mag een mede-eigenaar syndicus boetes opleggen?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

mag een mede-eigenaar syndicus boetes opleggen?

#1 , 11 dec 2014 15:28

Er werd op de laatste AV VME door onze syndicus - mede eigenaar beslist dat in de maand mei 2015 de garage met 15 auto staanplaatsen gezamenlijk met alle mede-eigenaars zal moeten opgekuist worden . ( ter informatie elke plaats behoort privé aan een mede-eigenaar) en de rest van de garage is mede-eigendom is, het zijn open staanplaatsen geen boxen.

De syndicus zal in de maand april 2015 de datum vastleggen iedereen inlichten en dus verplichten om op die dag aanwezig te zijn. Iedereen brengt zijn eigen poetsgerief mee; zo werd in het verslag geschreven.
De bedoeling is dat alle wagens die dag ui!t de garage moeten dat elke mede-eigenaar zijn eigen staanplaats opkuist en de gemeenschappelijke stukken samen worden gedaan.

Maar ze schrijft in het verslag eveneens "dat het niet mee poetsen van de parkeerplaats beboet zal worden met 22 euro. " Zij is toch geen politieagente kan dat dan zo maar???

Ik vraag me dus af of een boete aanrekenen voor het niet poetsen van een privé parkeer staanplaats aan een mede-eigenaar wel wettelijk is? bovendien VERPLICHT op een bepaalde dag welke nog zal moeten worden vastgesteld door de syndicus zelf in april 2015 ?

Bovendien vraag ik me ook af of 1 bepaalde datum gekozen door de syndicus zo maar zelf naar eigen goeddunken kan bepaald worden?

1. Omdat niet alle mede-eigenaars in het gebouw wonen er zijn ook huurders bij en die clausule staat niet in hun huurcontract .
2. En wat als iemand ziek is of op die dag een vakantie had geboekt, want sommige mensen boeken hun vakantie soms al in januari???

Is hierover iets bekend in de rechtspraak of in de wet?
Dank voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 dec 2014 16:26

De syndicus heeft geen enkele bevoegdheid om dergelijke beslissingen eenzijdig op te leggen.
Stond dit poetsfestijn vermeld als punt op de agenda van de AV?
Werd hierover rechtsgeldig gestemd?

Dergelijke hersenspinsels spruiten typisch voort uit het brein van lieden die niet geschikt zijn om de implicaties van mede-eigendom te aanvaarden.
Eigenaars mogen en kunnen niet gedwongen aan het werk worden gezet. Strikt juridisch is dat slavernij.

De enige correcte manier om dergelijke garage met open staanplaatsen te poetsen is het uitbesteden van het werk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 14 dec 2014 10:12

DE HANDEN UIT DE MOUWEN
Niet alle mede-eigenaars hebben dezelfde financiële mogelijkheden, dezelfde ideeën, dezelfde
belangen. Het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen kunnen voor veel
hoofdbrekens zorgen. Vergeet niet dat:
- je er belang bij hebt om mee te werken aan het onderhoud van de mede-eigendom;
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... enaars.pdf
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 dec 2014 12:07

DE HANDEN UIT DE MOUWEN
Niet alle mede-eigenaars hebben dezelfde financiële mogelijkheden, dezelfde ideeën, dezelfde
belangen. Het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen kunnen voor veel
hoofdbrekens zorgen. Vergeet niet dat:
- je er belang bij hebt om mee te werken aan het onderhoud van de mede-eigendom;
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... enaars.pdf
Dat is wel figuurlijk bedoeld!
Het is geen oproep om zelf spade, truweel of borstel ter hand te nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 14 dec 2014 13:05

Niet alle mede-eigenaars hebben dezelfde financiële mogelijkheden.
Dit is realiteit,dit zijn gewone mensen met een krap pensioen en als
Enig bezit hun appartementje.
Daar tegenover staat dan 1 verhuurder die alles kan aanrekenen aan zijn huurder.
De wet verbiedt niet van dit zelf te doen, degene die niet akkoord is kan naar vrederechter.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2014 13:43

De vraag blijft: is dit een beslissing van de syndicus of werd dit gestemd door de algemene vergadering?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 14 dec 2014 13:56

Niet alle mede-eigenaars hebben dezelfde financiële mogelijkheden.
Dit is realiteit,dit zijn gewone mensen met een krap pensioen en als
Enig bezit hun appartementje.
Daar tegenover staat dan 1 verhuurder die alles kan aanrekenen aan zijn huurder.
De wet verbiedt niet van dit zelf te doen, degene die niet akkoord is kan naar vrederechter.
Zo werkt het niet.
Werken die rechtmatig zijn beslist door de AV, daar moet iedereen voor bijdragen.
Dat is nu net het principe van gedwongen mede-eigendom.
Volgend jaar moet ik ongeveer 16000 (zestienduidzend) EUR betalen voor een balkonrenovatie.
De meeste eigenaars zijn, niet zoals ikzelf, gepensioneerden en zullen dus ook datzelfde bedrag moeten betalen.
Bij de vrederechter zullen ze geen gelijk halen, want wegens een slecht rapport van de brandweer (nadat een balkonafsluiting en stukken beton naar beneden zijn gestort heeft de brandweer een slecht veiligheidsrapport geschreven).
Denkt u nu echt dat die gepensioneerden de renovatie van hun balkon met eigen handen zullen/mogen doen?

