syndicus is nalatig

dirk berden
Topic Starter
Berichten: 34

syndicus is nalatig

#1 , 08 sep 2007 01:11

Hallo,

Mede-eigendom.

Mede-eigenaar meldt water infiltratie.

De syndicus geeft hieraan geen gevolg.

Na 6 maanden blijkt deze nalatigheid van de syndicus een ware ravage te hebben aangericht in een van de appartementen : inbouwkasten onderaan volledig vernield door het water, ongedierte, ?

De syndicus wil de blokpolis laten opdraaien voor deze schade en de franchise verhalen op de mede-eigenaars.

Indien de syndicus meteen had gereageerd was de schade nooit zo groot geweest!

Hoe moet de vereniging van mede-eigenaars reageren.

Wij zijn in elk elk niet akkoord met het voorstel van de syndicus.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Dirk Berden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent
Berichten: 102

#2 , 08 sep 2007 15:06

Hallo,

Mede-eigendom.

Mede-eigenaar meldt water infiltratie.

De syndicus geeft hieraan geen gevolg.

Na 6 maanden blijkt deze nalatigheid van de syndicus een ware ravage te hebben aangericht in een van de appartementen : inbouwkasten onderaan volledig vernield door het water, ongedierte, ?

De syndicus wil de blokpolis laten opdraaien voor deze schade en de franchise verhalen op de mede-eigenaars.

Indien de syndicus meteen had gereageerd was de schade nooit zo groot geweest!

Hoe moet de vereniging van mede-eigenaars reageren.

Wij zijn in elk elk niet akkoord met het voorstel van de syndicus.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Dirk Berden
Beste,

Eerst voor iedereen: als u schade heeft, zorg er zeker en vast altijd voor dat u (schriftelijk) kan aantonen dat u (herhaaldelijk) gevraagd heeft om aangifte te doen, een hersteller te sturen,.... Anders is het woord tegen woord. Bijkomend, zeer belangrijk! Wanneer bv. de syndicus nalaat het gepaste of tijdige gevolg te geven aan het schadegeval, doe dan ZELF als eigenaar aangifte bij de verzekering van de gebouwpolis. Indien schade aan roerende goederen ook steeds aangifte bij uw priv? verzekering doen. Niet alleen wordt de syndicus dan rechtstreeks geconfronteerd met de afhandeling of opvolging (let, dikwijls wordt de gebouwpolis beheerd door een externe makelaar) van een dossier, bij een gedekt schadegeval zal de verzekering de partijen zelf wel in kennis stellen van expertise, enz... Niettegenstaande de polis op naam en voor rekening van de VME wordt opgemaakt, niets belet u om zelf het PV van schadevaststelling voor uw eigen pand te tekenen. Let, ik spreek hier dat het pand door de eigenaar wordt bewoond en niet door een derde (bv. huurder) alsook dat de oorzaak gemeenschappelijk is en niet priv? werd veroorzaakt. De aangifte/afhandeling verschilt hier niet echt veel maar er komen wel meerdere partijen aan te pas.

Als de syndicus dus zelf de aangifte niet doet of de externe makelaar verzaakt aan de correcte afhandeling/opvolging, dan kan u zelf het heft in eigen handen nemen. Ik durf zelfs meer zeggen, er bestaat rechtspraak waarbij de syndicus (wel de VME) niet aansprakelijk werd gesteld wegens nalatigheid omdat de eigenaar zelf had nagelaten om het zorgvuldigheidscriterium te hanteren (m.a.w. niet alleen de syndicus dient het goede huisvaderschap te hanteren, ook de eigenaars). De betreffende eigenaar had zelf een paar maanden geen actie ondernomen en dit werd door de rechtbank afgestraft!

In uw geval is het ook logisch dat de gebouwpolis tussen komt. Ook al zou de schade door een privatieve oorzaak zijn ontstaan of door een huurder zijn veroorzaakt, wanneer er onroerende schade optreedt, dan gebeurt aangifte bij de gebouwverzekering.

