reclamepaneel tegen gevel

handigeharry
Topic Starter
Berichten: 5

reclamepaneel tegen gevel

#1 , 10 dec 2014 23:03

Mijn ouders hebben net een nieuwbouwappartement gekocht op de eerste verdieping. Op gelijkvloers is er een winkelruimte. Nu blijkt dat er deze week een lichtreclame tegen de vorgevelgevel is gehangen boven de winkelruimte (dus eigenlijk hun gedeelte van de gevel) tot 10 cm. onder hun raam. Niemand had hen daar ooit iets van verwittigd en in de beschrijving (ik ben de naam kwijt van dit document) van het gebouw staat dat er alleen maar reclame achter glas mag.
Op het gemeentehuis konden ze hen niet echt helpen.
Nu is mijn vraag: Waar kunnen ze terecht om er meer over te weten te komen en mag dat zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 10 dec 2014 23:26

Voorgevel behoort tot de VME algemene delen.
Kijken wat in basisakte staat en in reglement gebouw - wie wat mag en waar.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 11 dec 2014 00:05

Indien de statuten van het gebouw dergelijke reclame verbieden dan zal het vewrijderd moeten worden.
In eerste instantie syndicus verwittigen. Die moet in naam van de vereneiging van mede-eigenaars het nodige doen om de gevel in de oorspronkelijke staat te doen herstellen door degene die de
reclame onterecht heeft aangebracht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 dec 2014 09:46

Indien het gelijkvloers als handelsruimte werd geconcipieerd, dan zal hoogstwaarschijnlijk ook de buiten pub voorzien zijn in de basisakte.
Heb bijna 30 jaar voor grootste brouwer in ons land gewerkt, en heb in tientallen mede-eigendommen een horecazaak op het gelijkvloers geïnstalleerd. Telkens was de buiten pub ergens vermeld in de basisakte.
Het zou maar dom zijn van de bouwpromotor het gelijkvloers als handelsruimte aan te bieden, als er geen pub mag komen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 11 dec 2014 09:54

Tot boven plafondhoogte gelijkvloers / vloer van eerste verdieping?
Verlichte reclame kan zo (licht)overlast bezorgen.

handigeharry
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 12 dec 2014 17:20

Ik ga dit weekend zelf de basisakte eens goed lezen, zodat ik weet hoe het exact geformuleerd staat

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 13 dec 2014 00:11

Ook nakijken wat het gemeentelijk reglement op verlichte reclame is en aan welke voorwaarden die moet voldoen.
Meestal terug te vinden op de website gemeente anders op gemeentehuis opvragen.

handigeharry
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 13 dec 2014 12:17

in de statuten van het gebouw staat voor de kavels van het gelijkvloers voor commerciële doeleinden letterlijk:
"... de eigenaars van deze kavels mogen aan de binnenzijde van hun gevel, achter de ramen, uithangborden plaatsen. Buitenreclame is slechts toegestaan binnen de grenzen van de buitenmuren van de kavel, voor zover de belichting ervan de bewoners niet kan storen, en voor zover dit verenigbaar is met de geldende stedenbouwkundige- en veiligheidsvoorschriften."
In de gemeente is er in principe voor de plaatsing van publiciteitsinrichtingen of uithangborden een stedenbouwkundige vergunning nodig. Er zijn vrijstellingen voor o.a. niet lichtgevende reclame tot 4 m2. De reclame is waarschijnlijk minder dan 4 m2, maar dit is een lichtbak en op de gemeente wisten ze van niets.
Ik vraag me ook af waar een kavel exact stopt op de gevel? Is dit het plafond van gelijkvloers, de bovenzijde van de vloer/chape van het 1e verdiep of is het het midden van de vloerplaat?

handigeharry
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 29 dec 2014 11:37

Is er iemand die weet waar de grens is van een appartement. Is dat het midden van de vloerplaat of ...? (Zie ook vraag hier net boven)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 29 dec 2014 12:20

Een appartement bevindt zich tussen de vloerplaat en het plafond. Deze betonplaten behoren tot de gemene delen.
Bijgevolg situeert de buitenmuur van de kavel (eigenlijk contradictio in terminis want alle buitenmuren behoren tot de gemene delen) zich tussen de vloerplaat en het plafond van dat appartement of die handelsruimte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 dec 2014 12:24

Buitenreclame is slechts toegestaan binnen de grenzen van de buitenmuren van de kavel, ?
Deze buitenmuren zijn toch in zijn geheel gemeenschappelijk. Het is dan van geen belang of de grens van de kavel tot in het midden van de vloerplaat loopt of niet.
Heeft de AV hiervoor zijn toestemming gegeven? Het is niet omdat er een toelating geheven wordt in de basisakte, dat eigenaars hier zomaar eender wat mogen tegenhangen. Denk dat de AV zijn zeg kan hebben over afmetingen, uitzicht en kleur van het geheel van de buiten pub.
Heb destijds (tijdens mijn beroepsloopbaan) telkenmale toestemming moeten vragen aan de AV voor het mogen hangen van een pub aan een horecazaak.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”