privatief gebruik van gemeenschapplijk dakterras

Emeulema
Topic Starter
Berichten: 3

privatief gebruik van gemeenschapplijk dakterras

#1 , 06 feb 2015 09:31

Sinds een tweetal maanden ben ik eigenaar van een appartement. Achteraan bevindt zich een onaangelegd dakterras (enkel roofing op het platte dak van mijn onderbuur) waartoe ik enkel toegang heb via een deur die naar het terras leidt. In de akte staat echter niet beschreven dat dit onder de privatieve delen valt. Nu zou ik dit terras willen aanleggen door het terras te bedekken met tegels en een ballustrade. Ik heb dit idee voorgelegd op de algemene vergadering en iedereen heeft zich akkoord verklaard met deze plannen. Ik zou dus het dakterras privatief kunnen gebruiken (de andere eigenaars hebben geen toegang tot het terras dus het kan enkel mij dienen). Zou ik hier een vergunning voor kunnen krijgen? Het terras behoort uiteindelijk niet enkel tot mezelf. Moet ik dit eerst notarieel laten vastleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 feb 2015 12:05

Neen u moet niets notarieel laten vastleggen.
In de meeste gevallen staat er dergelijke clausule, waarbij terrassen gemeenschappelijk zijn maar het gebruik ervan privatief is, in de basisakte ingeschreven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2015 13:25

Art. 577-4 Burgerlijk Wetboek
§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere wijziging die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte.
[...]
Het reglement van medeëigendom moet bevatten :
1° de beschrijving van de rechten en plichten van iedere medeëigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten;


Als het gebruik van gemeenschappelijke delen exclusief wordt toebedeeld aan één mede-eigenaar moet dit voorzien worden in het reglement van mede-eigendom. Dit is een notariële akte en die moet overgeschreven worden op het hypotheekkantoor.

Als dit niet gebeurt kan u het terras gebruiken tot iemand daar een probleem over maakt. De beslissing waarbij u dit terras mag gebruiken is niet tegenstelbaar aan een koper van een ander appartement en die kan daar dan problemen over maken.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 feb 2015 14:54

Nalezen in de statuten of u het privatief gebruik heeft.
In de meeste basisakten die mij bekend zijn staat dergelijke clausule.

Vermits er reeds een deur aanwezig is om zich op dat dakterras te begeven vermoed ik dat dit het geval is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Emeulema
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 06 feb 2015 17:12

Bedankt voor de hulp. Nee er staat niets vermeld in de statuten ivm het terras. Ik ben van plan de plannen op te vragen bij Ruimtelijke Ordening om te kijken wat er origineel voorzien was. De aannemer is tegen het einde van de werken failliet gegaan, dus het kan zijn dat het terras nooit werd afgewerkt zoals voorzien.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 06 feb 2015 17:19

Als het terras effectief op de bouwplannen voorzien was dan zal het ook in de basisakte vermeld staan...
Zeker navraag doen bij gemeente VOOR u iets doet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”