gemene muur

joke
Topic Starter
Berichten: 3

gemene muur

#1 , 16 nov 2005 10:46

Geacht rechtstudent(e)

Ik woon in een rijwoning en naast mij werd recent een nieuw appartementsgebouw opgetrokken. De scheidingsmuur staat naar ik vermoed voor de helft op mijn stuk en voor de andere helft op zijn stuk grond. Die scheidingsmuur heeft de nieuwe eigenaar NIET overgenomen. Dus veronderstel ik dat die muur VOLLEDIG mijn eigendom blijft.

De nieuwe eigenaar heeft die muur zonder mijn medeweten beginnen cementeren.

Moet hij mij de overnameprijs van de helft van de muur betalen?
ofwel deze muur in zijn oorspronkelijke staat herstellen want cementering vermindert de waarde van mijn muur.

Hoe zit dit nu juist bij gemene muren?
Mocht hij moeten betalen wat kan ik doen om hem te doen betalen naast het sturen van een aangetekende brief?

Zijn gerechtelijke stappen dan de ultieme oplossing?

Mvg
J. De Bosscher
rvh.consult@scarlet.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 16 nov 2005 10:57

Eigenaar van de grond wordt automatisch eigenaar van alle opstallen, dus indien de scheidingsmuur effectief voor de helft op zijn grond staat, wordt hij ook eigenaar van die muur.

Hij kan er dan mee doen wat hij wilt, behoudens de stabiliteit ondermijnen.

Een gemene muur is een muur die gedeeld wordt door twee eigendommen. Tegenwoordig meestal beperkt tot een scheidingsmuurtje in de tuin. Gezien de isolatievereisten heeft elk huis tegenwoordig zijn eigen 'buitenmuur'.

Ik zou aanraden te argumenteren dat de muur uw exclusieve eigendom is, en dus volledig op uw grond staat gezien deze (enkele) muur voor uw woning de uiterste buitenmuur is.

Dan kan u eventueel trachten vergoeding te vorderen voor het zichtbare gedeelte dat werd gecementeerd. (niks verbied uw buur tegen uw woning aan te bouwen mits een eigen 'buitenmuur' te voorzien).

Kijk even de eigendomstitel na van uw huis: staan daar bijzondere voorwaarden in die spreken over 'gemene muur'. Nihil antwoord is hier in uw voordeel als argument van uw exclusieve eigendom van de 'eigen buitenmuur'.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”