geluidsoverlast

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

geluidsoverlast

#1 , 20 feb 2015 16:38

Mijn buur is een erkend vogelvanger.Hij plaatst electronische geluidstoestellen .Geluiden die zeer storend zijn .Na dagvaarding en bezoek van de rechter (welke mijn klacht als gegrond vind)spreekt hij zich uit dat ...De eiser 2800 euro moet storten als depot geld om een deskundige te sturen om te bepalen dat de geluiden mogelijk zijn of niet .Deze kosten moeten betaald worden door verliezende partij .Dus we zullen elkaar bloed drinken bij uitspraak .Hoe kan dit opgelost worden in vrede .?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 20 feb 2015 16:46

Dat had moeten gebeuren door een goed gesprek alvorens naar de rechtbank te stappen..

mjers
Berichten: 1788

#3 , 20 feb 2015 19:03

Uw buur weet op voorhand dat dergelijke geluiden zeer storend zijn voor u.
De wet rond elektronische geluidsoverlast is streng. Als het geluid werkelijk te luid staat maakt uw buur geen shijn van kans in de rechtbank.

Ik zou nog een laatste keer langs gaan bij de buur met de vraag om de geluiden te stoppen. Hij heeft niet het recht om met zijn hobby uw levenssituatie te beïnvloeden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 20 feb 2015 19:14

Is er een strafonderzoek opgestart - politie zeker in grote korpsen hebben de nodige apparatuur.
In dat geval kan u zich als slachtoffer laten registeren - vraag hoe bij de dienst SLAchtofferZOrg - in principe is dat schriftelijk bij de griffie parket correctionele rechtbank.
Een opsporingsonderzoek is GRATIS en dan hoeft er geen deskundige te worden aangesteld.
Zaak voor vrederechter of burgerlijke kamer eerste aanleg?

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 21 feb 2015 12:18

Het vredegerecht heeft en deskundige uit Dendermonde aangeduid .Indien ik niet (eiser) 2800 euro op rekening stort van het gerecht gaat de zaak niet verder .Hij geeft zelfs de deskundige 8(acht) maand tijd om zijn verslag op te stellen .Op het einde van het vonnis staat ...VOOR ONBEPAALDE DATUM ZAAK UITGESTELD .Heb al 212 euro betaald aan dagvaarding en al 54 euro voor bezoek vrederechter .p.s Voor de dagvaarding is al veel contakt geweest in verzoening .Dit zelfs op het vrederecht (toen nog geen kosten)De verweerder beweerd aan wetenschappelijk onderzoek te doen .De Vlaamse vlarem wetgeving meld dat ook .Maar dit is tegenstrijdig met de gemeentelijke wetgeving .

mjers
Berichten: 1788

#6 , 21 feb 2015 13:19

willyboy, eerlijk gezegd vind ik het ook heel raar dat u dergelijke som moet betalen. Simpelweg omdat uw rechten zouden toegepast worden. U voelt toch ook dat hier iets niet klopt...?

Zoals franciscus aangeeft, ga naar de politie en bespreek dit eens in detail met uw advocaat. Want dergelijke praktijken zijn mij onbekend.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#7 , 21 feb 2015 14:00

Ik vermoed dat de vrederechter geen beslissing wil nemen .Hij probeert de zaak weg te schuiven door het een hoge inzet te geven (2800 euro).Door die 2800 te storten ...vind ik dat ik aan het pokeren ben .Ik ben geen pokeraar.Ik vraag me trouwens af waarom de vrederechter op bezoek moest komen om feiten vast te stellen .(54euro kosten).Het was voor hem waarschijnlijk een leuk tijds verdrijf.

Beatrice1
Berichten: 11

#8 , 23 feb 2015 21:19

Wat bedoel je met "om te bepalen of de geluiden mogelijk zijn of niet"?
Of ze toelaatbaar zijn of niet?
Welke maatstaf gaat men hanteren om te bepalen wat redelijk is? Vlarem-normen?

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 23 feb 2015 22:20

Enig idee hoeveel een deskundige vraagt????
Vlarem regels gaat boven de gemeentelijke regels maar heeft hier weinig mee te zien.
Of een onderzoek wordt toegelaten of niet dan nog mag het niet storend zijn of toch maar minimaal.
Zo werd het 's nachts slijpen van tramsporen in onze gemeente door politie stopgezet.

Maar als u de burgerlijke procedure wil volgen zonder vaststellingen van de politie voor overlast - geef ik u niet veel kans.
U dient zoals ik reeds heb geschreven en de strafrechtelijke kant te volgen gevolgd door de burgerrechtelijke dan kan u bij de vrederechter met PV's naar voor komen met vaststellingen.

