geen uitnodiging gekregen voor Algemene Vergadering

Nicovp
Topic Starter
Berichten: 5

geen uitnodiging gekregen voor Algemene Vergadering

#1 , 26 dec 2014 12:14

Hallo,

Heeft iemand advies voor mij ?
IK heb eind juli 2012 mijn appartement verkocht waarvoor ik tot 9 juli 2012 keurig alle provisies en afrekeningen heb betaald.
ENkele maanden later is het gebouw overgenomen door een andere syndicus. Van die nieuwe syndicus kreeg ik in de zomer van 2013 (dus een jaar later) plots nog een afrekening voor de periode van 9 juli tem 31 juli 2012. Die afrekening is echter goedgekeurd op een AV waarvoor ik nooit enige uitnodiging heb gekregen en waarvan ik ook nooit de notulen heb ontvangen. TOt op heden weiger ik om deze afrekening te betalen omwille van dit gegeven.

Kan iemand mij advies geven of ik hier recht in mijn schoenen sta, dan wel of het feit dat ik geen uitnodiging of notulen heb ontvangen geen enkele rol speelt ?

Dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door Nicovp op 26 dec 2014 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 dec 2014 12:18

Van het ogenblik dat de akte is verleden zijn de gemeenschappelijke kosten voor de koper.
Het is natuurljk wel mogelijk dat u nog een afrekening krijgt voor de maanden van het jaar dat u nog eigenaar was.
Het is ook normaal dat u na de eigendomsoverdracht niet meer werd uitgenodigd voor de AV.

Dus: wanneer is de akte verleden, dat is het scharniermoment.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nicovp
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 dec 2014 12:39

Akte is verleden op 31/07/2012.
Dus als eigenaar moet ik gewoon accepteren wat er op die AV is besproken zonder verdere discussie ? Dat lijkt me niet meteen in het voordeel van de (vorige) eigenaar...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 dec 2014 12:49

Een afrekening is een afrekening. De kosten die er voor 31 juli nog zijn gemaakt zijn voor de volle 100 % voor u. Wat valt hier over nog te discuteren? Het zijn geen investeringen in de toekomst maar kosten die al werden gemaakt terwijl u nog eigenaar was. Wanneer was die AV? Het is normaal dat je tor een jaar later nog afrekeningen kan ontvangen. Dat hangt af van de datum van einde boekjaar in het gebouw. Als er eind juni wordt afgesloten, zal je volgende jaar nog een afrekening ontvangen voor de maand juli.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 dec 2014 13:29

Akte is verleden op 31/07/2012.
Dus als eigenaar moet ik gewoon accepteren wat er op die AV is besproken zonder verdere discussie ? Dat lijkt me niet meteen in het voordeel van de (vorige) eigenaar...
Ha neen. Ik heb toch juist het tegengestelde geschreven. U moet geen kosten meer betalen die betrekking hebben op de periode na 31/07/2012.
Wat er aan kosten wordt gemaakt na de eigendomsoverdracht is NIET meer voor u als verkoper.
Hoe kunt u nu kosten moeten betalen wanneer u geen eigenaar meer bent?
Hoe kan men u nu uitnodigen voor een AV als je geen lid meer bent van de VME?

Tenzij u niet alle info correct weergeeft is dat mijn antwoord.

Hier de volledige wettekst daaromtrent:

Art. 577-11.B.W.:

§ 1. In het vooruitzicht van de overdracht van het eigendomsrecht van een kavel deelt de optredende notaris, eenieder die beroepshalve optreedt als tussenpersoon of de overdrager aan de verkrijger, vóór de ondertekening van de overeenkomst of, in voorkomend geval, van het aankoopbod of van de aankoopbelofte, de volgende inlichtingen en documenten mee, die de syndicus hem op eenvoudig verzoek bezorgt binnen een termijn van vijftien dagen :

1° het bedrag van het werkkapitaal en dat van het reservekapitaal, zoals bepaald in § 5, tweede en derde lid;

2° het bedrag van de eventuele door de overdrager verschuldigde achterstallen;

3° de toestand van de oproepen tot kapitaalinbreng met betrekking tot het reservekapitaal en waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten;

4° in voorkomend geval, het overzicht van de hangende gerechtelijke procedures in verband met de mede-eigendom;

5° de notulen van de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van de vorige drie jaar, alsook de periodieke afrekeningen van de lasten van de vorige twee jaar;

6° een afschrift van de recentste balans die door de algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars werd goedgekeurd.

