aanbouw tegen mijn woning zicht en vrije toegang naar terras

BrechtS
Berichten: 463

Re: aanbouw tegen mijn woning zicht en vrije toegang naar te

#16 , 10 jan 2015 00:29

Wat ik weet is dat er bijviel verkavelingsvoorschriften uit Gent en omstreken voor uitsprongen en balkons altijd minimum 60 cm afstand van de 'zijmuur' (bij gesloten bebouwing is dat dus de perceelsgrens) moet blijven. Zoek het zelf maar op, en u zult er zeker vonden waar er sprake is van die 60 cm tot de zijgrens en nergens 1,9 meter. Natuurlijk is het zo dat steden en gemeentes zelf kunnen toelaten wat de verkavelingsvoorschriften zijn en dus die afstand 60 cm evengoed kunnen verstrengen naar 1 meter afstand, maar dat is dan echt al context gebonden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 10 jan 2015 00:32

Wat ik weet is dat er bijviel verkavelingsvoorschriften uit Gent en omstreken voor uitsprongen en balkons altijd minimum 60 cm afstand van de 'zijmuur' (bij gesloten bebouwing is dat dus de perceelsgrens) moet blijven. Zoek het zelf maar op, en u zult er zeker vonden waar er sprake is van die 60 cm tot de zijgrens en nergens 1,9 meter. Natuurlijk is het zo dat steden en gemeentes zelf kunnen toelaten wat de verkavelingsvoorschriften zijn en dus die afstand 60 cm evengoed kunnen verstrengen naar 1 meter afstand, maar dat is dan echt al context gebonden
Dat is ook zo. Wandel maar eens langs de kustlijn dan zie je geen enkel balkon dat 1,9 x 3 = 3,80 meter van de aangrenzende balkons verwijderd is. Het zouden nogal mini balkonnetjes ùoeten zijn.....trouwens de wet is duidelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#18 , 10 jan 2015 14:07

@ BrechtS; Wat er in het https://www.gent.be/system/files/regula ... 202014.pdf van de stad Gent saat heeft betrekking op Artikel 7 Uitsprongen boven het maaiveld waardoor de binnenruimte van een gebouw vergroot wordt.
Op gemotiveerd verzoek van de bouwheer kan de vergunningverlenende overheid een afwijking van deze voorschriften toestaan.



@roharro; Je moet niet langs de kustlijn wandelen daarvoor. De dakterrassen en balkons mogen aansluitend gebouwd worden. Er hoeft geen afscherming tussen de aanpalende balkons te zijn, maar het mag wel. Dakterrassen en balkons mogen tot aan de scheidingsmuur gebouwd worden. Vergeet die 60 cm. Trouwens ik kan ook nergens zien dat het dakterras op de foto 60 cm van de buur stopt.

De enige voorwaarde voor het aansluitend bouwen van de dakterrassen en balkons is dat de gebuur zijn goedkeuring moet geven. Daarvoor vraagt de bouwheer aan de buren om het plan mee te ondertekenen. En in geval van ts weet ik dus niet of die toestemming wel gegeven is. Daarom zou ts naar het plan moeten kijken. zal dan ook zien of er een afscherming aan die kant voorzien was.

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#19 , 11 jan 2015 00:30

@ BrechtS; Wat er in het https://www.gent.be/system/files/regula ... 202014.pdf van de stad Gent saat heeft betrekking op Artikel 7 Uitsprongen boven het maaiveld waardoor de binnenruimte van een gebouw vergroot wordt.
Op gemotiveerd verzoek van de bouwheer kan de vergunningverlenende overheid een afwijking van deze voorschriften toestaan.



@roharro; Je moet niet langs de kustlijn wandelen daarvoor. De dakterrassen en balkons mogen aansluitend gebouwd worden. Er hoeft geen afscherming tussen de aanpalende balkons te zijn, maar het mag wel. Dakterrassen en balkons mogen tot aan de scheidingsmuur gebouwd worden. Vergeet die 60 cm. Trouwens ik kan ook nergens zien dat het dakterras op de foto 60 cm van de buur stopt.

