mogelijks geluidshinder hondje Chihuahua

Franciscus
Berichten: 38594

Re: mogelijks geluidshinder hondje Chihuahua

#31 , 24 feb 2015 19:27

Overlast heeft niets te maken met dag of nacht.
Als er overlast is ZAL er indien de politie correct werkt - opgetreden worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hondenvriend
Topic Starter
Berichten: 50

#32 , 24 feb 2015 20:16

Overlast heeft niets te maken met dag of nacht.
Als er overlast is ZAL er indien de politie correct werkt - opgetreden worden.
Franciscus,

Bedoel je dan dat ze echt met een geluidsmeter gaan meten hoeveel dB 't hondje produceert
of is enkel het blaffen al voldoende om in te grijpen ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 24 feb 2015 20:24

Overlast heeft niets te maken met dag of nacht.
Als er overlast is ZAL er indien de politie correct werkt - opgetreden worden.
Franciscus,

Bedoel je dan dat ze echt met een geluidsmeter gaan meten hoeveel dB 't hondje produceert
of is enkel het blaffen al voldoende om in te grijpen ?
voor geluidsoverlast is het geluidsniveau niet het enige dat telt. Een zacht geruis kan ook overlast zijn. Een zacht gepiep van een wekker die maar blijft afgaan 3 dagen lang kan ook geluidsoverlast zijn, zelfs zijn de buren enkel kantoren. Zoiets kan het onmogelijk maken om je te concentreren en zorgt dus voor geluidsoverlast.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#34 , 24 feb 2015 21:09

Je kan ze gerust in een draagtas mee de winkel in nemen. Er zijn veel mensen die het doen en geen kat die er wat van zegt.

Franciscus
Berichten: 38594

#35 , 24 feb 2015 22:40

@tira00 ...dat zou u toch moeten weten dat dat totaal verboden is.
In voedingszaken is het NIET toegelaten om honden mee binnen te nemen ...enige uitzondering zijn geleidehonden.
Ook personeel moet daar tegen reageren ...zijn forse boeten als dat wordt vastgesteld door vb inspectie volksgezondheid en de kans dat vergunning wordt ingetrokken.
http://voedingstechnologie.be/warenwetg ... 70297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koninklijk Besluit van 7 februari 1997 inzake algemene voedingsmiddelenhygiëne enz enz

Weet dat als er contact met voedselproducten is vastgesteld de eetwareninspectie of een andere bevoegde dienst kan overgaan tot de vernietiging van alle mogelijke verdachte goederen.

tira00
Berichten: 929

#36 , 24 feb 2015 22:49

Ik ken de wetgeving op dat gebied, maar de realiteit is heel anders, niemand zal ingrijpen, geloof me, zelfs de gerant niet. Die heeft veel te bang om klanten weg te jagen die nooit meer gaan terug komen.

Franciscus
Berichten: 38594

#37 , 24 feb 2015 23:06

Tot zijn winkel gesloten wordt.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om hier niet correcte juridische info te geven.

karinedo
Berichten: 49

#38 , 25 feb 2015 00:35

ga eens googelen op verlatingsangst bij honden.
3 maand, dus 12 weken, reeds laat, maar er kan nog iets aan gedaan worden aan dit gedrag (stress). Het is echter 5 voor 12.
Ga op zoek naar informatie en pas je gedrag aan, of schakel een trainer in bij je thuis, op hondenschool kan dit niet opgelost worden. Of neem contact op met de fokker, die zou je daarin kunnen helpen.

Er zijn doeltreffende technieken om dit probleemgedrag aan te pakken. Je kan hulp inschakelen zodat je de technieken kan leren, anders is de kans zeer groot dat dit escaleert en te irritant wordt voor jezelf en/of de buren. Met alle wettelijke gevolgen, waarvan de hond het slachtoffer kan worden en jij voor verantwoordelijk zal voor gesteld worden.

Als het probleem zich enkel zou voordoen bij het boodschappen doen (wat ik betwijfel), zoek dan 1 keer per week een oppas, zo kan je je boodschappen doen, maar ik vrees dat er meer aan de hand is: verlatingsangst en gebrek aan benchtraining.
Hij kan pootjes geven en allerlei andere dingen, echter hij heeft nooit geleerd om alleen te zijn, das alles.

Succes

hondenvriend
Topic Starter
Berichten: 50

#39 , 25 feb 2015 10:40

Ik ken de wetgeving op dat gebied, maar de realiteit is heel anders, niemand zal ingrijpen, geloof me, zelfs de gerant niet. Die heeft veel te bang om klanten weg te jagen die nooit meer gaan terug komen.
Echt niet hoor ik heb het vier keer gedaan.

EERSTE KEER:
Aan de kassa gaven ze mij een waarschuwing volgende keer niet meer was een open tas.

