Erfdienstbaarheden

u24296
Topic Starter
Berichten: 7

Erfdienstbaarheden

#1 , 21 dec 2014 17:24

Als voorbereiding van de verkoop van het huis van mijn overgrootvader, had ik een vraag over erfdienstbaarheden.

Dit onroerende goed is bezwaard met 'losrecht' dwz de gebuur (een gesloten bebouwing) heeft het recht om met een 'cordewagen' (zoals het beschreven staat in de akte) goederen te lossen en te laden. Voor zover ik weet is dit een eeuwigdurend recht.

Omdat ik vrees dat dit losrecht een impact gaat hebben op de verkoopprijs (bepaalde kandidaat-kopers zullen hierdoor afgeschrikt worden) en omdat de gebuur maar zeer sporadisch van dit recht gebruikt maakt, zou ik willen voorstellen van deze erfdienstbaarheid af te schaffen voor een gepaste vergoeding.

Daarom volgende vragen :

[*]Kan ik op basis van het zeer sporadisch gebruik aantonen dat dit losrecht niet echt nodig is.
[*]Is er een manier om een 'faire' prijs voor dit losrecht te bepalen. (Vele jaren geleden hebben we hierover eens gediscuteerd met de vorige eigenaar, maar deze persoon was niet echt voor rede vatbaar, hij vond dit "miljoenen" waard, nog in Belgische Frank weliswaar :D )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 dec 2014 19:23

ik zou me geen zorgen maken: een cordewagen (een kortwagen in het oostvlaams) is slechts een kruiwagen of een stootkar. Dat wil dus zeggen dat de buur met een stootkar dingen mag lossen via jouw baantje. Dat kan geen kopers afschrikken, want wie doet nu nog zoiets? Buurman màg niet met een auto of aanhangwagen over je baantje: want dat is een kar die getrokken wordt in plaats van geduwd. Ik zou die erfdienstbaarheid gewoon laten zoals ze er staat. Leg aan kandidaat kopers gewoon uit wat het wil zeggen.

tira00
Berichten: 929

#3 , 21 dec 2014 19:57

Stel dat ie een houtkachel heeft en een paar keer per jaar hout bestelt, wat ze voor zijn huis droppen. Dan zal hij toch met zijn kruiwagen telkens het hout naar achter willen brengen...
Of als hij zijn tuin gaat heraanleggen, dan is het ook handig dat ie met zijn kruiwagen niet door zijn voordeur moet...
Afschaffen kan alleen als hij daarmee akkoord gaat.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”