Hoe onrechtmatig ingenomen ruimte opnieuw vrij te krijgen ?

mhaus
Topic Starter
Berichten: 1

Hoe onrechtmatig ingenomen ruimte opnieuw vrij te krijgen ?

#1 , 25 jan 2015 19:27

Als erfgenaam verkreeg ik een appartement in een behoorlijk groot appartementsgebouw. Bij het appartement hoort volgens de koopakte een kelder en een zolder. Deze laatste zijn genummerd en ook als zodanig in de koopakte met nummer vermeld.
Nu blijkt die genummerde kelder door iemand, vermoedelijk een andere mede-eigenaar in beslag te zijn genomen. Hoewel ik dit per mail aan de syndicus heb gemeld, reageert deze niet.

Hoe kan ik opnieuw in het bezit geraken van deze kelder, gezien de persoon die deze bezet houdt, niet reageert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 25 jan 2015 19:33

Eerst beginnen met een aangetekend schrijven ipv mail. Het kost geld, maar bij een eventuele rechtzaak is het sluitend bewijs. Bij email kan de syndicus aanhalen het niet gelezen te hebben, of dat het in de spam was terecht gekomen. Indien u weet wie de kelder gebruikt, naar die een aangetekend schrijven sturen. Indien de kelder op uw naam staat, denk ik dat u een slotenmaker kunt vragen om de deur te openen en het slot te vervangen. Hetgeen er in staat kan u altijd zien als eigen goed, maar ik zou die terug geven aan de eigenaar, kwestie van de gemoederen een beetje te bedaren.
Ga wel na of er geen onderling contract/overeenkomst was over het gebruik van de kelder. Normaal gezien zou de gebruiker daar dan toch een document van hebben en zou die dus dat kunnen voorleggen als antwoord op u aangetekend schrijven.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 jan 2015 19:34

Heel eenvoudig, als je absoluut zeker bent dat het jouw kelder en zolder is, moet je zelfs niet weten/navragen wie er zijn spullen in gedumpt heeft. Strikt genomen wéét je dat niet eens. Het is jouw ruimte: dus je spullen er in zetten en je eigen slot er op.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 25 jan 2015 19:56

Hou het eenvoudig, hang een briefje op de kelderdeur waarbij je de gebruiker verzoekt dringend contact met je op te nemen. Dat je bij gebrek aan contact binnen de x dagen verplicht zal zijn het slot op de kelder te laten vervangen en deze te laten ruimen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 jan 2015 20:03

Mogelijks werd de nummering van de kelders en zolders in de loop der tijden aangepast na goedkeuring AV. Op de kadastrale legger zou je ook moeten kunnen zien welke delen u officieel toebehoren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2015 23:31

Sinds wanneer mag men het recht in eigen handen nemen? Het is toch niet uitgesloten dat de overleden eigenaar toestemming heeft gegeven aan iemand om zijn kelder te gebruiken?

Probeer dus eerst te weten te komen wie die kelder gebruikt en vraag hem de kelder te ontruimen. Doet hij dat niet vrijwillig dan moet u zich tot de vrederechter wenden.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 26 jan 2015 16:13

het spijt me scorpioen. Maar hoe ga je je tot de vrederechter wenden als je niet eens wéét wie je kelder ingenomen heeft? Klacht tegen onbekende kelderbezetter of zoiets? als je onweerlegbaar zeker bent dat het jouw kelder is en je kan dat met bewijzen staven dan kan je - denk ik - je kelder in gebruik nemen. Als diegene die z'n spullen in de kelder gedumpt heeft, nog niet zijn spullen gerekupereerd heeft na een eerste "beleefd" rondvragen via de syndicus (zie eerst post), dan kan de eigenaar evengoed zijn spullen in zijn kelder plaatsen. Immers: je ziet niet aan de ruimte wie er zijn spullen gezet heeft. De regeling voor de vrederechter kan ook aangevraagd worden door diegene die de ruimte eerst ingenomen heeft als hij denkt in zeijn recht te staan.Maar ik heb een zwaar vermoeden dat ie dat niet gaat doen. Het is best mogelijk dat die mens zijn spullen daar gewoon achtergelaten heeft om weg te gooien. Of dat ie gewoon wéét dat het maar een onderhandse afspraak was met de vorige eigenaar.
Je kan moeilijk huisvrede of woonrecht inroepen héé voor een kelder? Of toch....

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 26 jan 2015 17:06

Vandaar het briefje op de kelderdeur. Wat je idealiter tevens opvolgt met een kopie ervan (waarin je de kavel/keldernr vermeldt) in iedere postbus. Als dan blijkt dat er een overeenkomst werd gemaakt tussen de vorige bewoner en de gebruiker ervan, zal deze wel wakker schieten (of zoals vaak, de lameer van het gebouw zal je wel in geuren en kleuren het verhaal doen, voorzie dan koffie en gebak.)

BrechtS
Berichten: 463

#9 , 26 jan 2015 20:25

Ik had in mijn antwoord ook vermeld om na te gaan of er geen overeenkomst was. Het zou natuurlijk alleen maar problemen opleveren als men de kelder zou innemen als er een duidelijke overeenkomst/huurcontract was. Ik denk dat de meeste mensen zelf wel nagaan of het echt wel die kelder is als ze ontdekken dat die door iemand anders wordt gebruikt.

Ik kan me wel vinden in het idee om het met de bezetter te bespreken met koffie en gebak, maar TS zal zelf wel uitmaken of hij dat er voor over heeft. Mij lijkt het allessinds een situatie waar de kans groot is dat het gaat over een onderhandse afspraak met de vorige eigenaar. Maar dat neemt de kans niet weg dat het een officiële overeenkomst of huurcontract is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”