Plaatsen dakkapel op dak appartement

TCLS
Topic Starter
Berichten: 15

Plaatsen dakkapel op dak appartement

#1 , 12 feb 2015 16:34

Beste forumleden,

Ik zit met volgend probleem:

2 jaar geleden kocht ik een appartement in een blok van 4. Er zijn 2 grote appartementen onder het dak (elk 377/1000sten) en 2 kleintjes op het gelijkvloers (elk 123/1000sten). Ik bezit een appartement onder het dak.

Ik wil nu graag voor 1 kleine kamer onder het dak een dakkapel plaatsen, omdat deze kamer zo klein is dat ze eigenlijk onbruikbaar is voor eender wat.

Ik heb de toestemming van 2 eigenaars (die zelf hun appartement bewonen) (alles tezamen dus 877/1000sten [inclusief mezelf]). Van de andere eigenaar, die geen appartement onder het dak heeft (enkel gelijkvloers) en dit appartement verhuurd, krijg ik geen antwoord. Ik probeer al maanden zonder succes. Als ik bij hem aan de deur ga (op zijn privé adres) doet hij gewoon niet open of scheept mij af zonder antwoord.

Hoe kan ik dit nu oplossen? Kan hij zomaar mijn plannen 'boycotten' door niet te antwoorden?

Er is geen syndicus in het gebouw en er zijn geen gemeenschappelijke ruimtes. De kamer in kwestie heeft nu een velux (voor zover dat van belang is). Ik draag de kosten van de verbouwing volledig zelf.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 feb 2015 17:52

Vermoedelijk staat in de basisakte van het gebouw dat het dak gemeenschappelijk is.
Om daaran iets te mogen veranderen moeten alle eigenaars instemmen.
Dat als punt op de agenda van de AV plaatsen en er over stemmen.

Indien toestemming verkregen ook bouwtoelating aanvragen bij de gemeente!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TCLS
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 12 feb 2015 21:22

Er is geen syndicus in dit gebouw. Ik moet dus zelf een AV instellen. Wat gebeurd er als deze eigenaar ook dan niet opdaagt?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand op die manier alles kan blokkeren...

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 13 feb 2015 10:34

Niet iedereen moet akkoord zijn. Als géén van de andere eigenaars zou komen opdagen kan je zelfs alleen beslissen :

Je roept een VME bijeen (per AS) met daarop uw dakkapel als agendapunt. De VME is rechtsgeldig indien meer dan de helft van de aandelen en meer dan de helft van de eigenaars aanwezig is of als 3/4e van de aandelen aanwezig is (of volmacht gegeven heeft) Mocht dat quorum niet bereikt worden dan moet je (per AS) enkele weken later een nieuwe VME bijeenroepen die hoedanook rechtsgeldig is. Als bv op die tweede VME enkel jijzelf aanwezig bent dan kan je alle beslissingen nemen met "100% van de aanwezige stemmen". Niet vergeten om de notulen te bezorgen aan alle eigenaars.

'k Zou wel eerst bij de gemeente langsgaan met de vraag of je je dakkapel vergund gaat krijgen. Na goedkeuring van de VME natuurlijk een bouwvergunning aanvragen etc.

Google eens "nieuwe wet medeeigendom" om leesbare info te vinden.

TCLS
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 13 feb 2015 13:24

Moet ik geen syndicus zijn om een AV bijeen te roepen? Er is nu namelijk geen syndicus...

dilbeccha
Berichten: 16

#6 , 14 feb 2015 03:57

U bent in een wespennet terecht gekomen.

Ga na in uw aankoopakte of hierin de zogenaamde ”onttrekking” voorzien is.

Waarschijnlijk niet vermits u spreekt over een verdeling in duizendsten.

Er zal niets anders opzitten dan u volledig in regel te stellen met de wet betreffende de ”appartementsmede-eigendom”.

Herlees hierover uw aankoopakte.

Mogelijkerwijze bent u in uw geval zelfs verplicht de vrederechter de aanduiding van een syndicus te vragen.
B.W. Art. 577-8 § 1
http://www.juridischforum.be/forum/view ... nttrekking" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 14 feb 2015 11:14

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten. Voornoemde beginselen en bepalingen zijn niet van toepassing indien de aard van de goederen zulks niet rechtvaardigt en alle medeëigenaars instemmen met die afwijking...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is geen syndicus in het gebouw en er zijn geen gemeenschappelijke ruimtes’

Ik leid hieruit af dat de kavels niet elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten.

Krachtens 5 MEI 2000. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsaanvragen en aanvragen tot verkavelingswijziging krijgen uw buren kennis van uw vergunningsaanvraag. Zij kunnen hiertegen dan bezwaar indienen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

TCLS
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 16 feb 2015 15:24

Met geen gemeenschappelijk ruimten bedoel ik dat er gaan kamers gemeenschappelijk zijn. Ieder heeft dus zijn eigen ingang (geen inkomhal). we zitten natuurlijk wel onder een gemeenschappelijk dak.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”