TWEEDE KEER: (andere winkel)
Lukte het binnengaan in gesloten tas, met de gedachten een gesloten tas zal wel toegelaten worden, maar
dat was niet zo ik werd tegengehouden door de medewerkers.

DERDE KEER: (opnieuw andere winkel)
Zodra ik binnen kwam werd er gebeld onmiddellijk kwam iemand van de medewerker en security naar mij met handschoenen aan,
moest haar volgen en op de flessen moest ik de tas opendoen werd de tas met hondje erin gefouilleerd.

Verder moest ik mijn jas uit doen en die werd ook gefouilleerd. daarop volgende een kleine verontschuldiging maar een duidelijke waarschuwing dat het nog eens een keer gebeurde de politie er bij gehaald zal worden. Onmiddellijk moest ik de winkel verlaten via een magazijn poort. Winkelkar moest ik laten staan en iemand van de security volgende mij tot buiten.

VIERDE KEER EN LAATSTE KEER:
Met een vriendin naar een heel grote voedingsketen, hondje in een honden buggy volledig gesloten.
Bij het binnen gaan van de grote hal voor de kassa's riep al een medewerker van de kassa naar ons

MADAM DAT MAG NIET
waarop ik antwoorden: WEET IK HOOR MAAR BLIJF HIER ZITTEN
Waarop de medewerker liet weten: OK DAT MAG

maakte een gebaar dank je wel, maar 10 minuten later security en iemand van de voedingsinspectie met badge
en die zei zeer vriendelijk:

Sorry madam dit is heel schattig maar mag ik u verzoeken onze winkel te verlaten, ik zei ik staan achter de kassa te wachten op een vriendin. Wacht dan maar buiten zei ze maar u moet nu onmiddellijk de winkel verlaten met je hondje security zal u begeleiden tot buiten.

Ik kom nergens binnen niet in een buggy, niet achter de kassa, niet in een gesloten tas...

hondenvriend
Topic Starter
Berichten: 50

#40 , 25 feb 2015 11:00

@tira00 ...dat zou u toch moeten weten dat dat totaal verboden is.
In voedingszaken is het NIET toegelaten om honden mee binnen te nemen ...enige uitzondering zijn geleidehonden.
Ook personeel moet daar tegen reageren ...zijn forse boeten als dat wordt vastgesteld door vb inspectie volksgezondheid en de kans dat vergunning wordt ingetrokken.
http://voedingstechnologie.be/warenwetg ... 70297.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koninklijk Besluit van 7 februari 1997 inzake algemene voedingsmiddelenhygiëne enz enz

Weet dat als er contact met voedselproducten is vastgesteld de eetwareninspectie of een andere bevoegde dienst kan overgaan tot de vernietiging van alle mogelijke verdachte goederen.
Begrijp ik volkomen maar wat ik echter niet begrijp is het volgende:

De begeleide honden die ook soms echt niet hygiënisch uitzien door de winkel mag wandelen of paraderen en dat zijn dan grote honden ook die verliezen ook haar en bacterie uit hun bekje, ook dit zijn doodnormale honden maar getrainde. Als die dan in contact komen met voedingswaren hoeft hier niets aan gedaan te worden ?

Mijn hondje zit in een volledige gesloten bag kan nergens aan, wordt op schouderhoogte meegenomen de risico is hier 0.0
maar bij een geleide hond is dat niet hoor.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#41 , 25 feb 2015 11:05

Oplossing: Uw chihuahua opleiden tot geleidehond, maar dan moet hij wel op zijn eigen poten kunnen lopen, en niet heel de tijd door baasje gedragen worden.

hondenvriend
Topic Starter
Berichten: 50

#42 , 25 feb 2015 11:14

ga eens googelen op verlatingsangst bij honden.
3 maand, dus 12 weken, reeds laat, maar er kan nog iets aan gedaan worden aan dit gedrag (stress). Het is echter 5 voor 12.
Ga op zoek naar informatie en pas je gedrag aan, of schakel een trainer in bij je thuis, op hondenschool kan dit niet opgelost worden. Of neem contact op met de fokker, die zou je daarin kunnen helpen.

Er zijn doeltreffende technieken om dit probleemgedrag aan te pakken. Je kan hulp inschakelen zodat je de technieken kan leren, anders is de kans zeer groot dat dit escaleert en te irritant wordt voor jezelf en/of de buren. Met alle wettelijke gevolgen, waarvan de hond het slachtoffer kan worden en jij voor verantwoordelijk zal voor gesteld worden.

Als het probleem zich enkel zou voordoen bij het boodschappen doen (wat ik betwijfel), zoek dan 1 keer per week een oppas, zo kan je je boodschappen doen, maar ik vrees dat er meer aan de hand is: verlatingsangst en gebrek aan benchtraining.
Hij kan pootjes geven en allerlei andere dingen, echter hij heeft nooit geleerd om alleen te zijn, das alles.

