weigering syndicus

martine
Topic Starter
Berichten: 93

weigering syndicus

#1 , 10 dec 2014 18:14

Geachte,
Het volgend probleem(één van de vele) stelt zich met onze syndicus van een bekend antwerps bureel.
Ik ben reeds een twee tal jaar commisaris der rekeningen.
Doch vraag ik steeds de copys van de rekeningen op maar men weigerd deze te geven.(men rekend bedragen aan etc en zegt dat er een verkeerde boeking is gebeurt maar we krijgen er geen bewijzen van)
Ook moeten er nog grote bedragen (die de syndicus dus vermeld heeft in briefwisseling naar mij toe),terug betaald worden maar dit gebeurd niet ,sedert drie jaar al.
Regelmatig moet ik ook verwijlintresten betalen naargelang ik op het toekomen van de rekening deze de zelfde dag nog betaal.
Als ik vraag waarom dan zegt hij dat die intresten niet van mij zijn maar wil ze niet terug storten.
Dat ik nu op de volgende algemene vergadering hem geen kwijting op beheer en rekeningen geef,wat gebeurt er dan,en hoe kunnen we uiteindelijk de bedragen die moeten teruggestort worden toch nog innen voor we een nieuwe syndicus zoeken.
Is het misschien aangeraden om met de medeeigenaars op eigen innitiatief eens bijeen te komen om de situatie alsnog voor de vergadering te kunnen bespreken,is dit wel wettelijk.
hartelijk dank.
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#2 , 11 dec 2014 01:28

Martine,

er is blijkbaar iemand niet gelukkig met uw opmerkingen.
zou zo snel mogelijk alle eigenaars proberen op een lijn te krijgen ( hopelijk niet te groot gebouw )
uitnodiging om prive bijeenkomst is geen probleem.
en als geen contrakt er zo snel mogelijk proberen er vanaf te raken.
in verleden 2 jaar om allen op een lijn te krijgen.
een klein putje als gevolg 4000 €
heden met een degelijke syndicus op pad.
na een afspraak ligt alles ter inzage.

en jullie syndic begint toch niet met een V en eindigt op S.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 11 dec 2014 10:07

Een contact opnemen met bv de eigenaarsbond http://www.eigenaarsbond.be/contact" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben er twee jaar geleden contact mee gekregen en zo syndicus ook kunnen buitenwerken.

Reclame

martine
Topic Starter
Berichten: 93

#4 , 24 dec 2014 11:35

nee,het bureel begint met een T en eindigd met een E.
maar als ik als commisaris der rekeningen een copy opvraag van een rekening,is hij dan niet verplicht om deze op te sturen als bewijs.
en wat betreft het gebouw,wij zijn maar met 12 app.,dus niet zo groot.
wat hij ook doet,hij volgt zogezegd de basisakte op enkel als het hem goed uitkomt,er is in de akte sprake van 12 garages,maar in werkkelijkheid zijn er maar negen,natuurlijk rekend hij er 12 aan naargelang we dit telekens op de vergadering melden.
nu juist heeft hij wederom een privatieve rekening gedeeld door alle eigenaars,toch ook iets dat niet kan,als men dit dan opmerkt dan zegt hij de volgende keer is dit rechtgezet maar dit gebeurt nooit.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 24 dec 2014 13:06

Iedere mede-eigenaar heeft recht op volledig inzicht in de rekeningen van zijn eigendom op de zetel van de beheerder. Voor kopieën en afschriften is de syndicus gerechtigd een vergoeding te vragen.

In alle VME waar ik mede-eigenaar/ lid RME ben is het de gewoonte van de syndici om de rekencommissaris gemiddeld 1-2 maand voor de AV zowel de stukken als de verwerkte boekhouding ter inzage mee te geven.
Bovendien is er naar aanleiding van het kb dat de boekhoudkundige werkwijze voor een VME regelt tegenwoordig de verplichting van de syndicus om te voorzien in een kopie van de boekhouding en fakturen in het gebouw zelf zodat deze ten alle tijde ter beschikking staan van een nieuwe syndicus (weet niet meer of dit nu enkel geldig is voor gebouwen met meer dan 20 woonkavels).

Tussen haakjes, er is in de stad Antwerpen geen door het BIV erkende syndicus beginnend met een T en eindigend op een E. Kan u mij via PB eens de volledige naam bezorgen?

Kort samengevat, gelet op de diverse problemen met de huidige beheerder en diens onwil om vastgestelde fouten te corrigeren lijkt het me aangeraden om als groep te overwegen ander meer consequente personeel in dienst te nemen.

martine
Topic Starter
Berichten: 93

#6 , 26 dec 2014 19:06

Geachte vandebos,
inderdaad,een foutje van mij,het bureel begint met een T en eindigd met een I
exuses hiervoor voor de verkeerde info

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”