VME verhuurt conciërgewoning

IDC
Topic Starter
Berichten: 50

VME verhuurt conciërgewoning

#1 , 23 jan 2015 17:11

Hallo,

Mag een VME conciërgewoning verhuren en huurinkomsten opstrijken ?

Zo neen, uit welk art BW blijkt dat dit niet mag ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 jan 2015 21:04

Art. 577-5
Par. 3. De vereniging van mede-eigenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen.

Aangezien de VME geen onroerend goed mag bezitten kan ze het ook niet verhuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

An Darcy
Berichten: 79

#3 , 26 jan 2015 11:33

De conciërge van ons gebouw ging met pensioen en het was té duur geworden om een nieuwe conciërge aan te nemen.
De eigenaars van het gebouw gaven dus opdracht aan de syndicus om de conciërgewoning te verhuren.
Anders stond die te verloederen.
Zou dat de bedoeling van de wet zijn? Liever verloederen dan verhuren?
Want verkopen mag ook niet, heb ik verstaan?
Ik vind dit allemaal zeer vreemd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 26 jan 2015 13:10

Integendeel, indien de conciërgewoning geen nut meer heeft (geen huisbewaarder) dan is de vme in feite verplicht deze woning te verkopen en opbrengst ervan volgens de duizendsten te verdelen over de mede-eigenaars.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 jan 2015 13:17

Inderdaad verkopen of andere gemeenschappelijke bestemming geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

An Darcy
Berichten: 79

#6 , 26 jan 2015 17:20

Ik zie onze VME niet zichzelf verplichten om het beneden appartementje van de conciërge te verkopen of een andere gemeenschappelijke bestemming geven.
Zou ik het op de dagorde van de volgende AV zetten zullen ze, hun kenende, zeker allemaal ertegen stemmen. Voraal wanneer het gepaard gaat met onkosten voor verandering van basisakte e.d.
Alleen een boete kan ze afschrikken, denk ik.
Is er dan zoiets als een controle + boete voorzien voor zulke gevallen als onze VME??

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 26 jan 2015 18:51

Het punt moet op de agenda gebracht worden waarbij de syndicus op zijn beheersverantwoordelijkheid wordt gewezen en waarbij hij de plicht heeft de andere medeeigenaars te wijzen op de repercuties van het weigeren van de verkoop en de kostprijs van de rechtszaak mocht één van de mede-eigenaars de weigering voor het vredegerecht in geding trekken.

An Darcy
Berichten: 79

#8 , 26 jan 2015 20:48

Vriendelijk bedankt IDC, roharro, en moderator Vandenbos om het probleem te bespreken.
An Darcy

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”