Info over vrijstelling van verzekering

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

Info over vrijstelling van verzekering

#1 , 25 feb 2015 14:04

Graag had ik info over dit onderwerp, verzekeringen en vrijstelling.
Vorig jaar heeft de huurder van hiernaast zijn wasmachine laten overlopen en heb ik daar een opgezwollen vloeren van gekregen.Ik heb toen de eigenaar verwittigd dat de huurder op 12/03/2014 verhuisde.
Toch zegde de eigenaar een immo kantoor dat ze maar eind van de maand foto's gaan nemen.
Ik was er met mijn zoon gaan kijken en dat wasmachine was niet reglementair aan gesloten.
Nu moet ik zeggen dat dat immo kantoor de laatste tijd niet veel op de vergaderingen verschijnt en dat wij dikwijls een tweede vergadering moeten maken en dan verschijnen ze ook niet.

De verzekering van het gebouw heeft een deel van schade uitbetaald maar de vrijstelling niet, die is hier in het gebouw vrij hoog en is bijna 800€.
De syndicus en verzekering zeggen dat de eigenaar die vrijstelling aan mij moet uitbetalen en dit wel zal doen.
Dit is nog steeds niet gebeurt, alhoewel de syndicus al twee mails gestuurd heeft.

Wat kan ik doen als de eigenaar me niet uitbetaald.

Ik heb ook een mail gestuurd naar de verzekering hoe het komt dat de vrijstelling zo hoog is en waarom ik niet het bedrag trek dat op de offerten staat.

Hopelijk kan iemand mij een antwoordt geven hierover?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 feb 2015 14:25

Gewoon de eigenaar, na nog een extra aanmaning, voor de vrederechter dagvaarden.
Mails naar de verzekering doen niet ter zake indien de vrijstelling van 800 EUR contractueel is overeengekomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 09 mar 2015 11:43

Intussen heb ik antwoordt gekregen van de verzekering.

Jammer genoeg was er geen mogelijkheid tot verhaal gezien de buren reeds verhuisd en er ook geen enkele bewijzen waren dat de schade afkomstig zou zijn van de buren.

Het immo kantoor heb ik indertijd verwittigd dat ze moesten gaan kijken en foto's nemen voor ze verhuisd zijn.
Ikzelf en mijn zoon zijn bij de buren gaan kijken en heb gezien dat de aansluiting niet reglementair was.
Een darm van onder de gootsteen strak gespannen voor de kastjes naar het wasmachine en de afvoer gewoon in de gootsteen. De man zegde dat het wasmachine er stond als ze erin zijn komen wonen,wat niet waar is want ik heb het wasmachine zien verhuizen.
Het Immo kantoor had een mail gestuurd naar de syndicus dat ze eind van de maand er heen zouden gaan en foto's nemen,waarop ik een mail gestuurd heb naar de syndicus dat het dan te laat is.

De vrijstelling is zo hoog omdat dit een verhoogde vrijstelling is, overeengekomen met de syndicus (waarschijnlijk met alle bewoners besproken op de algemene vergadering). Zegde de verzekering.
Van die beslissing weet ikzelf niets van!

Nu heb ik het jaar verslag gekregen van het gebouw en daar staat in dat mijn onderbuur de franchise van de vereniging van eigenaars gekregen heeft al op 13/11/2014.
Ik heb zojuist een mail gestuurd naar syndicus als het immo kantoor niet uitbetaald dat ik het ook langs deze weg zou willen uitbetaald krijgen.
Het antwoordt was dat het Immo kantoor morgen naar de vergadering komt ( als ze komen , want de laatste vergaderingen komen ze niet en moeten wij opnieuw vergaderen)
En ze zouden nog eens contact nemen met het Immo kantoor dat ook de bouwheer is van het gebouw.

We zouden ook meer uitleg krijgen over de verzekeringen van het gebouw, dit is enkele weken geleden gezegd dat dit op een vergadering zou besproken worden,
maar die was niet doorgegaan en verplaatst naar morgen.

