Welke stappen kan ik ondernemen?

thefonske
Topic Starter
Berichten: 3

Welke stappen kan ik ondernemen?

#1 , 27 jan 2015 00:20

Hoi,

Ik heb in December een appartementje gekocht (jippie dacht ik toen)
Nu krijg ik van de bovenbuurman een aanzienlijke hoeveelheid water langs mijn pas geverfde muur naar beneden.
Gevolg schimmel, geurhinder, behang valt naar beneden houten vals plafond is open komen staan van het vocht..... :shock: :roll:
Nu heb ik mijn bovenbuur daar natuurlijk vriendelijk op aangesproken, maar die steekt het op een schouw en laat het daarbij.
Nu word alles in de blok door een syndicus geregeld, dus ik bel deze op en hij komt enkele dagen later met een vochtmeter langs.
Hij ziet het probleem en de ernst er van in, neemt 20 tal foto's en zegt mij dat hij een lekdetectie bedrijf gaat contacteren.
Nu een maand later en enkele telefoontjes later is hier nog steeds geen vooruitgang geboekt..
Wat kan ik hier best mee doen alvorens de baksteen in mijn maag helemaal in een spons verandert! :oops:

Mvg Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 jan 2015 00:47

En wat doet uw verzekering?

thefonske
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 jan 2015 14:23

Ik val onder een "blokverzekering" waar de syndicusde aanspreekpersoon van is...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 27 jan 2015 19:04

Toch niet voor uw private delen en uw meubels/vals plafond?
In dat geval zou ik mij als eigenaar toch de nodige verzekeringen nemen tgo derden...
Quid bij brand en BW moet gedeelte dak buren slopen ...betaald uw blokpolis dan ook?
Of een eeuwenoude vaas type ming is nu stuk ...blokpolis ...ik denk het niet.
Wie betaald vb de deur van uw appartement bij een inbraak......doordenkertje.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 27 jan 2015 19:39

Men moet wel een onderscheid maken tussen de verzekering 'inboedel" (steeds ten laste van de eigenaar-bewoner) en de verzekering "gebouw" een risico dat
door de blokpolis wordt gedekt. Indien men in zijn appartement uitrustingen heeft aangebracht bv. dure domoticainstallatie, marmeren badkamer met gouden kranen, een superdure keuken, enz...
dan is het aangewezen een bijkomende verzekering voor zijn onroerend goed af te sluiten.
Meestal volstaat de blokpolis evenwel.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het over een eigenaar, niet een huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 jan 2015 20:06

Ik heb weet van blokpolissen die vb de inkomdeur appartement niet in polis hebben staan evenmin bepaalde muurconstructies.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 27 jan 2015 20:19

Ik heb weet van blokpolissen die vb de inkomdeur appartement niet in polis hebben staan evenmin bepaalde muurconstructies.
Raar. Gebouw brand af maar de voordeuren worden niet vergoed......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 27 jan 2015 21:15

Dat is effectief zo de deuren van de appartementen werden als privatief beschouwd en werden NIET vergoed bij een inbraak.
De inkomdeur van het gebouw was wel geforceerd - en ook twee appartementsdeuren maar deze waren niet gedekt voor schade.

thefonske
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 27 jan 2015 23:33

ik heb een bijkomende inboedelverzekering, ik zal hier morgen is contact mee opnemen. Wie nie waagt blijft maagd natuurlijk!

thx alvast voor de reacties!

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 27 jan 2015 23:37

Maar vooral een rechtsbijstandsverzekering is nuttig.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 28 jan 2015 09:36

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

Zowel uw ‘bovenbuurman’ als de ‘vereniging van mede-eigenaars’ hebben zaken onder hun bewaring die de schade kunnen veroorzaakt hebben.

Stel beiden(=bovenbuurman en syndicus) aangetekend in gebreke en onderzoek achteraf wie van beiden in welke mate uw schade veroorzaakte. Desnoods zal de rechter op uw verzoek hiertoe een deskundige aanstellen.
12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven = ‘familiale verzekering‘).
Indien u zulke verzekering bezit met rechtsbijstand doe dan daaraan aangifte. Lees vooraf zorgvuldig uw polis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”