erfdienstbaarheid? of iets anders?

Arne
Topic Starter
Berichten: 2

erfdienstbaarheid? of iets anders?

#1 , 06 feb 2006 10:09

Mijn pa is boomkweker van beroep en hij mag al sinds 15 jaar op de grond van een kennis (die grond ligt naast het huis van die kennis) bomen kweken. Nu belde die kennis plots en zei dat mn pa daar (snel) weg moet omdat hij zijn huis + die grond samen verkocht heeft. Mijn pa en die kennis hebben nooit een contract ofzo afgesloten, het was een mondeling akkoord. Wat kan mijn pa nu doen? Kan er iemand me wat raad geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 06 feb 2006 12:00

ONDER VOORBEHOUD...dat bomen kweken GEEN bosbouw is (art. 1, Pachtwet, 4 nov.1969), kan de kennis zijn grond NIET verkopen, zonder dat uw vader voorkoopRECHT heeft. (art. 48 Pachtwet)

Bibendum
Berichten: 94

#3 , 06 feb 2006 16:22

Mijn pa is boomkweker van beroep en hij mag al sinds 15 jaar op de grond van een kennis (die grond ligt naast het huis van die kennis) bomen kweken. Nu belde die kennis plots en zei dat mn pa daar (snel) weg moet omdat hij zijn huis + die grond samen verkocht heeft. Mijn pa en die kennis hebben nooit een contract ofzo afgesloten, het was een mondeling akkoord. Wat kan mijn pa nu doen? Kan er iemand me wat raad geven aub?
Hoi Arne,

Ik denk onmiddellijk aan de vestiging van een erfdienstbaarheid. Daarvoor is een verjaring van 30 jaar vereist in uw geval.

Ik denk ook niet dat wat lex aanhaalt u ten nutte is omdat ik meen te hebben vernomendat uw pa (of wie het ook is) niet geinteresseerd is om het stuk grond te kopen doch hij wil het waarschijnlijk gewoon verder kunnen gebruiken.

Ik vrees u dus te moeten melden dat het eigendomsrecht van de huidige eigenaar sterker is dat het precaire recht dat uw pa nu heeft... Wat toch niet geheel onlogisch is, lijkt mij.

B.
Laatst gewijzigd door Bibendum op 14 feb 2006 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2006 16:27

Wordt er een huurprijs (pacht) betaald voor het gebruik van de grond?

Anders is er van pacht geen sprake.

scorpioen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”