Indien de syndicus niet antwoordt binnen vijftien dagen na het verzoek, stelt naargelang het geval de notaris, eenieder die beroepshalve optreedt als tussenpersoon of de overdrager, de partijen in kennis van diens verzuim.

§ 2. In geval van overdracht of van aanwijzing van het eigendomsrecht van een kavel onder de levenden of wegens overlijden verzoekt de optredende notaris, bij een ter post aangetekende brief, de syndicus van de vereniging van mede-eigenaars hem de volgende inlichtingen en documenten mee te delen :

1° het bedrag van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering of de syndicus vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;

2° een staat van de oproepen tot kapitaalinbreng die door de algemene vergadering van de mede-eigenaars zijn goedgekeurd vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, alsook de kostprijs van de dringende werkzaamheden waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;

3° een staat van de kosten verbonden aan het verkrijgen van gemeenschappelijke delen, waartoe de algemene vergadering vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;

4° een staat van de door de vereniging van mede-eigenaars vaststaande verschuldigde bedragen, ten gevolge van geschillen ontstaan vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht.

De documenten vermeld in § 1 worden door de notaris op dezelfde wijze aan de syndicus gevraagd als de nieuwe mede-eigenaar ze nog niet in zijn bezit heeft.
De notaris deelt vervolgens deze documenten mee aan de verkrijger.

Indien de syndicus niet antwoordt binnen dertig dagen na het verzoek, stelt de notaris de partijen in kennis van diens verzuim.

Onverminderd andersluidende overeenkomsten tussen partijen inzake de bijdrage in de schuld, draagt de nieuwe mede-eigenaar het bedrag van de in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°, vermelde schulden. De gewone lasten worden gedragen door de nieuwe mede-eigenaar vanaf de dag waarop hij effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen.

Bij een overdracht of aanwijzing van het eigendomsrecht is de verkrijger evenwel verplicht tot betaling van de buitengewone lasten en de oproepen tot kapitaalinbreng waartoe de algemene vergadering van de mede-eigenaars heeft besloten, indien deze heeft plaatsgehad tussen het sluiten van de overeenkomst en het verlijden van de authentieke akte en indien hij over een volmacht beschikte om aan de algemene vergadering deel te nemen.

§ 3. In geval van overdracht, aanwijzing of splitsing van het eigendomsrecht op een privatieve kavel, deelt de optredende notaris aan de syndicus mee op welke dag de akte wordt verleden, alsook de identificatie van de betrokken privatieve kavel en de identiteit en het huidige en in voorkomend geval ook het nieuwe adres van de betrokken personen.

§ 4. De kosten voor de mededeling van de krachtens §§ 1 en 2 te verstrekken informatie worden gedragen door de overdragende mede-eigenaar.

§ 5. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel :

1° is de uittredende mede-eigenaar schuldeiser van de vereniging van mede-eigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen; de afrekening wordt door de syndicus opgesteld;

2° blijft zijn aandeel in het reservekapitaal eigendom van de vereniging.

Onder « werkkapitaal » wordt verstaan de som van de voorschotten die zijn betaald door de mede-eigenaars als voorziening voor het betalen van de periodieke uitgaven, zoals de verwarmings- en verlichtingskosten van de gemeenschappelijke delen, de beheerskosten en de uitgaven voor de huisbewaarder.

Onder « reservekapitaal » wordt verstaan de som van de periodiek ingebrachte bedragen die zijn bestemd voor het dekken van niet-periodieke uitgaven, zoals de uitgaven voor de vernieuwing van het verwarmingssysteem, de herstelling of de vernieuwing van een lift, of het leggen van een nieuwe dakbedekking.
Laatst gewijzigd door roharro op 26 dec 2014 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nicovp
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 26 dec 2014 13:39

Het gaat om kosten gemaakt tussen 9 en 31 juli 2012, dus van vóór de eigendomsoverdracht. Maar de AV waarop dit is besproken, heeft pas nadien plaatsgevonden zonder dat ik daarvoor enige uitnodiging heb gekregen. Daar had ik sowieso toch nog een uitnodiging moeten voor krijgen ??

