gebrekkige syndicus (graag advies)

tnt007
Topic Starter
Berichten: 50

gebrekkige syndicus (graag advies)

#1 , 06 feb 2015 18:30

Ik ben mede-eigenaar van een klein appartementsgebouw (6 appartementen). Ik verhuur mijn appartement. Er doen zich tal van problemen die me mateloos ergeren:
1) informatieplicht / uitnodiging algemene of buitengewone vergadering
Ik word nu al voor de 4de keer op rij niet uitgenodigd, of wel komt de brief bij de huurder, ofwel komt hij 24 uur op voorhand aan ofwel of wel komt hij 24 uur later komt hij niet aan :lol:

als ik dan bel zijn er de excuses in overmaat, hij wist het niet, hij was wat laat en dergelijke.

2) Beslissingen van deze vergaderingen worden laattijdig geïnformeerd
de verhoging van de maandelijkse voorschotten die direct ingaan (vanop de volgende maand) worden pas 6 maand later gecommuniceerd aan mij (want ik kon onmogelijk aanwezig zijn op minder dan 24 uur tijd. Kortom ik was pas 6 maand later op de hoogte van de verhoging van de maandelijkse kosten.

Kan ik niet eisen dat de notulen maximaal 2 weken later gecommuniceerd worden, liefst per mail (dat komt tenminste aan, als het echt wordt verstuurd).


3) de andere mede-eigenaars zijn ook niet tevreden maar vinden het vooral een goedkope syndicus en laten betijen. Zij hebben er minder last van. Dus een andere syndicus zit er niet direct in...

4) Stel dat er een probleem is met mijn huurder/tuin of iets anders, welke op de AV of BV wordt besproken, mag men dan niet verwachten dat ze uw uitnodigen. Dat je op het minst een antwoord / uitleg mag geven . Aangezien ik er niet was werd er vanalles beslist over mijn eigendom wat ik naar mijn eigen mening niet mee eens ben. Het kan toch niet zijn dat ik gewoon machteloos sta. Ik veronderstel dat men dan minstens verplicht is om U uit te nodigen en dat je minsten uw gedacht moogt zeggen. Maar als dat al zelf niet kan?
Wat zijn men mogelijkheden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 feb 2015 18:37

4de keer...
U hebt gelijk op alle punten.
U moet verplicht met aangetekende brief minstens twee weken op voorhand uitgenodigd worden voor de AV.
Indien syndicus dit nalaat is de AV NIETIG en moeten alle beslissingen als ONBESTAANDE worden beschouwd.
Ga naar vredegerecht en laat de vergadering nietig verklaren.
Dergelijke syndici geraken anders nooit geleerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tnt007
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 06 feb 2015 19:19

zijn er ergens wetteksten waardoor ik dit hard kan maken?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 feb 2015 19:39

zijn er ergens wetteksten waardoor ik dit hard kan maken?
Burgerlijk Wetboek: Art. 577-6.[1 § 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen.
In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn. Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden rechtsgeldig een lasthebber aan. Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen, oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.
§ 2. De syndicus houdt een algemene vergadering tijdens de in het reglement van mede-eigendom vastgelegde periode of telkens als er dringend in het belang van de mede-eigendom een beslissing moet worden genomen.
Onverminderd het eerste lid, houdt de syndicus een algemene vergadering op verzoek van één of meer mede-eigenaars die ten minste één vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten. Dit verzoek wordt bij een ter post aangetekende brief aan de syndicus gericht, die binnen de dertig dagen na de ontvangst van het verzoek de bijeenroeping verzendt aan de mede-eigenaars.
Wanneer de syndicus geen gevolg geeft aan dit verzoek, kan één van de mede-eigenaars die het verzoek mee heeft ondertekend, zelf de algemene vergadering bijeenroepen.
§ 3. De bijeenroeping vermeldt de plaats waar, alsook de dag en het uur waarop de vergadering plaatsvindt, alsmede de agenda met opgave van de punten die ter bespreking zullen worden voorgelegd. De syndicus agendeert de schriftelijke voorstellen die hij heeft ontvangen van de mede-eigenaars, van de raad van mede-eigendom of de deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid, ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het reglement van mede-eigendom bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden.
De bijeenroeping vermeldt volgens welke nadere regels de documenten over de geagendeerde punten kunnen worden geraadpleegd.
De bijeenroeping geschiedt bij een ter post aangetekende brief,
tenzij de geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd de oproeping via een ander communicatiemiddel te ontvangen. De bijeenroepingen die worden verzonden naar het laatst door de syndicus op het ogenblik van de verzending gekende adres, worden geacht geldig te zijn. [2 De administratieve kosten voor de oproeping voor de algemene vergadering komen ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.]2
Behalve in spoedeisende gevallen wordt de bijeenroeping ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering ter kennis gebracht, tenzij het reglement van mede-eigendom in een langere termijn heeft voorzien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tnt007
Topic Starter
Berichten: 50

#5 , 07 feb 2015 08:49

het reglement van mede-eigendom staat dit ook in de akte. of wordt dat ergens anders overeengekomen?

alvast bedankt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”