Dak slaapkamer lekt - Gemeenschappelijke kosten?

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Dak slaapkamer lekt - Gemeenschappelijke kosten?

#1 , 05 jan 2015 08:52

Situatie:

Gebouw met drie appartementen, vroeger van één eigenaar.
Nu zijn er drie eigenaars.
Alleen de benedenverdieping behoort nog toe aan de oorspronkelijke eigenaar, maar wordt verhuurd en beheerd door een immokantoor.
De oorspronkelijke eigenaar hebben wij nog nooit gezien en mag ook niet lastiggevallen worden. LOL!
De eigenaar van de tweede verdieping fungeert als syndicus.

De oorspronkelijke eigenaar is in feite een huisjesmelker die duidelijk alles tot op de draad laat verslijten, voordat er ingegrepen wordt.
Hierdoor hebben de andere 2 eigenaars direct na aankoop al wel wat "gemeenschappelijke" kosten gehad, e.g. nieuw dak, kelderwerken, loodgieterij, elektriciteit, ... .
Wegens de slechte staat van het gebouw, hebben we bij renovatie ook extra kosten moeten maken, vooral door problemen met elektriciteit en water.

De slaapkamer van de benedenverdieping is blijkbaar een dichtgemaakte koer.
Het dak met lichtkoepel van deze slaapkamer grenst aan mijn "mini- terrasje" op de eerste verdieping.
Deze koepel was al stuk toen ik het appartement 2,5 jaar geleden kocht.

Dat “slaapkamerdak” is nu lek en de huurders van de benedenverdieping zitten met wateroverlast.
De immo, beheerder van het gelijkvloers, heeft ons – de tweede en derde verdieping- laten weten dat het dak van die slaapkamer "dringend" moet hersteld worden.
Zij beweren dat deze kosten gemeenschappelijk zijn.

Er werd al een offerte opgemaakt en ze willen de herstelling onmiddellijk laten uitvoeren.
De syndicus heeft hen laten weten dat hij eerst een tweede offerte wil opvragen bij de dakwerker die het dak van het gebouw geïsoleerd en gerenoveerd heeft.
Deze man heeft goed werk geleverd en uiteraard willen wij liever hem inschakelen dan één van die "klusjesmannen" van het immokantoor.
En ik heb gemeld dat ik pas wil betalen als ik zeker ben dat het dak van die bijgebouwde slaapkamer gemeenschappelijk is.

Mijn vragen:

Moeten de twee andere eigenaars meebetalen in de reparatie van dat dak?
En zo ja, moeten wij dan ook mee opdraaien voor die lichtkoepel?
In feite gaat het hier dan toch om een bijgebouw, of niet?
Kunnen ze op eigen houtje die herstelling laten uitvoeren, wegens "dringend", en ons in de kosten laten delen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jan 2015 09:03

die dichtgemaakte koer, is dat met een bouwvergunning gebeurd?

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#3 , 05 jan 2015 09:10

Dat weten wij niet.
Kunnen wij dat op het kadaster navragen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 jan 2015 09:18

ben je eigenaar of huurder? Zijn er toevallig gemeenschappelijke kosten waaruit je zou kunnen afleiden wat de oppervlaktes van de appartementen zijn?

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#5 , 05 jan 2015 09:53

Ik ben eigenaar van de eerste verdieping.
Er zijn bijna geen gemeenschappelijke kosten: alleen water en elektriciteit van de gemeenschappelijke delen en de blokpolispremie.
Plus de gemeenschappelijke herstellingen die je uiteraard als mede-eigenaar mee moet dragen.
Ik heb sinds de aankoop van het appartement al wel wat gemeenschappelijke kosten gehad: renovatie van het dak, lekken in de kelder, hoge waterrekeningen omdat het systeem zo lek was als een zeef. problemen met de elektriciteit, enz.
Ik heb daar nooit een probleem van gemaakt, maar nu wil ik wel eens weten of ook deze kosten gemeenschappelijk zijn voordat ik betaal.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 jan 2015 11:35

