Appartement gekocht - schotelantenne verboden

makila
Topic Starter
Berichten: 19

Appartement gekocht - schotelantenne verboden

#1 , 26 jan 2015 20:49

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.

We hebben een appartement gekocht. We zijn dus geen huurder, maar effectief eigenaar (prive delen) en mede-eigenaar (gemeenschappelijke delen). In totaal bevat het gebouw 5 appartementen.

Nu staat in het reglement dat het plaatsen van schotels verboden is. Dus niet: Het is verboden aan gevels, het dak (de gemeenschappelijke delen), enzovoorts. Neen, het verbod is echt algemeen. (Dus inclusief de prive eigendom) Maar in hoeverre reikt dit algemeen verbod?

Indien we in onze achtertuin een schotel plaatsen in hoeverre kan men dit dan voor de rechter hard maken dat die schotel weg moet? Ons appartement bevindt zich op het gelijksvloers en we hebben een achtertuin die VOLLEDIG uit het zicht is onttrokken door struikgewas.
Enkel de bovenbuurman kan dus in onze tuin zien. De andere buren kunnen dat niet eens of ze moeten met een verrekijker op een 5 meter hoge ladder gaan staan ..

Ik kan begrijpen dat men geen schotel wenst op gemeenschappelijk delen. Ik kan ook begrijpen dat men geen schotel wenst in de privetuin als deze zichtbaar is vanop de straatkant. Maar in een tuin die bijna volledig aan het zicht is onttrokken???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 26 jan 2015 21:32

Schotelantenne kan inderdaad door verschillende wetgevingen verboden worden.
EVRM art 8 geeft wel aan dat er vrijheid van informatie is maar er zijn voldoende vonnissen die het verbieden als het inbreuk op andere wetgevingen is of er voldoende andere mogelijkheden tot ontvangst zijn.
Nu een algemeen verbod of algemeen toegelaten is dit niet van toepassing.

In uw tuin denk ik niet dat men veel kan zeggen ook al staat het in in het reglement van mede-eigendom. U mag wel een tuinhuis zetten ?
Is er een syndicus?
Zijn er eigenaars tegen?
PS ik heb niets opgezocht maar die vonnissen zijn er wel hoor.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 26 jan 2015 22:04

Zolang er geen mede eigenaars reclameren zal niemand die schotel doen verwijderen uit je tuin.

Wil je het correct aanpakken vraag dan op de volgende VME het akkoord van de 5 eigenaars om een schotel in je tuin te plaatsen. Indien er geen VME is vraag dan aan de 5 mede-eigenaars hun akkoord.

Misschien zijn er nog andere eigenaars geïnteresseerd in een schotelaansluiting zodat er (op het dak of in je tuin) een gemeenschappelijke schotel kan geplaatst worden. Vereist natuurlijk wel een toegankelijke technische schacht en de infrastructuur voor een gemeenschappelijke schotel kost wel wat meer dan die schotelkitjes van een paar 100 euro. Je moet dan ook overeenkomen op welk (beperkt aantal) satellieten gericht moet worden met een meerkopssysteem.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 26 jan 2015 22:24

Als de andere flats zicht hebben op jouw tuin kan dat een invloed hebben op hun verkoopsprijs. Toegegeven het is vergezocht maar de reden tot verbod is is het algemeen juist hierdoor, dat ze de waarde van de anderen hun mede-eigendom nadelig beïnvloedt.

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 26 jan 2015 22:33

In uw tuin denk ik niet dat men veel kan zeggen ook al staat het in in het reglement van mede-eigendom. U mag wel een tuinhuis zetten ?
Is er een syndicus?
Zijn er eigenaars tegen?
Er staat niets in het reglement over een verbod op een tuinhuis. ENKEL een schotel mag niet. Dat is de enige uitzondering blijkbaar ..
Ja er is een syndicus. Nog geen idee of ze er tegen zijn, maar waarom is er dan een algemeen verbod in het reglement? Of is zo'n reglement gewoon copy/paste en zet men daar quasi altijd identiek hetzelfde in?
Als de andere flats zicht hebben op jouw tuin kan dat een invloed hebben op hun verkoopsprijs. Toegegeven het is vergezocht maar de reden tot verbod is is het algemeen juist hierdoor, dat ze de waarde van de anderen hun mede-eigendom nadelig beïnvloedt.
Eigenlijk heeft slechts 1 flat zicht op mijn tuin zoals ik al melde. De anderen niet, omdat de tuin volledig afgescherm is door struikgewas. En ik heb plaatsen in mijn tuin die ook NIET zichtbaar zijn bij die ene buur, omdat ze uit zijn gezichthoek zich bevinden.
Als de andere flats zicht hebben op jouw tuin kan dat een invloed hebben op hun verkoopsprijs. Toegegeven het is vergezocht maar de reden tot verbod is is het algemeen juist hierdoor, dat ze de waarde van de anderen hun mede-eigendom nadelig beïnvloedt.
Dat is het geval als er zo'n lelijk gedrocht zichtbaar voor potentiele kopers aan een gevel hangt of ze zien boven op het dak zoiets lelijk hangen.

Maar dat geldt toch niet voor een achtertuin? Ik zie potentiele kopers al een verrekijker nemen, die schotel bij de buurman (ikzelf) zien staan en zeggen: Fuck zoiets lelijk! Ik wil uw appartement niet meer kopen .. zoals je zelf zegt is dat toch erg vergezocht in dit scenario?
Laatst gewijzigd door makila op 26 jan 2015 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 26 jan 2015 22:44

Maar inderdaad. ik zal op de eerstvolgende algemene vergadering eerst even vragen wat het standpunt is van de buren. Is dat positief dan kan er zo'n schotel op het dak geplaatst worden of in mijn eigen tuin (geen probleem). Indien men negatief is, dan kan ik nog altijd een gecamoufleerde groene schotel tegen de groene haag zetten ..

