Eandis Kabel

wonder1
Topic Starter
Berichten: 8

Eandis Kabel

#1 , 05 feb 2015 11:43

Wij zijn eigenaar (2 jaar) van een stuk bouwgrond waarop we nu een appartementsgebouw zullen bouwen. Over ons lot loopt er schuin een kabel van Eandis, deze voorziet onze linker buur van elektriciteit. De kabel loopt van de staak (voor de rechter buur) naar zijn zijgevel, dus dwarst volledig ons perceel. Daardoor zijn wij in de onmogelijkheid onze bouw op te trekken. De hoogte van de kabel is oke. Men spreekt bij Eandis over een zichtbaar gebrek. Oke tot daartoe maar het verleggen van die kabel moet volledig op onze kosten gebeuren. Kostplaatje 986.15 Euro. Is dit normaal en moeten wij ook instaan voor de nieuwe binnenaansluiting van onze buur? Wat al onze buur weigert om op die nieuwe aansluiting in te gaan ? Eandis maakt van de gelegenheid gebruik om de aansluiting van bovengronds naar ondergronds te brengen en die kosten samen met het graafwerk in de bestrating eveneens ten onze laste te leggen. Ondertussen hebben we wel al een akkoord gegeven tot uitvoering van de werken : wij hebben geen andere keus omdat Eandis anders de werken kan blijven uitstellen en wij een opleveringsovereenkomst hebben met een koper van een van de app. Bijgevolg kunnen wij ons geen uitstel permitteren. Dank voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 feb 2015 15:56

Werd er destijds een goedkeuring gegeven voor het leggen van die luchtlijn over uw eigendom, of van deze van de vorige eigenaar? Denk niet dat Eandis, of zijn voorgangers , maar in het wilde weg kabels konden leggen. Ze hadden hiervoor een vergunning nodig.
Anders een aannemer zoeken, met een goede verzekering, die bij de installatie van zijn werfkraan, toevallig en per ongeluk, die kabel raakt en lostrekt. :lol:

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 feb 2015 16:34

Ik heb er ook mijn twijfels bij.
Indien niet EANDIS dit moet bekostigen dan lijkt het me eerder de buurman die deze aanpassingskosten moet dragen.
Het is immers zijn aansluiting!!!Niet uw aansluiting.

Vanzelfsprekend zal u de aansluitingskosten van uw woning moeten betalen, maar dat staat hier volledig los van.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wonder1
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 25 aug 2015 11:23

De leidingen werden ondergronds gelegd en wij moesten de kosten dragen. Eerst betalen dan pas kunnen de werken starten. Het ging over een zichtbaar gebrek bij de aankoop van de grond. Wij konden wel hogerop reageren op de kosten maar dan kon de bouw mss wel enkele maanden stilliggen en dat konden wij ons niet permitteren

k.b.
Berichten: 876

#5 , 25 aug 2015 11:58

Dat deze zaak zichtbaar was voor u bij aanschaf dat kunnen we natuurlijk niet ontkennen ...

De vraag is natuurlijk of Eandis ooit van iemand de toestemming heeft gekregen om deze luchtlijn op deze wijze te voorzien ...
Indien er destijds een "erfdienstbaarheid" zou zijn opgemaakt dan zou ik hun stelling kunnen begrijpen maar nu ...

Ik zou eens langs hun ombudsdienst passeren ...

k.b.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2015 12:28

Ik stel me al langer vragen bij EANDIS, vriendin heeft voor 4 huizen moeten betalen om de kabel onder de grond te krijgen, de andere drie eigenaars hebben niks moeten betalen.

Wie iets vraagt die betaalt bij EANDIS.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.
Berichten: 876

#7 , 25 aug 2015 12:46

Ik stel me al langer vragen bij EANDIS, vriendin heeft voor 4 huizen moeten betalen om de kabel onder de grond te krijgen, de andere drie eigenaars hebben niks moeten betalen.

Wie iets vraagt die betaalt bij EANDIS.

Dat klopt ...
Je vraagt iets ...
je krijgt een offerte ...

en na een juridisch sluitende bestelprocedure volgt er uitvoering ...

en een uitleg zal er altijd zijn ...

Zijn er brokken aan hun "netwerk" en heb je hierdoor schade ... dan is dit voor je brandverzekering ...

k.b.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 aug 2015 12:56

Die goedkeuringen om kabels op gevels te plaatsen werden destijds voor een hele gemeente gegeven aan de toenmalige tele operator.

k.b.
Berichten: 876

#9 , 25 aug 2015 13:12

Die goedkeuringen om kabels op gevels te plaatsen werden destijds voor een hele gemeente gegeven aan de toenmalige tele operator.
Wat bij woningen waarvan de voorgevel op de stoeprand staat voor de rooilijn hangt bevindt zich op het openbaar domein ... daar is mogelijks de gemeente bevoegd ...

Hier gaat het om een kabel die een nabijgelegen perceel overspant en waarvan de vlucht zich binnen de bouwzone bevindt ...

k.b.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 25 aug 2015 16:08

Je kan vragen dat ze de kabel aan uw geven bevestigen, Dan kost het u NIETS Of je kan een wachtbuis met trekdraad in uw geven voorzien, en dan trekken ze hun kabel er na de bouwwerken wel door. Dat is veruit de goedkoopst oplossing. Als jij geen kabel wil zien zijn er 2 mogelijkheden, ofwel onder de grond door hun mensen en op hun kosten, of een wachtbuis op uw kosten, en zij trekken de kabel , die ze anders gratis op uw gevel moeten plaatsen, erdoor op hun kosten. Heb dat al tietallen keren meegemaakt bij verbouwingswerken waarvoor ik verantwoordelijk was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”