Wat ik niet eerlijk vind waarom mijn onderburen de franchise wel krijgen van het gebouw en ik niet.
Mijn vraag , wat kan ik daartegen doen?
mvg

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 mar 2015 12:47

De eigenaar van het appartement, oorzaak van de waterschade, moet u de franchise betalen.
Dat is de normale en wettelijke gang van zaken.
De VME, aangezien ze geen schuldige is in dit verhaal, moet de franchise NIET aan u vergoeden.
Moest de schade veroorzaakt zijn door een mankement in de gemene delen dan zou de VME u WEL moeten vergoeden.
Maar dat blijkt hier dus niet het geval te zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 09 mar 2015 13:30

Bedankt voor de info.
Intussen een telefoon gekregen van de syndicus dat het Immo kantoor de vrijstelling gaat betalen.
Wanneer het vrijdag nog niet gestort is gaan ze een schriftelijk schrijven doen.
Hopelijk doen ze het nu ,want dit is al de derde maal dat ze verzocht worden om dit te storten.

En dat de VME niet voor mij tussen komt maar wel voor onderburen. En toch is het van hetzelfde schadegeval?
Komt dit dan omdat er zoveel barsten in de vloeren zijn in het gebouw en toen het water onder mijn vloeren zo naar beneden is gelopen en mijn onderburen behangschade hadden.
Ik heb het maar eerst gezien enkele dagen later, dat mijn vloeren opgezwollen waren.
mvg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 09 mar 2015 14:24

Intussen een telefoon gekregen van de syndicus dat het Immo kantoor de vrijstelling gaat betalen.
Zo hoort het!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#7 , 09 mar 2015 17:52

Nogmaals het bewijs van het belang van dit forum : uitwisselen van informatie en vooral van concrete ervaringen !

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#8 , 08 jul 2015 15:09

Intussen heeft het Immo kantoor de vrijstelling gestort.

Maar ik heb nu wederom een schade geval en daar is de vrijstelling weer te spraken gekomen.
Ik heb zelf schade veroorzaakt en daar komt mijn verzekering voor de geburen tussen en dat zal wel in orde komen denk ik.

Maar ik heb zelf ook schade en dat is voor de verzekering van het gebouw
.
Volgens de verzekering is de waterschade in het gebouw zo hoog dat de vrijstelling hoog is.
Het gaat om een bedrag van 1075,53 € en de vrijstelling daarvoor is 773,73 €, en daar gaat dan ook de vrijstelling van mijn verzekering af die niet zo hoog is 242,75 €voor de geburen.
Wat ik zo raar vind vorige keer was het een hoger bedrag 2048,82 € en de vrijstelling was dan 782,37 € ,waarom is dat zo verschillend. Syndicus zegt dat het ,het juiste bedrag is.
Weet iemand of dit kan kloppen ?

Voor ik iets onderteken voor akkoord.
Mvg.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 jul 2015 15:57

.
Volgens de verzekering is de waterschade in het gebouw zo hoog dat de vrijstelling hoog is.
.
Dat wil dus zeggen, in verstaanbare taal, dat er in het gebouw al verschillende waterschadegevallen zijn geweest.
En telkenmale stijgt dus de vrijstelling. Op termijn zou dat er kunnen toe leiden dat de verzekeringen nog weigert te verzekeren. Voor de VME dis tijd om eens rond de tafel te gaan zitten en er iets aan te doen.

stimpy
Topic Starter
Berichten: 46

#10 , 08 jul 2015 16:35

Ja, ik denk dat dit zo is.
Een mede beheerder heeft eens gezegd dat ze alle buizen zouden moeten vernieuwen in het gebouw.
meer aan zijn kant zouden die in de vloeren liggen. Ze zijn daar zo vaag over.

Er is nu een andere verzekering vanaf juli 2015 en die zou verlagen na controle.

Maar ik zit nu nog met de oude verzekering.
Ik twijfel nu nog om al te tekenen en hoop dat het minder vrijstelling is.

Maar ik begrijp niet hoe dit gaat met die verschillende bedragen van vrijstellingen.
Ik heb nu een mail gestuurd naar de makelaar of verzekering met ook die vraag en hoop er eens een duidelijk antwoordt op te krijgen;
Een vrijstelling dacht ik dat dit een vast bedrag is zoals bij mijn verzekering.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”