Eigenaar boete omdat huurders te laat hond verwijderd hebben

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

Eigenaar boete omdat huurders te laat hond verwijderd hebben

#1 , 14 feb 2015 15:53

Hallo,

Op de laatste algemene vergadering van het complex waar mijn appartement gevestigd is werd het goedgekeurd dat de gedoogdzaamheid van de hond van mijn huurders beëindigd is en dat hun hond tegen een bepaalde datum moest verwijderd worden uit het complex.

De huurders hebben die datum niet gerespecteerd en hebben de hond nog enkele weken behouden aangezien ze toch al van plan waren om te verhuizen.
Niemand heeft officieel vastgesteld wanneer de hond het complex effectief heeft verlaten, maar het was alleszins voordat ze zelf verhuisd zijn.

Er volgde een rekening van enkele duizenden euros van de syndicus naar de huurders, welke de huurders niet betaalden.

Ondertussen hebben de huurders mijn appartement verlaten en dus richt de syndicus zich tot mij met de rekening, aangezien ik als eigenaar verantwoordelijk ben voor mijn huurders.

Ik ben van oordeel dat ik als eigenaar al het mogelijke heb gedaan om de huurders op de hoogte te brengen. Ik woon niet zelf in het complex en kon er toch moeilijk mijn bed bij gaan zetten! De huurders betaalden hun huur correct, dus ik had denk ik geen argument om het huurcontract te kunnen verbreken.

Eén van de agenda topics van de volgende algemene vergadering is de stemming als er al dan niet een advocaat zal ingezet worden om de boete van mij te vorderen.

-> Is het normaal dat ik als eigenaar moet opdraaien voor een dergelijke rekening die mijn huurders niet betaald hebben toen ze er nog woonden?
-> Is het correct dat de syndicus zomaar zelf een periode aangeeft wanneer de hond is verwijderd? Mijns inziens is dit officieel niet vastgesteld.
-> Indien het zo ver komt, gaat het dan via de Vrederechter of via een andere rechtbank?
-> Zijn er gekende uitspraken van rechtbanken over een dergelijk voorval?

Graag jullie advies! Ik wil me al voorbereiden indien de meerderheid toch beslist om een advocaat in te zetten tegen mij.
Advies mag zeker ook in een persoonlijk bericht.

bedankt,
T J

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 feb 2015 16:17

In principe mag men het houden van een hond niet verbieden.
Er moet minstens overlast worden aangetoond.

Een huurder valt niet onder de aansprakelijkheid van de verhuurder/eigenaar.
Dergelijke aanspakelijkheid geldt enkel voor kinderen die onder uw toezicht staan of voor personeel dat voor
u in dienstverband werkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 14 feb 2015 16:20

Vrederechter .... slaat nergens op zijn de huurders ooit in gebreke gesteld door u of door de syndicus?
Is de syndicus ooit naar de rechtbank gegaan om een vonnis te bekomen?
Bent u aangetekend in gebreke gesteld?
Is dat een professionele syndicus?

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 14 feb 2015 16:25

Waarop slaat de vergoeding van enkele duizenden euro's die de huurder zou moeten betalen? Heeft de hond schade veroorzaakt in de gemeenschappelijke delen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 feb 2015 16:43

Staat er in de basisakte dat een hond verboden is? Staat er een boete vermeld per dag dat die hond nog aanwezig is?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 14 feb 2015 16:47

Een totaalverbod op honden is verboden.
Er moet eerst sprake zijn van overlast.
En die moet objectief worden vastgesteld.