De enige voorwaarde voor het aansluitend bouwen van de dakterrassen en balkons is dat de gebuur zijn goedkeuring moet geven. Daarvoor vraagt de bouwheer aan de buren om het plan mee te ondertekenen. En in geval van ts weet ik dus niet of die toestemming wel gegeven is. Daarom zou ts naar het plan moeten kijken. zal dan ook zien of er een afscherming aan die kant voorzien was.
https://www.gent.be/sites/default/files ... _00005.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin staan balkons loggia's en standenstelsel gewoon onder uitbouwen.
https://www.gent.be/sites/default/files ... riften.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier ook weer balkons gewoon bij uitbouwen
https://www.gent.be/sites/default/files ... ften_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En ook hier weer balkons gewoon bij uitbouwen...
Ik vind nergens iets waarbij een balkon dichter dan 60 cm bij de perceelsgrens zou mogen staan.

En hier: http://www.heist-op-den-berg.be/482429.fil" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat maakt het interessanter: dat noemt een balkon een open uitbouw aan een bovenverdieping van een woning. Als dat de algemeen geldende definitie is, zal het waarschijnlijk bijna overal een zekere afstand van de perceelsgrens moeten behouden, hier sprekende van 0,5 meter.
Laatst gewijzigd door BrechtS op 11 jan 2015 00:56, 2 keer totaal gewijzigd.

BrechtS
Berichten: 463

#20 , 11 jan 2015 00:47

En los daarvan heb ik dit gevonden: http://www.zita.be/lifestyle/wonen/5941 ... buren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus 1,9 meter geld voor rechtstreekse zichten en 0,6 voor schuine zichten. Ik denk dat hiermee dus bedoelt wordt: zijgevel rechtstreeks en achtergevel schuin. Zeker in steden kan ik me moeilijk voorstellen dat je vanuit uw woning door recht voor u uit te staren uitgebreid zicht hebt op de tuin van de buren...

chantika
Berichten: 961

#21 , 11 jan 2015 11:45

Het burgerlijk wetboek: erfdienstbaarheden van licht en uitzicht
Welke regels zijn van kracht?

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de begrippen 'licht' en 'uitzicht'.

Het licht is een opening die enkel licht doorlaat en geen uitzicht biedt. Het betreft bijvoorbeeld doorschijnende glastegels of een opening op een zekere hoogte zodat geen uitzicht naar buiten mogelijk is.

Het uitzicht is een raam dat kan worden geopend en dat zowel licht als lucht binnenlaat. Via een uitzicht is het eigendom van anderen zichtbaar.

De uitzichten kunnen o.m. balkons, terrassen of loggia's zijn.

http://stedenbouw.irisnet.be/spelregels ... jk-wetboek

Deze link was reeds door iemand geplaatst. bijhorend tekening heb ik reeds geplaatst.

Op deze tekening is een balkon getekend met de afstand bij. Hoe kunnen ze het nog duidelijker maken?

Als een rup bepaalde voorwaarden stelt dan is dit zo. Zou niet mooi zijn als de ene wel toelating krijgt om zijn balkon aansluitend te bouwen en de ander niet.

En het gaat over een rechtstreeks uitzicht in dit geval van af een terras naar een badkamer. En ik moet je gelijk geven in de door u vermelde gevallen is dit niet toegestaan. Maar indien dit niet in de voorwaarden was opgenomen kon men de terrassen en balkons aanpalend bouwen mits toestemming. Zie ook de foto van poster waar op duidelijk te zien is dat het dakterras aanpalend is gebouwd met naastliggende appartement. Wel is daar een mat glas geplaatst.

BrechtS
Berichten: 463

#22 , 11 jan 2015 18:13

Het burgerlijk wetboek: erfdienstbaarheden van licht en uitzicht
Welke regels zijn van kracht?

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de begrippen 'licht' en 'uitzicht'.

Het licht is een opening die enkel licht doorlaat en geen uitzicht biedt. Het betreft bijvoorbeeld doorschijnende glastegels of een opening op een zekere hoogte zodat geen uitzicht naar buiten mogelijk is.

Het uitzicht is een raam dat kan worden geopend en dat zowel licht als lucht binnenlaat. Via een uitzicht is het eigendom van anderen zichtbaar.

De uitzichten kunnen o.m. balkons, terrassen of loggia's zijn.

http://stedenbouw.irisnet.be/spelregels ... jk-wetboek

Deze link was reeds door iemand geplaatst. bijhorend tekening heb ik reeds geplaatst.

Op deze tekening is een balkon getekend met de afstand bij. Hoe kunnen ze het nog duidelijker maken?

Als een rup bepaalde voorwaarden stelt dan is dit zo. Zou niet mooi zijn als de ene wel toelating krijgt om zijn balkon aansluitend te bouwen en de ander niet.

