Nieuwe verkaveling

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

Nieuwe verkaveling

#1 , 27 dec 2014 14:49

Beste,

Wij wonen op heden in een alleenstaande woning. Onze buitenmuur werd op de perceelgrens gebouwd.

Volgende doet zich voor: op naastliggend perceel ons staat er een woning (halfopen). Men wil deze woning afbreken om een straat te trekken (van op een gewestweg) naar achterliggende gronden (bouwgronden). Men wil ook een nieuwe woning bouwen, niet op de plaats waar deze nu staat (daar komt de nieuw aan te leggen weg) maar wel tegen onze woning. Wij hebben op dat moment geen open maar een halfopen woning. Het openbaar onderzoek loopt op heden.
Vragen die we hebben:
* kan men zo maar tegen onze gevel bouwen
* welke voorwaarden kunnen wij stellen indien men tegen onze gevel aanbouwt
* betekent de evolutie van een open naar halfopen woning ook een waardedaling van de woning en kunnen we daar een compensatie voor vragen?
* welke bezwaren kunnen (of moeten) wij zeker overwegen om te formuleren tegen de aanleg van de rijbaan (die ook een groot stuk (op een reservatiestrook van 1 meter na) langs ons perceel zal lopen?

De stedenbouwkundige dienst van onze stad, lijkt zelf erg karig met informatie waardoor we vermoeden dat er ook een politieke hand meespeelt.

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 dec 2014 15:24

Mijn buikgevoel vertelt me dat die muur een blinde wachtmuur is.
Vrijstaande (4-gevel woningen) mogen nooit een gevel op de perceelsgrens hebben.

Niettegenstaande er (nog) niet tegen uw woning is aangebouwd is het geen vrijstaande bebouwing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#3 , 27 dec 2014 15:41

Ja men kan tegen u gevel bouwen want die staat op de perseelsgrens.

Als voorwaarde zou je kunnen stellen: Indien je gebruik maakt van onze muur moet je die voor de helft overnemen.

Ik zou meer spreken van een open bebouwing als die enkele meters van de perseelsgrens staat en er ramen of deuren in elke gevel zitten.

Ik zou niet weten waarom je bezwaar zou aantekenen.

Als voordeel zie ik een gevoelige verbetering van de isolatie van je woning. 1 buitenmuur minder.

Als nadeel zie ik nu meer geluidshinder dan vroeger. Er zal wel geluidsisolatie tussen de twee woningen geplaatst worden.

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 28 dec 2014 02:25

Roharro, ik heb al open bebouwing gezien met gevels op afstanden van nog geen 2 meter van de perceelsgrens. Echter, dit is heel zelden en heeft een goede reden. Een van de meest voorkomende is dat ze het perceel hebben opgesplitst en zo gebeurt het dat ze op voldoende breedte te hebben de grens op dichter dan 3 meter keggen. Maar in zulke gevallen zit natuurlijk wel bijna altijd een raam in die zijgevel. Daarnaast zijn er nog altijd enkele uitzonderingen die worden toegelaten vanwege de anders onmogelijkheid een woning te bouwen op het perceel. Dat neigt dan naar Frans, Engelse of Amerikaanse praktijken met soms maar 1 meter tussen een zijgevel en de grens. En in die zijgevels zitten wel volwaardige ramen. In Frankrijk is de stedenbouw zelfs nog veel lakser: in vele gemeentes geldt dat muren verder dan 1,9 meter van de perceelsgrens volwaardige ramen mogen hebben. Maar als de muren dichter staan dan die 1,9 meter, dan mogen enkel ramen voor lichtinval waaruit men dus geen inkijk mag hebben op de buren (ik dacht minstens 2 meter van de vloer ofzo). Dus denk ik dat men in België soms zulke praktijken toelaat.

Maar ik zou er ook vanuit gaan dat het een blinde wachtmuur is.

dit naar de TS gericht: een blinde wachtmuur is een wachtmuur die een afwerking heeft gekregen. Soms doet men ook isolatie, maar dat is dan vaak als de buurman zijn woning al heeft gebouwd en het duidelijk is dat er een bepaald stuk van de wachtmuur niet gebruikt is door de buurman en zo dus warmteverlies ontstaat die niet direct opgelost zal raken. Maar zulke praktijken van afwerken van een wachtmuur met of zonder isolatie mogen enkel met toestemming van de buurman. Men draait zelf op voor de kosten van het plaatsen van die afwerking, en draait ik zelf op voor het verwijderen ervan.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk het geval zijn bij u. Wat is de afwerking van die muur? Een typische afwerking van blinde wachtmuren is hout, of van die kunststof ruiten. Maar de wachtmuur kan evengoed ook afgewerkt zijn let gevelsteen, en dat zal kostelijk zijn geweest om te plaatsen en ook kostelijk om te verwijderen...