Een boete van duizenden EUR lijkt me onvoorstelbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 15 feb 2015 21:34

Vrederechter .... slaat nergens op zijn de huurders ooit in gebreke gesteld door u of door de syndicus?
Is de syndicus ooit naar de rechtbank gegaan om een vonnis te bekomen?
Bent u aangetekend in gebreke gesteld?
Is dat een professionele syndicus?
Eerlijk gezegd kan ik al bijna een boek schrijven over hetgene dat de VME allemaal al heeft geprobeerd om mijn vorige huurders uit mijn appartment te krijgen. Ik ga jullie besparen van een oplijsting, maar ik kan wel zeggen dat er 1 verzoeningspoging is geweest en dat er 2 keer een rechtzaak is geweest tegen de huurders alsook tegen mij. Mijns inziens gingen die over "stomme/kleine" zaken, zijnde een bal die de hal was blijven liggen, de kinderen die veel lawaai maakten (hebben teveel energie), een wasmachine die 's avonds laat draaide, een sofa de huurders enkele dagen hadden laten staan op de prive-parking die bij mijn appartement behoort (onder het gebouw), etc.. De VME heeft alles verloren en heeft al zeker 3500 EUR aan kosten uitgegeven voor gerecht en advocaten.

Wat betreft die rekening voor de hond, heeft de syndicus uit naam van VME de huurders een aangetekende brief gestuurd waarin de beslissing van de vergadering stond, zijnde dat er een boete van 50 EUR per dag zou volgen bij niet-naleving van die beslissing dat de hond moest verwijderd worden van die bepaalde datum. Er is hier geen dagvaarding gevolgd, maar dus wel een rekening van enkele duizenden euro's.

Wat betreft vaststellingen van de problemen met de hond is er bij mijn weten 1x een vaststelling gebeurd door een deurwaarder, zijnde voor enkele hondenpoepjes die op het terras van mijn eigen appartement lagen. Ik heb vernomen dat er ook PV's zijn opgesteld, maar meer weet ik niet.


De huurders zijn ondertussen weg... maar die vervelende rekening blijft dus nog over waarover zal gestemd worden als ze al dan niet weeral een advocaat zullen inzetten om die 5000 EUR van mij te eisen. Een dagvaarding zal dus pas volgen als de meerderheid van de eigenaars akkoord gaat om een advocaat in te schakelen tegen mij. Echter ik heb mijns inziens sterkte argumenten om dit niet te laten gebeuren.

De syndicus is een officiële syndicus. Uiteindelijk voert die toch maar uit wat de VME beslist en hem vraagt om te doen?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 15 feb 2015 21:42

En was u aanwezig op die AV waar dat beslist is?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 15 feb 2015 21:46

Een boete die niet in de statuten staat, voor een termijn die niet officieel is vastgesteld, die opgelegd wordt aan een derde? Die zaak zou ik graag zien (komen ze dan net niet filmen voor "de rechtbank"?). Al eens gedacht om dit op te volgen met een zaak wegens tergend en roekeloos geding? U kan hen alvast hiervoor waarschuwen...

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 15 feb 2015 21:50

Waarop slaat de vergoeding van enkele duizenden euro's die de huurder zou moeten betalen? Heeft de hond schade veroorzaakt in de gemeenschappelijke delen?
Bij mijn weten heeft de hond geen schade berokkend aan gezamenlijke delen alsook niet aan mensen. Dat zou ik anders wel geweten hebben.
Het ging trouwens ook niet om 1 van de 13 rassen die als "gevaarlijk" worden beschouwd.

Bijna zeker gaat het over blaffen alsook over die ene keer dat de gerechtsdeurwaarder poep van hun hond op het terras heeft vastgesteld. Het kan zijn dat er PV's zijn opgesteld, maar die zijn niet tot bij mij geraakt.

In huis huisreglement staat dat honden, katten,... gedoogd worden zolang ze andere bewoners niet storen.
"Indien die dieren de oorzaak zijn van stoornis door lawaai, reuk of anderszins heeft de syndicus het recht de nodige maatregelen te nemen en het desbetreffende dier de toegang te ontzeggen".

Wat ik straf vind is dat ik wel een brief heb gekregen van de syndicus dat die vermoedde dat de huurders de rekening niet zullen betalen, maar ik weet dus niet wat het probleem nu eigenlijk juist was, want het staat niet mee in die brief. In die brief staat alleen de beslissing van de eigenaars op de vergadering om de hond niet langer te dogen. In het officiële verslag staat dus ook niet de reden waarom die niet langer gedoogd werd...