En het gaat over een rechtstreeks uitzicht in dit geval van af een terras naar een badkamer. En ik moet je gelijk geven in de door u vermelde gevallen is dit niet toegestaan. Maar indien dit niet in de voorwaarden was opgenomen kon men de terrassen en balkons aanpalend bouwen mits toestemming. Zie ook de foto van poster waar op duidelijk te zien is dat het dakterras aanpalend is gebouwd met naastliggende appartement. Wel is daar een mat glas geplaatst.
Wel, ik denk dat er nog een onderscheid is tussen een dakterras en een balkon. Maar goed, ik wou je nog eens mijn link onder uw neus steken in de hoop dat u deze nu WEL eens leest.
http://www.zita.be/lifestyle/wonen/5941 ... buren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat hier dus staat is dat er een verschil is tussen rechtstreekse zichten (die moeten op minstens 1,9 meter) en schuine zichten (op minstens 0,6 meter). Misschien dat vooral daar het verschil zit? Daarop heeft u geen antwoord gegeven enkel mij proberen ontkrachten zonder mijn bron te ontkrachten.

Ik geloof wel dat balkons aansluitend mogen worden gebouwd, maar ik zie die nergens in de praktijk tot tegen de grens komen, met uitzondering van een 18de eeuws pand. Voor de rest weet ik de situatie van het dakterras ook niet. Is het een vergund dakterras tot helemaal tegen de zijgrens? Is het een dakterras dat vergund is tot een zekere afstand van de gevelgrens, maar onvergund tot tegen de grens is uitgebreid? Is het een totaal onvergund dakterras? Of is het een plat dak dat benoemd wordt als dakterras? Van wanneer dateert dat dakterras? Van wanneer dateert de wet dat rechtstreekse zichten op 1,9 en schuine zichten op 0,6 meter van de grens moeten blijven? En dan wanneer is iets een schuin of een rechtstreeks zicht?...

Als ik dan kijk naar uw bron dan staat het balkon met open zijkanten aangegeven als een rechtstreeks zicht en wordt een balkon dat geen open zijkanten heeft (zie het balkon dat tegen de gemene muur is geplaatst en niet conform schuine zichten is) gezien als een schuin zicht.

chantika
Berichten: 961

#23 , 11 jan 2015 20:12

Ik heb dus wel die link bekeken, maar daar staat geen duidelijke uitleg over het verschil tussen recht en schuin op. Voor mij is het een recht uitzicht omdat je vandaar rechtstreeks op ts zijn huis kan kijken en ook kan binnenkijken in de badkamer. En je hebt daarvoor geen verrekijker nodig.
De wet op die lichten en zichten is van 1830.

Huis van ts is vergund van 2005, buur is nieuwbouw.

Aaneensluitende balkons bestaan zeker. Ik heb daar al van gebruik gemaakt om van het ene naar de andere appartement te gaan. Ik heb er toen wel niet op gelet of het laatste balkon tot aan de scheiding kwam. Het balkon was toen ook de enige toegang tot de appartementen.

Ik ook heb nog geen balkons tegengekomen die tot aan de scheiding komen. Ik kom daarvoor te weinig aan de achterkant van een gebouw.

Ik kon wel wat afbeeldingen op het net vinden, maar die kunnen ook uit een ander land komen.

De grote vraag is of dat terras al dan niet vergund is. ts moet daar voor enkel navraag gaan doen bij de dienst stedenbouw. Sommige bouwmisdrijven verjaren na 5 jaar. En na 30 jaar is er zeker verjaring. Nu er iets aan doen is burenruzies in de toekomst vermeiden.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#24 , 24 jan 2015 19:27

Hahaa....

Ik was gisteren, vrijdag, thuis aan het werk (home-office) tot ik wat geboor hoorde in een gevel van mijn woning!

Blijkbaar waren een aantal vakmensen al bezig met het plaatsen van een scherm uit metaal/gezandstraald glas zodanig dat het probleem van het zicht en de toegang tot mijn badkamer resp. terras volledig onmogelijk wordt!!!!


Nog maar eens een bewijs dat ik erg veel chance heb met de bouwheer naast mijn deur....ze zijn in alles zeer correct geweest!!

bedankt iedereen voor de vele reacties op deze draad (zodanig veel dat het een beetje complex begon te worden...)


Afbeelding
Afbeelding

groets
teizman

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”