Los daarvan: den daling van de prijs? Als je het wou verkopen als openbebouwing, kan de plotse verandering van de term open bebouwing naar half open bebouwing wel een prijsverschil geven. Maar als er een blinde wachtmuur is, lijkt me het verkopen als open bebouwing al zeker niet eerlijk. Maar los daarvan: vele kopers zullen ook twijfelen bij open bebouwing waarvan een muur op de perceelsgrens staat. Volgens mij is er normaal gezien geen objectief prijsverschil, maar subjectief kan dat. Maar of ze u daarin gelijk zullen geven weet ik niet.
En het gebouw dat ernaast komt zal normaal gezien aan de norm moeten voldoen, en in het beste geval plaats die nog wat geluidsisolatie. Maar dat hangt van de goede wil van de buurman af.

En men kan op de perceelsgrens bouwen als het perceel gemaakt is voor halfopen bebouwing. Dus in uw geval kunnen ze dan zeker tegen uw zijgevel bouwen.

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 28 dec 2014 11:15

Beste allen,

Dank voor de snelle reacties. Voor de aanbouw lijkt me het idd zo dat we onze pijlen zullen moeten richten op het "mooi" aanbouwen.

Hebben jullie ideeën over de aan te leggen rijbaan?

Dank

BrechtS
Berichten: 463

#6 , 28 dec 2014 11:42

Hoe bedoelt u ideeën?

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 03 jan 2015 16:51

Kunnen we bezwaar aantekenen tegen aanleg ve nieuwe baan? Zo ja, op welke basis? Indien niet, welke voorwaarden kunnen we stellen of...

BrechtS
Berichten: 463

#8 , 03 jan 2015 21:38

Er is normaal gezien eerst een tijd een vermelding geweest dat er een nieuwe verkaveling zou komen, toen kon u bezwaar aantekenen daartegen. Dat is het moment om klacht in te dienen tegen de verkaveling en die baan. Maar als u toen geen bezwaar aantekende, en nu ze de plannen in uitvoering zouden brengen plots ineens bezwaar hebt, acht ik de kans klein dat ze u gelijk gaan geven. Er zijn echt meer details nodig om er advies bij te geven. Alvast kunt u zeker eens gaan luisteren bij een advocaat en via hem de klacht zo grondig mogelijk formuleren om een zo groot mogelijke kans te krijgen op een vergoeding en of een stopzetting van de plannen. Het gaat hier wel om een weg die nodig is om die bouwgronden te bereiken, dus die zal er hoogst waarschijnlijk op een of andere manier wel komen. Ik weet niet hoe het zit met die bouwgronden. Als het gebied al altijd was bestempelt als bouwgrond of woonuitbreidinfsgebied denk ik dat u ook geen vermindering van objectieve waarde van de woning zult lijden. Ook de invloed van die weg op uw woning ontbreekt me helemaal. Naast uw woning wordt een nieuwe woning opgetrokken en daarnaast een weg als ik mij niet vergis? Dan heeft die weg toch geen invloed op uw woning?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 04 jan 2015 10:55

En het buikgevoel zegt alweer dat poster helemaal geen woningen achter zijn perceel wil. Daarom wil hij ook niet dat die weg er komt. Hij is al verkeerd door te zeggen dat ze zogezegd niet tegen zijn woning zouden mogen aanbouwen, niet tegenstaande de bestaande wachtgevel, en nu zoekt hij redenen om de weg te verbieden. Denk niet dat hij veel kans maakt

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 04 jan 2015 16:38

Beste allen,
Het betreft weldegelijk vergunningsaanvraag vr verkaveling, die is dus nog niet goedgekeurd.
Ik wil het project helemaal niet verbieden maar wel ervoor zorgen dat we achteraf geen problemen hebben of te horen krijgen dat we beter dit of dat gedaan hadden.
Ik onthoud ook dat jullie daar ook niet zo erg veel zicht op hebben mr dank vr de respons. Onderweg mag afgesloten worden wat mij betreft...

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 04 jan 2015 16:38

Onderwerg = onderwerp

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 10 jan 2015 15:47

Beste allen,

Toch nog een vraag: We merken vandaag dat de 'Verkavelingsaanvraag - bekendmaking' (gele affiche) te vroeg is verwijderd. Het openbaar onderzoek loopt immers nog. Wat doen we best om dit officieel te laten vaststellen? Of hoe werkt dit?

Dank,

chantika
Berichten: 961

#13 , 10 jan 2015 17:35

Aangetekend schrijven aan de dienst stedenbouw. Gezien de bekendmaking verkavelingsaanvraag verwijderd is voor het openbaar onderzoek afgesloten is, je er van uit gaat dat de verkavelingsaanvraag geannuleerd is.

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 11 jan 2015 09:39

OK. Bedankt.

Tommar
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 20 jan 2015 18:56

Aangetekend schrijven verzonden. Weekje later hangt affiche terug... Ik vermoed dat hiermee procedurefout v hun kant vermeden werd?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”