Het is (bij een gedekt schadegeval) enkel de contractuele vrijstelling en eventueel de niet recupereerbaar schade (omwille van vetusteit) die ofwel op de VME ofwel op de privatieve veroorzaker wordt verhaald.

In jullie geval; Stel de VME (en dus niet de syndicus in persoonlijke naam) in gebreke. Meldt dat de rechtsvertegenwoordiger van de VME (de syndicus dus) binnen de 5 kalenderdagen aangifte bij de verzekering dient te doen en dat hij u hiervan onverwijld een bewijs toestuurt. Meldt tevens dat door het stilzitten van de VME u voorbehoudt maakt op de terugvordering van alle schade en kosten van de VME (en dus niet de syndicus in persoonlijke naam) als de verzekering weigert om de schade te vergoeden of slechts gedeeltelijk vergoedt. Heeft u geen bewijs binnen deze termijn, doe dan zelf aangifte bij de verzekering. Vraag een offerte op (bij een gereigstreerde aannemer) voor de herstelling van de roerende en onroerende schade. Stuur deze van onroerende schade in kopie naar de syndicus en naar de verzekeringsmaatschappij. Doe aangifte bij uw priv?verzekering (familiale) en stuur de offerte voor de roerende schade mee. De gebouwverzekering zal dan expertise gelasten. Hoort u binnen de twee weken na aangifte niets, informeer dan bij de maatschappij en blijf druk zetten op de syndicus.

Op basis van voormelde zal u zeggen, "dan krijgt de syndicus, niettegenstaande zijn stilzitten, vrij spel en draait uiteindelijk door zijn nalatigheid (onder voorbehoud dossierinhoud) de VME op voor de schade en kosten?"

De syndicus vertegenwoordigt de VME en hier is het dus de VME die strikt genomen nalatig is gebleven, zij het via haar lasthebber, de syndicus.
Wanneer u kan aantonen dat het schadebedrag omwille van een fout door de syndicus werd verhoogd of dat omwille hiervan geen uitbetaling door de verzekering werd bekomen, dan kan de VME alle kosten op de syndicus in persoonlijke naam verhalen. De VME zal dan middels een beslissing van de (bijzondere) algemene vergadering dienen te beslissen om tegen de syndicus in rechte op te treden zodat recuperatie kan worden bekomen. Dit is wel niet zo evident aangezien u dan voor de afhandeling van dit dossier ook een voorlopig syndicus dient te laten aanstellen aangezien de zetelende syndicus in naam van en voor rekening van de VME moeilijk een procedure tegen zichzelf kan opstarten.

Het makkelijkste in dit geval is de zetelende syndicus te ontslaan, een nieuwe aan te stellen en deze dan in rechte tegen de vorige ontslagen syndicus te laten optreden. Uiteraard kan ook eerst een minnelijke regeling worden nagestreeft, wat altijd aan te raden is. Bv als de VME wel tevreden is over het werk van de syndicus en hem nog een kans wil geven, dan kan misschien worden bekomen dat hijzelf de schade vrijwillig terugbetaalt.

Hopelijk kan u nog volgen? Succes. Mvg.

dirk berden
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 08 sep 2007 15:25

ik durf zelfs meer zeggen, er bestaat rechtspraak waarbij de syndicus (wel de VME) niet aansprakelijk werd gesteld wegens nalatigheid omdat de eigenaar zelf had nagelaten om het zorgvuldigheidscriterium te hanteren

Ik neem aan dat u mij van het voorgaande detail kunt bezorgen.

Alvast van harte bedankt!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 sep 2007 08:54

?Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de waterinfiltratie veroorzaakt werd door het ?gemeenschappelijk gedeelte? van het gebouw,dat de ?vereniging van medeeigenaars? onder zijn bewaring heeft.

?Art.577-8.? 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede?igendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :..4?.alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...?5.De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer...?(B.W.).

