bekendmaking en wijzigen van een uurrooster

snuit
Topic Starter
Berichten: 15

bekendmaking en wijzigen van een uurrooster

#1 , 27 nov 2014 11:41

in de verpleging / verzorging dient de uurrooster er ten laatste op 15e van de maand kenbaar gemaakt te zijn voor de volgende maand. Nu wordt er soms gewijzigd (nogal vaak door hoofdverpleegkundige) van uren zonder medeweten en men zegt dat dit altijd mogelijk is tot 5 dagen voordien. Ik meende dat tussen 15 en 25 van de maand voordien mag gewijzigd worden en daarna enkel met bevraging van personeelslid. Hoe is dit wettelijk. Want nu wordt je als werknemer steeds in je ongelijk gezet als je niet correct komt opdagen. Ik vind er niets van terug in het arbeidsreglement nog in het CAO 330. Ik heb gezien dat in het arbeidscontract vermeld staat dat men tot 5 dagen voordien mag wijzigen maar dat de werknemer dient in kennis gesteld te worden. Dit laatste gebeurt niet er wordt enkel op de uurrooster gewijzigd die centraal zich bevind. Wat kunnen we doen dat we door dit feit onwettig afwezig zijn? En is dit normaal niet wettelijk bepaalt want zo kunnen wij nooit iets plannen en zo ja in welk art. / wet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 nov 2014 12:36

de werknemer moet op de hoogte gesteld worden. Dit kan o.a. door een uurrooster uit te hangen op de werkplaats, op voorwaarde dat je in staat bent om die 5 dagen voor de effectieve wijziging te lezen (zonder daarvoor buiten je uren naar het werk te moeten komen).

De rest hangt sterk af van je arbeidsreglement.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”