Betaling facturen mede-eigenaars bevoegdheid

NielsVDN
Topic Starter
Berichten: 9

Betaling facturen mede-eigenaars bevoegdheid

#1 , 30 dec 2014 12:20

Geachte,

Indien de vereniging van mede-eigenaars in gebreke blijft de facturen van de aannemer te betalen die werken heeft uitgevoerd aan terrassen(daartoe aangesteld door de vereniging), kan de dagvaarding dan gebracht worden voor de koophandel of moet dit ook voor de vrederechter?

Met dank,

Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 30 dec 2014 12:29

Hij dient zich eerst te richten tot diegene die hem de opdracht gaf en de persoon in kwestie is de syndicus, die optreedt namens de VME. De vrederechter is inzake mede-eigendom bevoegd.

NielsVDN
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 05 jan 2015 18:04

Beste,

Het is toch geen vordering inzake mede-eigendom, doch wel een vordering op basis van een aannemingscontract. Is dan nog steeds de vrederechter bevoegd? Of toch eerste aanleg?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 jan 2015 18:13

Beste,

Het is toch geen vordering inzake mede-eigendom, doch wel een vordering op basis van een aannemingscontract. Is dan nog steeds de vrederechter bevoegd? Of toch eerste aanleg?
Eerste aanleg, tenzij zeer klein bedrag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 05 jan 2015 18:51

In principe is de vrederechter bevoegd voor vorderingen tot 2500 EUR.

NielsVDN
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 06 jan 2015 08:33

Geachte,

Dank voor het snelle antwoord, maar ik heb toch nog 1 bijkomende vraag.

Ik merk dat een vereniging van mede-eigenaars een ondernemingsnummer heeft en ingeschreven is in de kbo. Is dit dan een onderneming en moet dan gelet op de nieuwe bevoegdheden de vordering niet gebracht worden voor de Rechtbank van Koophandel?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 jan 2015 11:04

Geachte,

Dank voor het snelle antwoord, maar ik heb toch nog 1 bijkomende vraag.

Ik merk dat een vereniging van mede-eigenaars een ondernemingsnummer heeft en ingeschreven is in de kbo. Is dit dan een onderneming en moet dan gelet op de nieuwe bevoegdheden de vordering niet gebracht worden voor de Rechtbank van Koophandel?
Het is geen handelsvennootschap, wel een burgerlijke.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”