PS een deskundige dient bv een boekhouding na te zien van een bvba in een echtscheidingszaak was in € iets van een 8500 te betalen voor het starten van de zaak.

eens lezen :
http://www.elfri.be/deskundigenonderzoek-kosten" onclick="window.open(this.href);return false;
met drie afstappingen zit men al snel aan dat bedrag
http://www.kgso-ceja.be/files/view/86c2037f5756208" onclick="window.open(this.href);return false;

PS als ik de tijd zou moeten rekenen die ik hier in sommige zaken steek - denk ik dat u mij nu al zo'n € 500 verschuldigd bent.
U kan dat storten via de rekening van de webmaster .... 8_)

Gelukkig doen we dit volledig vrijwillig en gratis ...maar dat is omdat we moeten van webmaster en van moderators :lol: :lol:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 feb 2015 11:24

Valt bij bouwproblemen dikwijls voor. VR stelt persoon X aan als deskundige, deskundige X stuurt een voorschotrekening naar aanlegger van de zaak, en zal zijn werk maar aanvatten nadat het voorschot op zijn rekening staat. Voor hij zijn eindverslag naar de VR en partijen opstuurt heb je zijn eindafrekening in de bus.
Het expertiserapport blijft op zijn bureau liggen totdat de laatste € op zijn rekening staat, en dan pas zal het worden verzonden.
Een deskundige zal niet aan een opdracht beginnen als hij niet zeker is van zijn betaling. Zeker als het via de rechtbank gebeurd, zal er nadien altijd een benadeelde partij zijn, die dan zal weigeren van te betalen.

Een expert voor geluidsmetingen heeft veel dure apparatuur nodig, en zal dus ook veel ereloon vragen. Heb destijds verschillende geluidsstudies laten uitvoeren, en dat waren bijna altijd serieuze rekeningen, soms meer dan 250.000 Bef, afhankelijk van de opdracht.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 24 feb 2015 19:20

Klopt als dat inderdaad een geluidsstudie over een gebouw betreft...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 feb 2015 20:10

willyboy, eerlijk gezegd vind ik het ook heel raar dat u dergelijke som moet betalen. Simpelweg omdat uw rechten zouden toegepast worden. U voelt toch ook dat hier iets niet klopt...?

.
De klager dient de kosten van deskundige VOOR TE SCHIETEN, en kan deze indien hij wint, achteraf van tegenpartij terugvorderen. Hier is helemaal NIETS RAARS aan, en is de normale gang van zaken. Wie zou dat geld anders dienen voor te schieten volgens u? De aangeklaagde? Die zal zich haasten.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 25 feb 2015 13:22

De provisies worden in principe VOORGESCHOTEN door de "meest gerede partij", lees de partij die het meeste belang heeft bij het deskundigenonderzoek. De rechter kan evenwel ook de andere partij veroordelen tot het voorschot.

Eenmaal de deskundige uitspraak heeft gedaan over de aansprakelijkheid, is het de veroordeelde partij die de kosten moet betalen. Hij doet dit aan de deskundige of degene die de kosten van de deskundige voorschoot.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mjers
Berichten: 1788

#14 , 25 feb 2015 16:28

willyboy, eerlijk gezegd vind ik het ook heel raar dat u dergelijke som moet betalen. Simpelweg omdat uw rechten zouden toegepast worden. U voelt toch ook dat hier iets niet klopt...?

.
De klager dient de kosten van deskundige VOOR TE SCHIETEN, en kan deze indien hij wint, achteraf van tegenpartij terugvorderen. Hier is helemaal NIETS RAARS aan, en is de normale gang van zaken. Wie zou dat geld anders dienen voor te schieten volgens u? De aangeklaagde? Die zal zich haasten.

Rustig aan mava, er is geen noodzaak om te beginnen roepen...

Dus iemand die de kosten niet kan betalen staat hier dus machteloos?
Ik ben geen expert in strafrecht maar ik dacht dat de kosten achteraf voor de verliezende partij waren, zonder dat de klager dit moet voorschieten... Blijkbaar niet

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 25 feb 2015 16:44

Klopt, en dat is nu een van de redenen dat indien er strafbare feiten zijn men deze kan aangeven bij politie - zich kan laten registreren als slachtoffer en opsporingsonderzoeken kunnen doen . De prof haalde dan als vb aan bij een echtscheiding zou volgens de vrouw de man systematisch via een vennootschap geld hebben weg weggemaakt zodat er officieel geen vermogen was. Vrouw zijj van wel maar gezien een burgerlijke procedure diende ze wel eerst BFr 300.000 op te hoesten en dat geld had ze dus niet...want was weg geboekt en dan kon ze bewijzen door een onderzoek van de boekhouding maar ze kon dat niet bewijzen daar geld in de bvba zat en ze daar wel werkte maar geen aandeelhouder was ...
Dus einde verhaal maar met een strafklacht wegens valsheid in geschrifteninbreuken op nog een ganse reeks andere feiten kon OM een opsporingsonderzoek opstarten en werd de deskundige dus aangesteld door OM en daarna OR gevorderd voor verder onderzoek. In dat geval werden de kosten dus voorgeschoten door staat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”