Gemeenschap. ruimte voor vuilnis in appartementsgebouw

Vuilnisman1
Topic Starter
Berichten: 2

Gemeenschap. ruimte voor vuilnis in appartementsgebouw

#1 , 09 dec 2014 18:55

Hallo allen,

Situatie: Appartementsgebouw met 9 wooneenheden, bewoond door eigenaars en huurders.
Momenteel zet iedereen zijn vuilnis een beetje overal: sommigen op hun terras (wat occasioneel geurhinder geeft), sommigen in de garage op hun parkeerplaats etc.

Mijn vraag: Is er een wettelijke verplichting waarin wordt gesteld dat elk appartementsgebouw een aparte ruimte dient te voorzien voor het verzamelen van het huisvuil van de bewoners tot de volgende ophaling ?

Onze "blok" heeft 2 van deze mogelijke opslagplaatsen, die beide in het bezit van de syndicus zijn (die tevens een van de eigenaren is).
Hij was echter de eerste koper in het gebouw en om eerlijk te zijn weet ik niet of hij deze beide koten werkelijk in zijn bezit heeft, of het zich heeft toegeëigend.
Kan ik dit controleren zonder slapende honden wakker te maken ?

Voor ik daar aan begin wil ik echter graag weten of een dergelijk kot verplicht is of niet.

Alvast enorm bedankt !

Groeten,

Vuilnisman1

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2014 20:30

Hier is geen wettelijke verplichting voorzien. Wat zegt de basisakte over deze ruimten? Dat moet normaal daarin staan.

Vuilnisman1
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 dec 2014 14:08

Hallo,

Blijkt wel degelijk een verplichting te zijn, hetzij in de nieuwste bouwcode van de stad antwerpen.

Zie: https://assetsbeta.antwerpen.be/srv/ass ... _links.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en zoek voor "afvalverzameling" (Artikel 26). Hier hebben ze het zelf over specificaties van 4m2 e.d.

Voor oudere gebouwen moet ik idd eens in de bouwvergunning en basisakte gaan graven, wordt vervolgd...

Mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 dec 2014 15:09

Het gaat hier dan om een gemeentelijke verordening die in buurgemeenten al niet meer van tel zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”