Geschil Technieken koker in appartement

JEGE
Topic Starter
Berichten: 3

Geschil Technieken koker in appartement

#1 , 23 feb 2015 22:34

Dag iedereen,

Ikzelf ben woonachtig op de benedenverdieping van een appartementgebouw. Met het oog op een herinrichting van mijn keuken heb ik een kast die voor de techniekenkoker/ technische schacht geplaatst stond laten verwijderen.

Mijn bovenbuur-vrouw verwijt mij dat deze kast tot de gemeenschappelijke delen zou behoren. Dit is echter niet duidelijk op te maken uit de plannen die beschikbaar zijn van het appartementsgebouw. Men eist nu van mij ,via de vergadering van mede-eigenaars, dat ik de koker groter voorzie dan voorheen dus inclusief de oppervlakte die de ingewerkte kast in beslag nam. Dit geeft echter wel een serieuze oppervlaktevermindering in mijn keuken en heel wat problemen met de herinrichting ervan.

Mijn vraag is nu eigelijk of er een regelgeving of wetgeving bestaat omtrent deze voorzieningen?
Kunnen zulke kokers aangepast worden in afmetingen rekening houdend met eventuele later verbouwingen door de bovenburen?
Tot waar loopt het gemeenschappelijke gegeven en waar begint het privatieve?

Ik zou er vanuit gaan dat een kast een onderdeel is van de inrichting van mijn appartement. En dus ook privatief is en niet tot de gemeenschappelijke delen zal behoren.
Of bega ik hier een fout in mijn denkwijze?

Wanneer dit eventueel tot een geschil zou komen tot welke diensten kan ik me dan het beste richten of hoe kan ik me het beste wapenen om een einde te stellen aan deze problematiek?

Alvast erg bedankt voor al jullie input en moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 23 feb 2015 22:54

Ik denk dat de structuur en de kast er rond moet beschouwd worden als een muur die het einde van uw privaat gedeelte aangeeft.
Stel de gemeenschap wil in die kast nu een internetleiding laten lopen ..... hoe kan dat nu nog.
Hoe was die omkasting bevestigd en hoe afgewerkt?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 feb 2015 23:15

U zal de plannen van het gebouw en de basisakte dienen te consulteren om vast te stellen of de bekasting behoort tot de gemeenschappelijke delen of niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 23 feb 2015 23:26

Hoelang staat blok er al....?

JEGE
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 feb 2015 23:38

De eigelijke koker verloopt achter de kast.
Er is een metselwerkwand waartussen de kast geplaatst werd.
Doch de afmetingen van de eigenlijke koker werden niet gewijzigd. Enkel de kast is weggenomen. De toegang tot de koker is nog steeds mogelijk ook de ruimte/uitbreidingsmogelijkheden lijken mij nog steeds voldoende.

Wat betreft het bouwjaar moet ik nog even informeren. Ik probeer de oorspronkelijke plannen ook nog te bemachtigen.

Bedankt voor jullie feedback!

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 23 feb 2015 23:57

U spreekt van kast .... of een omkasting.
Kast waar u zaken kon in plaatsen of iets wat langst uw kant volledig afgesloten was.

JEGE
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 24 feb 2015 00:08

Een kast waar ik mijn potten en pannen in had staan vroeger.
Nu was er achter de kast wel meteen koker. Maar die wens ik nu af te bakenen met een lichte wand welke een voldoende brandweerstand zou hebben en ook uit akoestisch oogpunt voorzien van de nodige akoestische isolatie.

ik heb me immers laten vertellen dat kokers de dag van vandaag een brandweerstand van 1 uur zouden moeten hebben?

Bouwjaar van het gebouw zou zich situeren tussen 1964 en 1965 de plannen moet ik nog opvragen.

Dankje

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 24 feb 2015 00:38

Bij gemeente en dan zoals Vandebos zei de basisakte - reglement gebouw en huishoudelijk reglement.
Een kast ...als u daar dus een moderne keuken in plaats hebt u dus ergens tussen uw meubels een kast van de jaren 60 staan...

In dat geval kan ik u wel volgen vraag is hoeveel appartementen die originele kast nog in hun keuken hebben staan???
Trouwens hoe weet die bovenbuurvrouw dat?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 feb 2015 11:42

Kan me het probleem voorstellen. In die jaren werd er geen rekening gehouden met een brandweerstand, en werd een open leidingenkoker gewoon afgesloten met een houten keukenkast. Moest men in de koker werken uitvoeren, dan kon men gewoon de kast wegnemen (al of niet met een paar schroeven los te maken)
Denk niet dat de brandweer hier vandaag de dag nog mee akkoord zou gaan.
Ga eens langs bij de plaatselijke brandweer, met een reeks foto's en een plannetje.
Mogelijks is er een oplossing (die ik al heb zien toepassen) om de rugzijde van uw moderne keukenkast, op de plaats van de koker, wegneembaar te maken foor die te vervangen door een brandwerende plaat.
Hoeveel maal is men al in die koker moeten zijn voor werk sedert de jaren 60?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 24 feb 2015 12:38

Denk niet dat de brandweer hier vandaag de dag nog mee akkoord zou gaan.
Als het over een private kavel gaat, voor eigen gebruik, heeft de brandweer nergens akkoord mee te gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 feb 2015 12:50

Maar een leidingenkoker is niet privatief maar gemeenschappelijk

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 24 feb 2015 13:18

En besteden ze er extra aandacht aan aangezien het doorgaans via dergelijke kokers is dat een brand in een flatgebouw zich van verdiep naar verdiep uitbreidt (zeker als deze door de keukens loopt.).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”