Idem als de gemene delen worden gepoetst door een poetsvrouw na beslissing AV.
Moet die dan x vierkante meter van de inkomhallen niet poetsen omdat een gepensioneerde 80-jarige het deel dat overeenstemt met zijn duizendsten dat zelf gaat doen?

De wetgeving op de mede-eigendom is duidelijk wat betreft de verdeling van de kosten.
Het zou goed zijn indien men zich wat meer rekenschap zou geven van de gevolgen van de mede-eigendom alvorens er in te stappen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#8 , 14 dec 2014 19:56

Roharro,ik ben het volledig eens met uw redenering, ik ken het principe van mede eigendom
vermits ik ook dagelijks zoals u antwoorden geef op een andere site over mede eigendom.
Hier gaat het over een eenmalig jaarlijks onderhoud van de garage waar zowel privatieve als gemeenschappelijke
staanplaatsen zijn.Ze beslissen dit eenmalig werk zelf te doen,degene die niet vrij zijn moet een bijdrage
doen van 22 euro.Dit is toch geen hoog bedrag.IK denk uit vorige posts van Inina begrepen te hebben
dat zij over 17% procent van de stemmen, dus 83% is voor.
U zegt "Het zou goed zijn indien men zich wat meer rekenschap zou geven van de gevolgen van de mede-eigendom alvorens er in te stappen."
Inderdaad voor inina haar appartement kocht hebben de andere jaren in vrede geleefd. Vanaf 2010 ,aankoop van
bestaand appartement is de miserie begonnen.U kunt zelf de post consulteren van Inina die afwisselend ook onder
naam Besteph post .Ze is nu al 4 jaar aan het procederen tegen de andere eigenaars, maar ook haar eigen advocaten
laten haar steeds in de steek omdat ze niet akkoord zijn met haar conclusies.
Maar steeds vindt ze nieuwe "munitie" ,zoals nu weer een werk dat deze mensen vroeger vreedzaam onder elkaar
deden,wordt voor deze mensen terug een hel.
IK citeer uit Practische gids voor mede eigenaars:
"Bij aankoop van een appartement, koop je niet alleen
een eigen woning maar word je ook lid van een
gemeenschap. Het leven in een mede-eigendom is
niet altijd zo eenvoudig. Het gezamenlijk beheer van
een gebouw, met mensen die je niet zelf koos, kan
een moeizame reis zijn. De kosten zijn niet altijd te
voorspellen en de noodzaak van werken is niet altijd
zo gemakkelijk te beoordelen.Als mede-eigenaar moet je je altijd bewust blijven van
het collectieve aspect van een flatgebouw, van een
mede-eigendom."
Ik denk dat wij in onze antwoorden ook dat in gedachte moeten hebben en zeker
in een geval als dit waar de andere mede eigenaars door een hel gaan.
We moeten trachten altijd het geheel te zien en soms niet alleen de letter maar
ook de geest van de wet indachtig zijn.
Ook in een haar ander appartement (blok uit 2 appartementen) is ze reeds 5 jaar
aan procederen en blijkbaar verschalkt ze ook daar degen die haar antwoorden:


Auteur Zoek naar:
Franciscus


Geregistreerd: 15 nov 2008 18:12
Berichten: 21659
Bericht Geplaatst: 29 nov 2014 23:18
Antwoord met een citaat Omhoog Meld dit bericht
Inina?
besteph?
Twee personen een verhaal?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 14 dec 2014 20:06

"Bij aankoop van een appartement, koop je niet alleen
een eigen woning maar word je ook lid van een
gemeenschap. Het leven in een mede-eigendom is
niet altijd zo eenvoudig. Het gezamenlijk beheer van
een gebouw, met mensen die je niet zelf koos, kan
een moeizame reis zijn. De kosten zijn niet altijd te
voorspellen en de noodzaak van werken is niet altijd
zo gemakkelijk te beoordelen.Als mede-eigenaar moet je je altijd bewust blijven van
het collectieve aspect van een flatgebouw, van een
mede-eigendom."


Vanzelfsprekend weet ik niet wat vraagsteller bezielt Misschien is die wel boosaardig, maar ik antwoord, zoals steeds, enkel op de (juridische) inhoud van de gestelde vraag.
De psychische aspecten, laat ik over aan de psychologen of aan de pastoors.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”