aanbouw tegen mijn woning zicht en vrije toegang naar terras

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

aanbouw tegen mijn woning zicht en vrije toegang naar terras

#1 , 08 jan 2015 09:08

Hallo,



Onze gesloten woning met diepere benedenverdieping (waarop een dakterras is gebouwd) krijgt eindelijk buren (appartementen). Het aanpalende appartement heeft eveneens een dakterras aan de achtergevel waardoor ze onmiddellijk naar mijn dakterras kunnen stappen (mits een stapje van 50cm te nemen, ons dak is nl iets hoger dan dat van hun).



Tussen alle appartementen is er een scherm gemaakt dat zicht en toegang van het éne terras naar het andere onmogelijk maakt.
Echter: mijn directe buur op de eerste verdieping kan zomaar stappen naar mijn terras (geen scherm is hier geinstalleerd). Bovendien moet hij niet veel moeite doen om mijn badkamer in te kijken. (badkamer raam bevindt zich aan de achtergevel op 40 cm van de scheiding tussen de twee gebouwen.)



Kan dit zomaar? Gezien de plaatsing van schermen voor de andere terrassen vindt ik het onthutsend dat dit niet gedaan werd aan onze 'scheiding'.
Van het extreem zicht op mijn tuin zwijg ik maar..... alle terrassen kijken netjes uit op mijn zwembad, maar daar heb ik nu wat struiken en dakplatanen voor aangelegd.


Wat zegt de wet juist? Het is vooral de directe toegang die me echt wel stoort!

Afbeelding
Afbeelding

alvast bedankt,

teizman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jan 2015 12:13

Dat is een volkomen normale situatie. Het balkon van het appartement loopt niet door tot tegen uw eigendom.
Te oordelen aan de hand van de foto's is de afstand meer dan voldoende.

Het probleem stelt zich eerder omgekeerd: aangezien uw terras tot aan de scheiding komt moet u zorgen voor afscherming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jan 2015 16:02

http://stedenbouw.irisnet.be/spelregels ... jk-wetboek" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.habitos.be/nl/bouwen/bouwen- ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 jan 2015 16:02

http://stedenbouw.irisnet.be/spelregels ... jk-wetboek" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.habitos.be/nl/bouwen/bouwen- ... n-zichten/" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika
Berichten: 961

#5 , 08 jan 2015 19:51

Ik denk niet dat je woning een vergund dakterras heeft. Dakterras van de buren zou ook niet mogen tenzij je de bouwplannen ondertekend hebt. Terras op het 2de verdiep ziet er wel conform uit.
Ga eens op de stedenbouwkundige dienst om inzage van de plannen. Buur zal zeker niet gelukkig zijn als je van je dakterras gebruik maakt. Je hebt volledige inkijk in hun huis. De meeste dakterrassen hebben een leuning, van zodra je die plaatst is de inkijk naar je badkamer opgelost. En is de toegang naar je terras afgesloten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 jan 2015 20:21

Is uw eigendakterras wel gegund? Lijkt mij geen begaanbaar terras te zijn., of moeten de tegels nog komen? Een plat dak is geen terras.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 08 jan 2015 20:22

Is uw eigendakterras wel gegund? Lijkt mij geen begaanbaar terras te zijn., of moeten de tegels nog komen? Een plat dak is geen terras.
De leuning is alleszins zeer laag, ik zie ze zelfs niet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#8 , 08 jan 2015 21:42

Dank aan allen voor de reacties.

Mijn terras is niet zichtbaar op de foto....maar is wel degelijk vergund van 2005.
Het is uiteraard een probleem voor beide partijen: de bouwheer die de appartementen bouwt en verkoopt probeert hier wellicht een beetje te besparen.

Ikzelf kom haast nooit op mijn terras...soms eens om op mijn plat dak te geraken.

Nu jullie mij duidelijk maakten dat de bouwheer niet verplicht is hier iets te plaatsen laat ik het waarschijnlijk zo....tenzij de koper hier ook een oplossing wil.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 08 jan 2015 21:57

Morgen fotootje misschien

chantika
Berichten: 961

#10 , 09 jan 2015 08:17

Het dakterras van de buren moet 1.9 m van je eigendom stoppen. Net zover als het terras van het 2 de verdiep. Enkel als het gebouwd is met je toestemming kan dit. (handtekening op de bouwplannen) Ga maar eens kijken op de plannen of dit wel vergund is. Kijk ook op de plannen of er geen afscherming getekend is. Zulke problemen kan je best voorkomen door inzage van de plannen voor de goedkeuring. Je hebt steeds voldoende tijd om een bezwaar in te dienen. Zeker niet nalaten om een klacht in te dienen als het dakterras niet vergund is. Na 5 jaar verjaart de overtreding.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 09 jan 2015 11:46

Het dakterras van de buren moet 1.9 m van je eigendom stoppen. Net zover als het terras van het 2 de verdiep. Enkel als het gebouwd is met je toestemming kan dit. (handtekening op de bouwplannen) Ga maar eens kijken op de plannen of dit wel vergund is. Kijk ook op de plannen of er geen afscherming getekend is. Zulke problemen kan je best voorkomen door inzage van de plannen voor de goedkeuring. Je hebt steeds voldoende tijd om een bezwaar in te dienen. Zeker niet nalaten om een klacht in te dienen als het dakterras niet vergund is. Na 5 jaar verjaart de overtreding.

Het is geen 1,9 meter (dat is voor rechtstreekse zichten).

Voor balkons of dakterrassen van aaneengrenzende gebouwen moet er slechts 60 cm afstand zijn. Het is immers een zijdelings zicht en dan geldt deze korte afstand.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#12 , 09 jan 2015 14:16

Art. 678. Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter (...) is tussen de muur waar men die maakt, en het erf.

Dakterras en balkon zijn wel rechtstreekse zichten.Zie de bovenste link van mava105 08 jan 2015 16:02


Conforme zichten en lichten

Afbeelding

Zie de artikels 675 tot 680 bis van het burgerlijk wetboek: "Uitzichten op het eigendom van de nabuur".

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... ))#LNK0031

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 09 jan 2015 14:43

Art. 679. Men mag op datzelfde erf geen zijdelingse of schuine uitzichten hebben, tenzij er een afstand is van zes decimeter (...). <W 15-12-1949, art. 28>
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#14 , 09 jan 2015 15:18

En dat slaat op de ramen in de achtergevel. Die moeten op 0.6 m van de buur. Zie de tekening, zie ook "Niet-conforme schuine zichten" http://stedenbouw.irisnet.be/afbeelding ... hten/image

Maar de terrassen mogen zeker tot aan de gebuur komen indien die ermee instemt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 09 jan 2015 15:45

Art. 678. Men mag op het besloten of niet besloten erf van zijn nabuur geen rechtstreekse uitzichten of uitzicht gevende vensters, noch balkons of andere soortgelijke vooruitspringende werken hebben, tenzij er een afstand van negentien decimeter (...) is tussen de muur waar men die maakt, en het erf. <W 15-12-1949, art. 28>

Dit gaat over zijmuren die uitkijken op het naburige erf.
Het betreft de afstand tussen de zijmur en het erf.
Tussen een achtermuur van gebouw A en van aangrenzend gebouw B is de afstand oneindig.
Maar daar spelen dus de zijdelingse afstanden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”