?Art.19.? 1. De verzekerde moet, zodra mogelijk en in elk geval binnen de termijn bepaald in de overeenkomst het schadegeval aan de verzekeraar melden...Art.20.Bij elke verzekering tot vergoeding van schade moet de verzekerde alle redelijke maatregelen nemen om de gevolgen van het schadegeval te voorkomen en te beperken.?(Wet landverzekeringsovereenkomst 25 juni 1992).

?Art.577-9.? 1. De vereniging van mede?igenaars is bevoegd om in rechte op te treden, als eiser en als verweerder.Iedere mede?igenaar kan echter alle rechtsvorderingen alleen instellen betreffende zijn kavel, na de syndicus daarover te hebben ingelicht die op zijn beurt de andere mede?igenaars inlicht.?(B.W.).

?De vereniging van mede?igenaars is bevoegd om in rechte op te treden, als eiser? sluit haar optreden tegen haar eigen syndicus(of diens aansprakelijkheidsverzekeraar) niet uit.

Wie schade leed aan zijn privatief deel,zelfs al is die veroorzaakt door een ander privatief deel,en een ?familiale verzekering? MET rechtsbijstand heeft kan zijn schade ook aan die rechtsbijstandsverzekeraar aangeven.Onderzoek daartoe uw polis.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

dirk berden
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 10 sep 2007 21:07

Bedankt voor de reacties.

Gezien de complexiteit van deze zaak hebben we een advocaat moeten raadplegen.

Ik heb het advies dat ik via dit forum had ingewonnen meegenomen.

J. Demoor slaat nagels met koppen, aldus mijn advocaat.

[tekst aangepast door webmaster]

Niemand anders dan de syndicus is hier aansprakelijk. Deze zal hoe dan ook zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering moeten aanspreken.

Toch bedankt voor de goede raad.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#6 , 11 sep 2007 09:07

Beste Dirk,

Met alle respect, maar de opmerking aangaande het bericht van "Consulent" is om het zacht uit te drukken "weinig subtiel".

Jammer dat sommige bezoekers af en toe zo laagdunkend uithalen tegenover mensen van wie ik weet dat ze over de nodige praktijkervaring en expertise beschikken.



Beste Consulent,

Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek wanneer ik u zeg dat het merendeel van uw interventies bijzonder gewaardeerd worden door velen hier.
Wanneer ik het forum zou moeten sluiten wanneer er negatieve reacties komen (op ons beleid, aanpak, project, whatever,...), dan waren we nooit een maand ver geraakt.
Als er voor elke 100 tevreden lezers/vraagstellers één negatieve/kritische reactie tegenover staat, aub, laat u dat dan vooral overtuigen dat je "goed bezig bent".

Bart

dieke
Berichten: 1299

#7 , 11 sep 2007 17:36

Beste Dirk

Ik heb persoonlijk nog niet veel berichten gelezen van Consulent, maar u gaat hier duidelijk volledig uit de bocht. Ik vind uw bericht zelfs van een ongehoorde arrogantie getuigen.

Wat ik met mijn boerenverstand (want ik ben verre van een jurist) uit de uitleg van Consulent begrijp, is dat hij u alleen maar wil waarschuwen voor iets wat zelfs voor mij totaal logisch lijkt. Namelijk dat als u uw situatie tot een rechtzaak laat komen, u voorzichtig moet zijn en moet zorgen dat u van al uw pogingen om de syndicus tot actie te bewegen, een schriftelijk bewijs heeft. Zoniet, en indien syndicus zou beweren niet op de hoogte te zijn van het euvel, zou een rechter wel eens kunnen oordelen dat u verantwoordelijk is voor de schade aangezien u ervan op de hoogte was en naliet dit te melden.

M.a.w. het was in mijn ogen een advies naar u toe om u te wapenen tegen een eventueel tegenargument van de tegenpartij en allerminst een betoog van sympathie naar de syndicus toe.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#8 , 11 sep 2007 17:58

Dirk,

Ik heb uw laatste bericht gewist en de topic gesloten.

Voor de reden verwijs ik naar punten 3, 5 en 7 van onze Algemene Voorwaarden (link)

Dank voor het begrip,

Bart

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”