Succes
Dank je voor de tip, ga zeker haar verder trainen en hulp voor haar zoeken vindt het zo zielig voor haar. Heb gisteren ook al eens met de dierenarts gesproken over dit gedrag. Die liet mij weten dat ik veel geduld moet hebben en dat het inderdaad verlatingsangst is wat ik nu moet doen is volgende.

Iets van mij bij haar leggen in de bench ze met moet mij blijven zien en af en toe eens weggaan zodra ze reageert gewoon terug binnen komen en doodnormaal blijven niet reageren en dit meerdere maal per dag. Na paar weken zou het moeten verbeteren anders moet ik terug komen.

Als de politie komt moet ik duidelijk zeggen het is een puppy in training en de gegevens van de dierenarts laten geworden.

Ook als ik weg moet op tafel een document leggen puppy in training en gegevens van dierenarts en mijn GSM achterlaten.

Zo zou ik eventueel kunnen vermijden bij eventuele toegang politie tot mijn appartement dat ze naar een asiel zal gebracht worden en normaal nemen ze ook contact op met mij of dierenarts.

hondenvriend
Topic Starter
Berichten: 50

#43 , 25 feb 2015 11:17

Oplossing: Uw chihuahua opleiden tot geleidehond, maar dan moet hij wel op zijn eigen poten kunnen lopen, en niet heel de tijd door baasje gedragen worden.
En wie gaat ze dan begeleide ?

tira00
Berichten: 929

#44 , 25 feb 2015 11:21

Tot zijn winkel gesloten wordt.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om hier niet correcte juridische info te geven.
Overdrijven en mensen onnodig bang maken kan ook niet de bedoeling zijn.
Tot nu toe zijn er nog geen klachten van de buren en u spreekt al van hondje in beslag nemen.......

Inderdaad, blinde geleidehonden veel minder hygiënisch dan een klein hondje in een draagzak.
Mijn ervaring was dat het wel degelijk gedoogd wordt in veel regio's. (mentaliteit?)
U hebt waarschijnlijk een paar keer pech gehad, die van de voedingsinspectie zijn niet dikwijls in de winkels.
En een security man is niet bevoegd om, zelfstandig, in te grijpen om je voor die reden naar buiten te jagen.
Vandaar dat ie toen dat fouilleren als excuus gebruikte. (zeker weigeren volgende keer, mag niet mogen u alleen staande houden als ze gezien hebben dat u iets gepikt hebt, moeten ze maar de politie bij roepen)

Hebt u al eens geprobeerd om voor het winkelen één of twee uren te gaan wandelen met haar, op haar eigen pootjes? Liefst rennen. Zodat ze echt moe is tegen dat je vertrekt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#45 , 25 feb 2015 11:41

Begrijp ik volkomen maar wat ik echter niet begrijp is het volgende:

De begeleide honden die ook soms echt niet hygiënisch uitzien door de winkel mag wandelen of paraderen en dat zijn dan grote honden ook die verliezen ook haar en bacterie uit hun bekje, ook dit zijn doodnormale honden maar getrainde. Als die dan in contact komen met voedingswaren hoeft hier niets aan gedaan te worden ?

Mijn hondje zit in een volledige gesloten bag kan nergens aan, wordt op schouderhoogte meegenomen de risico is hier 0.0
maar bij een geleide hond is dat niet hoor.
2 verschillen:
- de geleide honden zijn honden die door erkende organisaties opgevoed worden en UITERST strikt begeleid worden op medisch & gedragsvlak. Er zijn dus op zich weinig risico's met dergelijke geleidehonden. Een "gewone" hond heeft véél frequenter geen/vervallen vaccinaties of is vaker slecht verzorgd. Dat die dan zeiknat of bevuild door het stappen (een blinde kan nu eenmaal meestal niet met een auto rijden) in de winkel komt maakt niet uit. Het is niet omdat een hond haar of bacteriën verliest, dat een hond onhygienisch zou zijn (bemerk dat jij bij je laatste bezoek aan een winkel, zelfs zonder hond, waarschijnlijk OOK haar verloren bent en zeker miljoenen bacteriën hebt verspreid).
- een blinde heeft nu eenmaal vaak in de praktijk zo'n hond nodig om zijn leven zelfstandig te kunnen regelen. Jij niet. Daarom acht de wetgever het (imho volledig terecht) wél nodig om het belang van voedselveiligheid nét iets lager te zetten dan het belang van de zelfstandigheid van een blinde. Het belang dat jij hebt, is niet groot genoeg om je boven het belang van de voedselveiligheid te zetten. Jij kan dat probleem véél gemakkelijker oplossen dan dat een blinde zijn probleem kan oplossen.

|mava105: is geen oplossing, gezien een geleidehond enkel binnen mag mét een blinde/gehandicapte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”