Aankoop gelijkvloers met kleine achterbouw vast 4m²

MGizmo
Topic Starter
Berichten: 3

Aankoop gelijkvloers met kleine achterbouw vast 4m²

#1 , 05 dec 2014 10:25

Ik kocht een klein gelijkvloers appartement met 1 slaapkamer en 1 berging (zo staat in de akte). Nu echter is het dak kapot en op de Algemene vergadering belooft men een dakwerker aan te spreken. Heden krijg ik de offerte voorgeschoteld: ik moet dit alleen betalen. Deze achterbouw (1.7 x 2 m) zou ooit open geweest zijn en zou door een vorige eigenaar bijgebouwd zijn en niet op het oorspronkelijk plan staan. Het zou oorspronkelijk een bergkast geweest zijn waar men een deur gemaakt heeft en eerst een afdak en nadien dat afdak toemaakte.
Echter dit plat dak dient voor de overige bewoners als vluchtplaats om dan via een ladder naar mijn koer te gaan en door mijn appartement het gebouw te verlaten bij brand. Ik vraag aan de syndic hoe het kan dat mensen dit mogen gebruiken als dit toch privatief is en krijg dan als antwoord dat dit zo in de basisakte staat (wat ik ook terug kan vinden)
3vragen:
1 hoe kan er iets bijgebouwd zijn zonder dat de syndic dit weet als het een plek is die moet dienen als vluchtweg bij brand?
2 wat als dit zo is? Ik deed de aankoop in 2012. Wat moet ik dan doen zonder gigantische problemen te krijgen om dit in orde te brengen?
Mijn syndic is niet erg hulpvaardig, ik durf hen niet om hulp vragen.
Ik heb de notaris gebeld die de verkoop regelde: hij lachte en wist te zeggen dat het goed kan dat ik dit moet laten regulariseren en dat ik naar de gemeente moet stappen.
3 Ik heb veel problemen met de syndic en zou willen verhuizen. Kan ik mijn appartement te koop zetten met bovenstaande wetenschap?

Dank, ik zit in zak en as aangezien al mijn geld in dit appartement zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 dec 2014 10:58

Het zou zeker niet de eerste Belg zijn die zonder toestemming van mede-eigenaars, syndicus of stedenbouw een koertje overdekt en dichtmaakt.
Mogelijks gaf die vluchtweg destijds rechtstreeks toegang naar uw huidige berging.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2014 11:32

Vluchtweg doorheen een appartement? Wat vindt de brandweer daarvan?

Reclame

MGizmo
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 dec 2014 11:37

Ik heb geen flauw idee, ik sta machteloos. De syndic trekt zich nergens iets van aan. Ik weet niet in hoeverre de brandweer dit zo gevraagd heeft of niet. Er is geen andere uitweg. Het is een ommuurd koertje met overal rondom andere gebouwen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 dec 2014 11:44

Ben dat nog tegengekomen o.a. in Deurne. Appartementsgebouw 6 verdiepingen, op gelijkvloers een taverne. Brandladder gaf uit op kleine binnenkoer. Vandaar uit geen uitweg, gezien rondom bebouwd. Brandweer gaf toestemming (kwam zelf met de idee) om de vluchtweg te voorzien via de taverne.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”