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 15 feb 2015 22:03

Een boete die niet in de statuten staat, voor een termijn die niet officieel is vastgesteld, die opgelegd wordt aan een derde? Die zaak zou ik graag zien (komen ze dan net niet filmen voor "de rechtbank"?). Al eens gedacht om dit op te volgen met een zaak wegens tergend en roekeloos geding? U kan hen alvast hiervoor waarschuwen...
Wie kan zo'n termijn officieel vaststellen? De wijkagent? Gerechtsdeurwaarder? Nog iemand anders? Ik heb er alleszins nooit iets "officieels" van gekregen.
De boete staat dus wèl in de statuten (ze hebben trouwens die boete met goedkeuring van eigenaars aangepast in de statuten toen de problemen zich voordeden).

En was u aanwezig op die AV waar dat beslist is?
Ik was niet aanwezig op de vergadering omdat ik de agendapunten had gezien en er niet met rode kaken wou staan, hoewel ik mijns inziens al het nodige had gedaan om de huurders op de hoogte te brengen (de dag na ontvangst van het verslag) van die beslissing die genomen was op de vergadering.

Echter ondertussen is er meer dan een half jaar voorbij en denk ik dat sommige mensen ondertussen niet meer op hete kolen zullen zitten, omdat:
- ze verhuisd zijn
- er ondertussen muisstille perfect gedragende huurders in mijn appartement wonen (zonder kinderen)
- ...

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 15 feb 2015 22:19

Hoe heeft de DW dat vastgesteld op uw terras - schending eigendom zonder bevelschrift tot huiszoeking???

U kan altijd lid worden van vb de eigenaarsbond en hun jurist eens een vriendelijk briefje laten schrijven naar de raad van de VME en naar de syndicus.
Wat staat er juist over die 'boete' in het huishoudelijk reglement en op welke wijze is dat goedgekeurd moet in het verslag staan aantal tegenstemmers - onthoudingen enz.

Maar zoals hier reeds is geschreven... de tegenpartij zijn uw huurders

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 16 feb 2015 00:08

Wie kan zo'n termijn officieel vaststellen? De wijkagent? Gerechtsdeurwaarder? Nog iemand anders?
Niemand, aangezien dit een inbreuk op de privacy is. Enkel na klachten kan een rechter beslissen dat een huisdier weg moet, en enkel dan kan een gerechtsdeurwaarder (met vonnis!) enige vaststellingen doen.
De boete staat dus wèl in de statuten (ze hebben trouwens die boete met goedkeuring van eigenaars aangepast in de statuten toen de problemen zich voordeden).
En wie bepaalt wanneer deze toegepast dient te worden? De VME kan dit in elk geval niet, aangezien zij niet het recht heeft om enerzijds vast te stellen dat er een huisdier is, en anderzijds ook niet bevoegd is om enige termijn op te leggen.

WP002
Berichten: 1479

#14 , 17 feb 2015 09:38

Ik zou het voor de vrederechter laten komen. Kwestie om eens goed te kunnen lachen.
Niet vergeten tegenklacht te formuleren wegens tergend en roekeloos geding!

artemis
Berichten: 3294

#15 , 17 feb 2015 12:12

Wat betreft vaststellingen van de problemen met de hond is er bij mijn weten 1x een vaststelling gebeurd door een deurwaarder, zijnde voor enkele hondenpoepjes die op het terras van mijn eigen appartement lagen. Ik heb vernomen dat er ook PV's zijn opgesteld, maar meer weet ik niet.
Ik heb een vermoeden dat we niet alles weten.

En… kweet dat mijn volgende opmerking niet juridisch is maar mensen die hun hond hun gevoeg laten doen op het terras van hun appartement zijn niet goed bezig, in de eerste plaats niet met de hond. Overlast is dan heel goed denkbaar, ook geblaf.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”