Erfdienstbaarheid: Recht van overpad

lexdur
Topic Starter
Berichten: 7

Erfdienstbaarheid: Recht van overpad

#1 , 04 dec 2014 13:33

Wij hebben altijd al gebruik mogen maken van het pad dat over de achtertuin van onze buren loopt. Onze buren hebben hun woning verkocht, en de nieuwe buren eisen nu dat we het pad niet meer mogen gebruiken. Het gaat zelfs verder, hij heeft op de poort een slot laten zetten. Wat kan ik hier tegen doen? Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 04 dec 2014 13:40

staat iets van die "erfdienstbaarheid" op papier ?
En hoelang gebruik je dat pad al ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

lexdur
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 dec 2014 14:19

staat iets van die "erfdienstbaarheid" op papier ?
En hoelang gebruik je dat pad al ?
Hiervan is niets schriftelijk vastgelegd (met de vorige buren), maar we maakten al 30 jaar gebruik van het pad.

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 04 dec 2014 14:39

Geen idee hoe de vork precies juridisch in de steel zit, maar u kan de rollen ook omdraaien: zou u het leuk vinden dat u na aankoop van een private woning vaststelt dat er te pas en te onpas buren door uw tuin kunnen/mogen lopen? Ik begrijp uw buur zijn reactie alvast.

lexdur
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 04 dec 2014 15:04

Geen idee hoe de vork precies juridisch in de steel zit, maar u kan de rollen ook omdraaien: zou u het leuk vinden dat u na aankoop van een private woning vaststelt dat er te pas en te onpas buren door uw tuin kunnen/mogen lopen? Ik begrijp uw buur zijn reactie alvast.
Bedankt voor je reactie, maar voor ons is het natuurlijk ook niet zo aangenaam als je 30 jaar lang niets anders gewoon bent. Misschien nog mensen die weten of ik iets kan ondernemen?

duma
Berichten: 2871

#6 , 04 dec 2014 15:42

Als u kan bewijzen dat het al derig jaar zo is ...

polk
Berichten: 437

#7 , 04 dec 2014 15:46

Wat gebeurt er dan? Ontstaat er dan een soort impliciete erfdienstbaarheid die het eigendomsrecht van zijn buur overtreft? Vanaf hoeveel jaar kan zoiets? En wat heeft de nieuwe eigenaar te maken met een (mondelinge) overeenkomst die de vorige buren hadden?

lexdur
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 05 dec 2014 10:53

Geldt er geen verjaring bij een erfdienstbaarheid zoals recht van overpad? Iemand die raad weet...?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2014 11:03

Een erfdienstbaarheid van overgang kan niet door verjaring verkregen worden. Het dertigjarig gebruik doet dus geen erfdienstbaarheid ontstaan.

lexdur
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 05 dec 2014 11:10

Een erfdienstbaarheid van overgang kan niet door verjaring verkregen worden. Het dertigjarig gebruik doet dus geen erfdienstbaarheid ontstaan.
Dankjewel voor je reactie! Ik neem aan dat er in mijn huidige situatie dus niets kan ondernomen worden?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”