regularisatie bestaand tuinhuis

Kingcanon
Topic Starter
Berichten: 2

regularisatie bestaand tuinhuis

#1 , 25 nov 2014 20:33

Ik bouwde in 1983 een klein tuinhuis (8,35 m²) op 0,50 m afstand van de scheidingslijnen van mijn 2 buren. Dit gebeurde toen in mondelinge overeenkomst met de toenmalige buren.
Nu, nadat deze "nieuwe" buur er ongeveer 12 jaar woont, maakt deze bezwaar tegen de inplanting van dit tuinhuis.
Ik wil de zaak officieel regulariseren, maar blijkt dat men bij ruimtelijke ordening (gemeentehuis) mij vraagt om een schriftelijk bewijs van akkoord van de buren.
De "nieuwe" buur zal dit uiteraard niet willen geven daar deze bezwaar maakt. (de andere buur maakt géén bezwaar en heeft een schriftelijke verklaring ondertekend).
Op onze woonwijk geldt dat men een tuinhuis inderdaad tot tegen de scheidingslijn mocht / mag zetten, maar dat men hiervoor toelating moet vragen (wat destijds slechts mondeling is gebeurd, zonder verdere officiële stappen).
Wat kan ik nu het beste doen, en wat kunnen de eventuele gevolgen zijn ? (ook mijn twee andere buren worden met hetzelfde probleem geconfronteerd, met diezelfde buur)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 25 nov 2014 20:41

Vorige buur eens opsporen die de mondelinge toelating heeft gegeven?

Kingcanon
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 26 nov 2014 14:00

Ben vandaag mijn dossier gaan indienen bij "ruimtelijke ordening" in het lokale gemeentehuis. Volgens de ambtenaar (een andere dan gisteren) is er geen enkel probleem voor de regularisatie : onze verkaveling laat toe dat men een tuinhuis plaatst tot tegen de scheidingslijn, en mijn tuinhuis staat op 0,50 m van deze perceelgrens. De buur zou dus blijkbaar toch geen toelating moeten geven. :)
(Heb geprobeerd de vorige buur te bereiken, maar telefoon wordt nooit opgenomen. Blijkbaar betrokken in faillissement) :?
Ik wacht nu af tot ik over een aantal weken de officiële regularisatie in handen heb.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 nov 2014 11:59

“Art.2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :… 11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter…”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘Ik bouwde in 1983 een klein tuinhuis (8,35 m²) op 0,50 m afstand van de scheidingslijnen van mijn 2 buren’

Er dient onderzocht welke bepalingen van toepassing waren in 1983(vermoedelijk was dit de Stedebouwwet van 29 maart 1962).Vraag dit aan uw gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar. Een regularisatie valt onder toepassing van voornoemd art.2.1.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”