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 26 dec 2014 20:23

NEEN, NEEN, en nog een NEEN. Jij hebt daar niets meer verloren. Over wat zou jij dan nog willen beslist hebben? Zaken uit het verleden vragen geen beslissing meer, en met zaken voor de toekomst heb jij geen uitstaan meer mee.
De kosten die u werden aangerekend zijn bijna 100 % zeker, onderhoud en verbruikskosten, en die beslissing om die ui te geven, werd reeds op een AV gegeven in het verleden, en waarop jij waarschijnlijk wel aanwezig was.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 26 dec 2014 21:06

Het spreekt vanzelf dat u de kosten van die periode nog moet betalen.
Ik vermoedde al dat het plaatje niet volledig werd weergegeven.
Verder: zie mava15 hierboven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

An Darcy
Berichten: 79

#9 , 28 dec 2014 02:34

De syndicus moet u een eindafrekening van de gewone gemeenschappelijke verbruikskosten presenteren over de periode vanaf de laatste jaarafrekening tot datum van eigendomsoverdracht op 31 juli 2012. Die zijn voor uw rekening.

Uitzonderlijke onkosten waarover de AV besloten had vóór 31 juli 2012 [zie artikel 577-11, paragraaf 2, 1°, eerder hier vermeld] maar waarvoor de syndicus de betaling pas heeft opgevraagd ná 31 juli 2012 zijn enkel verschuldigd door de nieuwe eigenaar.
Het speelt geen rol of u aanwezig was op die bewuste vergadering of niet, wat telt is de datum waarop de syndicus die uitzonderlijke onkosten heeft opgevraagd: was het ná 31 juli 2012 dan bepaalt de wet dat de betaling is voor de nieuwe eigenaar.

naicwill
Berichten: 715

#10 , 28 dec 2014 09:48

Wet:
De gewone lasten worden gedragen door de nieuwe mede-eigenaar vanaf de dag waarop hij effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen.

Waarom hebt je betaald tot 9 juli?
Datum effectief gebruik nieuwe mede eigenaar kan verschillen van datum eigendomsoverdracht.
Misschien heeft oude syndicus de juiste afrekening gemaakt en wist nieuwe syndicus dit niet.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 28 dec 2014 11:18

In de praktijk is het de datum van de eigendomsoverdracht die hiervoor in acht wordt genomen.
Het in gebruik nemen kan immers eerst X maanden na die overdracht gebeuren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#12 , 28 dec 2014 12:14

Indien datum effectief gebruik< datum eigendomsoverdracht
gewone lasten te betalen door koper vanaf datum effectief gebruik
indien datum effectief gebruik >= datum eigendomsoverdracht
gewone lasten te betalen door koper vanaf datum eigendomsoverdracht.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 28 dec 2014 13:02

Indien datum effectief gebruik< datum eigendomsoverdracht
gewone lasten te betalen door koper vanaf datum effectief gebruik
indien datum effectief gebruik >= datum eigendomsoverdracht
gewone lasten te betalen door koper vanaf datum eigendomsoverdracht.
De reden waarom de wet verwijst naar "effectief" gebruik is om in één en hetzelfde artikel ook het in gebruik nemen van nieuwbouwappartementen mee op te nemen.
Daar zal in de regel eerst een akte verleden worden en daarna na afwerking van het appartement de ingebruikneming samenvallen met de voorlopige oplevering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#14 , 28 dec 2014 16:40

Betaalt de verkoper of de koper?
Als het gaat om vaste werkingskosten. De courante uitgaven voor onderhoud, verwarming, vergoeding van de syndicus, verzekering, enz. worden betaald met het zgn. werkkapitaal. Hier is de regel dat de koper die moet betalen vanaf het ogenblik dat hij effectief gebruik maakt van de gemeenschappelijke delen.

Tip. Laat als verkoper de koper tekenen voor de ontvangst van de sleutels met de vermelding van de datum, dan is er hierover nadien alvast geen discussie meer mogelijk.
lees volledig artikel:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 65/related
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 28 dec 2014 16:58

Betaalt de verkoper of de koper?
Als het gaat om vaste werkingskosten. De courante uitgaven voor onderhoud, verwarming, vergoeding van de syndicus, verzekering, enz. worden betaald met het zgn. werkkapitaal. Hier is de regel dat de koper die moet betalen vanaf het ogenblik dat hij effectief gebruik maakt van de gemeenschappelijke delen.

Tip. Laat als verkoper de koper tekenen voor de ontvangst van de sleutels met de vermelding van de datum, dan is er hierover nadien alvast geen discussie meer mogelijk.
lees volledig artikel:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 65/related
Het is uitermate dom om de koper al sleutels te geven voor het verlijden van de akte. Dit in de marge.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”