PS. Wat ik ook kan doen is gewoon was klusjes opknappen voor de buren en ze te vriend houden ;)

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 26 jan 2015 23:01

"Er moet zeker worden nagegaan of het verbod in evenredigheid is met het recht op vrije meningsuiting.
Wordt op een andere wijze die norm gehaald dan kan de plaatsing worden verboden.
Ook schade aan gebouwen (maar in uw zaak al niet van toepassing) speelt mee.
In een appartementsgebouw met mede-eigendom dient het individuele recht wel te wijken voor het gemeenschappelijk belang , ook wat het plaatsen va een paraboolantenne betreft"
En het is uiteraard art 10 EVRM.

Geparafraseerd uit 55 vragen en antwoorden voor de syndicus vraag 4.
Kluwer : Peter Leyseele en Katia Pszeniczko

makila
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 26 jan 2015 23:46

Het is en blijft ingewikkelde materie .. ach we zien wel.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 27 jan 2015 08:10

Als fervent schotelliefhebber zou ik u aanraden om de diverse fora omtrent schotels even te bezoeken; die hebben allemaal wel een legal-sectie waar je vonnissen dienaangaande kan terugvinden. Vooral volgende site kan ik aanraden:
https://www.sat4all.com/forums/forum/6-wetgeving/" onclick="window.open(this.href);return false;

dilbeccha
Berichten: 16

#10 , 29 jan 2015 23:00

Er bestaan creatieve oplossingen voor het plaatsen van een satellietantenne als vlakantenne en camouflage in stoel.


http://www.bisco.nl/1315-vlak-schotel-vlak-antenne" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.conrad.be/ce/nl/product/9434 ... -EEN-STOEL" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bol.com/nl/p/selfsat-h30d-sa ... country=BE" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 29 jan 2015 23:48

Dat noem ik nu een knappe oplossing.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 30 jan 2015 02:04

"Er moet zeker worden nagegaan of het verbod in evenredigheid is met het recht op vrije meningsuiting.
Wordt op een andere wijze die norm gehaald dan kan de plaatsing worden verboden.
Ook schade aan gebouwen (maar in uw zaak al niet van toepassing) speelt mee.
In een appartementsgebouw met mede-eigendom dient het individuele recht wel te wijken voor het gemeenschappelijk belang , ook wat het plaatsen va een paraboolantenne betreft"
En het is uiteraard art 10 EVRM.

Geparafraseerd uit 55 vragen en antwoorden voor de syndicus vraag 4.
Kluwer : Peter Leyseele en Katia Pszeniczko
Ik vrees dat het recht op vrije meningsuiting hier niet veel mee te maken heeft.
Het is dus een appartementsblok waarvan de TS een unit uit gekocht heeft.

Als je dit koopt weet je dat je in een appartement met mede-eigenaars gaat wonen, met de voor en nadelen.
Een van de nadelen is dat je niet alles kunt doen aan de buitenkant wat je wil.
Als je een dergelijk appartement koopt weet je dat er een reglement is opgesteld door de bestaande mede-eigenaars/ bewoners.
Als daarin staat dat op de algemene vergadering beslist werd dat schotelantennes niet getolereerd worden (waarschijnlijk voor het uitzicht) dan heb je de keuze.
Dit appartement kopen, of niet kopen. Als je het koopt moet je alle goeie en slechte kanten aanvaarden.

Ik vrees dat de TS 1 mogelijkheid heeft, dat is toestemming vragen op de algemene vergadering van de mede-eigenaars.

TELENET
Berichten: 78

#13 , 06 feb 2015 23:06

Bij ons staat ook in de statuten dat er geen schotels mogen geplaats worden.
5 jaar geleden heb ik er een geplaatst op mijn terras zonder de toestemming te vragen.
Dreigingen van de syndicus en van sommige bewoners, afgekeurd op de Algemene Vergaderingen, enz...
Zijn kunnen mij niets doen.
De schotel staat op een voetstuk en is niet bevestigt aan het gebouw.
Dat was de conclusie van de syndicus op de laatste AV.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 07 feb 2015 11:26

Een eventueel verbod op het plaatsen van een schotel heeft niets te maken met het al of niet bevestigen aan het gebouw, maar alles met het uitzicht van het gebouw. 1 schoten vormt gewoonlijk geen probleem, maar het zijn de navolgers die het probleem gaan vormen. In onze buurt is er een appartementsgebouw met 12 appartementen, en op zeker minstens 10 ervan hangt er een schoten aan de vel. Mooi is anders. Je zal daar maar eigenaar van wezen en een huurder zoeken.

TELENET
Berichten: 78

#15 , 07 feb 2015 14:08

De bedoeling is een raad te geven aan "makila", het uitzicht van het gebouw is een andere zaak.
- Zoek niet te ver in reglementen, wetten of uitspraken naar oplossingen.
- Plaats gewoon de schotel op een voetstuk op je terras of in je tuin.
- Op privé gebied heeft niemand daar iets te eisen.
- Gewoon doen zonder aan iemand iets te vragen.
- Niet reageren op wat dan ook, de bui gaat wel over.

Na al die jaren heeft de syndici eindelijk gemeld op de laatste AV dat mijn schotel mag blijven staan, omdat hij op privé staat en niet aan het gebouw bevestigd is.

Dit is mijn ervaring in zo een zaak.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”