Wat zegt de basisakte? Is deze slaapkamer op het gelijkvloers opgenomen in de beschrijving van dat appartement?
Of er al of niet een bouwovertreding is kan je best nakijken op de bouwdienst van de gemeente.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 05 jan 2015 12:42

Dank je wel.
Ik zal alvast de basisakte eens aandachtig lezen.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#8 , 05 jan 2015 15:45

In de basisakte staat dat "aan het gelijkvloers appartement eveneens het exclusief gebruiks- en genotsrecht van de koer is voorbehouden onder last van het instaan voor alle onderhouds- en herstellingskosten."

In 2005 werd blijkbaar een vergunning uitgereikt "voor het verbouwen van het gelijkvloers van een appartementsgebouw". Waarschijnlijk werd op dat moment die koer omgebouwd tot slaapkamer.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 jan 2015 16:14

Indien er staat "KOER", dan ze is nu overdekt en, een slaapkamer geworden, mogen we aannemen dat ze waarschijnlijk zonder vergunning is gezet. Heeft de AV hiervoor zijn toestemming gegeven? Indien niet zijn de kosten voor de dakherstellingen voor de mede-eigenaar van het gelijkvloers.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#10 , 05 jan 2015 16:32

Het immokantoor dat de panden van de eigenaar van het gelijkvloers beheert heeft ons - dus de eigenaars van de eerste en tweede verdieping- gewoon laten weten dat het gaat over een dringende herstelling en dat de kosten gemeenschappelijk zijn.
Ondertussen hebben ze al een offerte laten opmaken en willen ze de werken direct laten uitvoeren.

Wel, dat is nu net wat ik al de hele tijd aan het denken ben.
Dus dat ze van die vergunning voor renovatie van het gelijkvloers gebruik gemaakt hebben om ineens die slaapkamer op de koer bij te maken. En dit dan waarschijnlijk zonder vergunning.
Maar waar kan ik dat nu zeker aan de weet komen?

Sirkii
Berichten: 5414

#11 , 05 jan 2015 21:43

Laat de eigenaar van t tweede die als syndicus fungeert een aangetekende brief sturen naar dat immokantoor (of doe het samen) dat de basisakte spreekt van een koer en niet van een toegebouwde koer en dit met het vriendelijke verzoek alsnog de bouwtoelating te laten zien evenals de gewijzigde basisakte die de verdeelsleutels aanpast aan de vergrote oppervlakte van het gelijkvloersappartement. Zet er ook maar bij dat je niet zal nalaten - indien nodig - om,de bouwovertreding te melden. Laat u niet inpakken door een bluffende immomakelaar.

De eigenaar van t eerste heeft toch bijgedragen in de andere gemeenschappelijke kosten?

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 05 jan 2015 22:11

Op het kadaster kan u toch zo de naam en adres van de eigenaar bekomen...

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#13 , 05 jan 2015 23:37

Bedankt voor de info.

Er is maar één basisakte en dat is diegene waarover wij nu beschikken.
Het volledige gebouw behoorde immers tot aan de verkoop van mijn appartement (1ste verdieping) in 2012 toe aan de eigenaar van het gelijkvloers.
Ze zijn volgens mij vergeten die clausule over die koer er uit te lichten.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#14 , 17 jan 2015 01:13

Update:
Tot nu toe heb ik niks meer gehoord over die "gemeenschappelijke" kosten.
Ik vermoed dat ze hebben ingezien dat ze geen poot hebben om op te staan.
Het appartement staat te koop en het is te hopen dat de koper deze "illegale" slaapkamer tijdig ontdekt.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#15 , 17 jan 2015 01:17

Ah ja, en de hoogdringendheid is blijkbaar ook meteen verdwenen, want ik heb nog geen werkzaamheden gezien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”