Eigenaar boete omdat huurders te laat hond verwijderd hebben

tira00
Berichten: 929

Re: Eigenaar boete omdat huurders te laat hond verwijderd he

#16 , 17 feb 2015 12:48

Wat als die mensen 8 tot 9 uur van huis zijn om te werken?
Beter op het terras dan in huis, lijkt mij. Is nog een heel propere hond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#17 , 17 feb 2015 12:59

Wat als die mensen 8 tot 9 uur van huis zijn om te werken?
Beter op het terras dan in huis, lijkt mij. Is nog een heel propere hond.
Dan is een hond houden niet compatibel met het wonen op een appartement, punt.
Mogelijk zat die hond ganser werkdagen buitengesloten op het terras.

tira00
Berichten: 929

#18 , 17 feb 2015 15:11

Kan ook dat ie in en uit kon.
Er zitten genoeg honden hele dagen in kennels....(te blaffen)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#19 , 17 feb 2015 17:29

Als men gewoon dagelijks het terras afspoelt en desinfecteert en de uitwerpselen wegneemt, zie ik geen probleem om een hond op een privé terras zijn gevoeg te laten doen.
Zeker niet als het een klein hondje is.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 17 feb 2015 20:00

Maar de rest van de dag ligt dat daar dan te stinken (vooral in de zomer) Zeer prettig voor de buurman op het aansluitend of bovenliggend terras. En niet alle terrassen hebben geen aansluiting op de regenwaterafvoer, en loopt het nat (urine) gewoon op het onderliggende terras.
Denk dat dat hier het geval zal geweest zijn. Iemand heeft toch de DW opdracht gegeven en betaald om een PV op te stellen.

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#21 , 19 feb 2015 15:38

Wie kan zo'n termijn officieel vaststellen? De wijkagent? Gerechtsdeurwaarder? Nog iemand anders? .
Niemand, aangezien dit een inbreuk op de privacy is. Enkel na klachten kan een rechter beslissen dat een huisdier weg moet, en enkel dan kan een gerechtsdeurwaarder (met vonnis!) enige vaststellingen doen.
1,5 jaar geleden heeft de VME de huurders en mezelf laten dagvaarden waarbij ze o.a. een deurwaarder vaststellingen hadden laten doen. De deurwaarder schreef in zijn verslag dat hij vaststellingen had gedaan dat er meubelen op mijn open priveparkeerplaats stonden (onder het gebouw), dat er dierenuitwerpselen op het terras lagen en dat er op het terras een hogere houten afsluiting stond. De 2 laatste vaststellingen zijn gebeurd vanop het terras van het appartement boven het mijne.
De rechter heeft alleszins niet beslist dat de hond het complex moest verlaten. “Enkel” de VME heeft beslist met de (grote) meerderheid van de stemmen dat de gedoogdheid van die hond niet langer aanvaard werd. Nadien is die rekening er dan gekomen naar de huurders, welke ze mij informatief hebben opgestuurd per email.
De boete staat dus wèl in de statuten (ze hebben trouwens die boete met goedkeuring van eigenaars aangepast in de statuten toen de problemen zich voordeden).
En wie bepaalt wanneer deze toegepast dient te worden? De VME kan dit in elk geval niet, aangezien zij niet het recht heeft om enerzijds vast te stellen dat er een huisdier is, en anderzijds ook niet bevoegd is om enige termijn op te leggen.
Dat vraag ik me zelf ook allemaal af. Vandaar mijn berichten hier om te horen als er nog andere mensen hier praktische ervaring mee hebben. Het is toch allemaal een vreemde situatie, vind ik zelf. Ik heb uit miserie zelfs mijn huurders er vroeger laten uittrekken waardoor ik 2 maanden huur ben verloren. Dat toont toch ook mijn goodwill, denk ik.
Ik zou het voor de vrederechter laten komen. Kwestie om eens goed te kunnen lachen.
Niet vergeten tegenklacht te formuleren wegens tergend en roekeloos geding!
Indien er beslist wordt dat er toch een advocaat zal ingezet worden, dan zou ik het nog overwegen om naar de Vrederechter te stappen. Ga ik dan voor tergend en reokeloos geding of zou het beter zijn om de beslissingen die op de VME vergadering zijn genomen te laten schappen? Ik heb ergens gelezen dat dat mogelijk is, maar ik denk dat er dan heel goede argumenten moeten zijn waarbij er blijk is van misbruik op de vergadering. Is dat dan omdat ze de rekening naar de huurders stuurden en mij er mee lastig hebben gevallen na verhuis van de huurders dat ik dat zou kunnen aankaarten bij de Vrederechter? Is er in dat geval een mogelijkheid van een vergoeding voor mij indien de rechter mij gelijk geeft?
Wat me enorm ergert is het feit dat ze dat allemaal betalen uit de gezamenlijk pot, waar ik dus ook maandelijks mijn bijdrage in stort. Eigenlijk betaal ik dus zelf voor wat ze tegen mij allemaal doen!
Wat betreft vaststellingen van de problemen met de hond is er bij mijn weten 1x een vaststelling gebeurd door een deurwaarder, zijnde voor enkele hondenpoepjes die op het terras van mijn eigen appartement lagen. Ik heb vernomen dat er ook PV's zijn opgesteld, maar meer weet ik niet.
Ik heb een vermoeden dat we niet alles weten.

En… kweet dat mijn volgende opmerking niet juridisch is maar mensen die hun hond hun gevoeg laten doen op het terras van hun appartement zijn niet goed bezig, in de eerste plaats niet met de hond. Overlast is dan heel goed denkbaar, ook geblaf.

1,5 jaar geleden heeft de VME de huurders en mezelf laten dagvaarden waarbij ze o.a. een deurwaarder vaststellingen hadden laten doen. De deurwaarder schreef in zijn verslag dat hij vaststellingen had gedaan dat er meubelen op mijn open priveparkeerplaats stonden (onder het gebouw), dat er dierenuitwerpselen op het terras lagen en dat er op het terras een hoge houten afsluiting stond. De 2 laatste vaststellingen zijn gebeurd vanop het terras van het appartement boven het mijne.

Kan ook dat ie in en uit kon.
Er zitten genoeg honden hele dagen in kennels....(te blaffen)

Ik denk wel dat die hond binnen en buiten kon. De huurder zei me dat het wel eens gebeurde dat de hond zijn behoefte deed overdag buiten op het terras toen ze gaan werken waren, maar dat zij het dan ’s avonds opkuisten. Ik weet natuurlijk niet als dat effectief gebeurde.

Maar de rest van de dag ligt dat daar dan te stinken (vooral in de zomer) Zeer prettig voor de buurman op het aansluitend of bovenliggend terras. En niet alle terrassen hebben geen aansluiting op de regenwaterafvoer, en loopt het nat (urine) gewoon op het onderliggende terras.
Denk dat dat hier het geval zal geweest zijn. Iemand heeft toch de DW opdracht gegeven en betaald om een PV op te stellen.

Klopt niet. Het terras heeft een zeer degelijke afvoerpijp en er kan helemaal niets op het onderliggend terras terecht komen.
De VME heeft de deurwaarder betaald van het gezamenlijke pot waarvoor alle eigenaars maandelijks hun bijdrage leveren.

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

#22 , 11 mar 2015 18:41

De jaarlijkse vergadering van eigenaars is achter de rug en ik wou toch even laten weten hoe het is afgelopen, daar waar vroeg of laat een verhuurder in eenzelfde situatie zou kunnen verzeild geraken. Er is gestemd om af dan niet een advocaat in te stellen om het bedrag van de factuur te eisen aan mij.

Zie hier het antwoord van een advocaat aan wie ze informatief zijn opinie hadden gevraagd:
"Indien uit de statuten/reglement zou blijken dat er overeenkomst is om de kosten om te slaan naar die percelen welke er nut van hebben gehad, zou u een kans hebben om de kosten specifiek aan te rekenen. Immers u zou kunnen argumenteren dat de VME destijds de verplichtingen van de verhuurder op zich heeft genomen, met name de vordering ten aanzien van de huurder, gezien de verhuurder geen actie ondernam. Of de vordering nu effectief uitwerking heeft gehad of niet zou eigenlijk niet ter zake mogen doen. De kosten werden gemaakt met dat specifiek doel, kosten welk normaliter de verhuurder had moeten maken om zichtzelf/zijn huurder te conformeren naar de regelen van de statuten."
Uiteindelijk was er een minderheid van de eigenaars die akkoord ging om een advocaat in te schakelen, dus bij deze is het definitief verleden tijd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”