verjaring vordering VME t.o.v. een andere VME

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

verjaring vordering VME t.o.v. een andere VME

#1 , 18 nov 2014 18:17

Enkele jaren geleden is onze VME het slachtoffer geworden van een oneerlijke syndicus. De syndicus heeft toen de boeken neergelegd.

De syndicus had geld van onze zichtrekening van mede-eigenaars gebruikt heeft om rekeningen van verschillende andere VME's te betalen. Hij heeft dat bij tal van VME's gedaan.

Onze VME moet dat geld nog altijd terugkrijgen van die andere VME's.

Nu is mijn vraag of er een verjaring bestaat in zo'n zaken? Het betreft dus een vordering van een VME t.o.v. een andere VME (in dit geval verschillende VME's).

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 18 nov 2014 18:30

In gebreke gesteld.
Syndicus - andere VME?s..
Naar rechtbank getrokken?

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 18 nov 2014 18:41

Daar zit het probleem.

Ik verhuur mijn appartement en kom maar 1 x per jaar naar België.

Ik heb wel contact met een andere eigenaar (het aanspreekpunt van het gebouw) maar eigenlijk doet hij niks behalve rond de pot draaien. Er zijn dus geen ingebrekestellingen verstuurd. Er is gewoon niks mee gedaan.

Dit jaar kan ik aanwezig zijn op de AV omdat ik dan in België ben en ik zou hier graag op mijn strepen willen staan omdat onze VME wel al de andere VME's vergoed heeft (vrijwillig).

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 19 nov 2014 17:40

Zeker het punt op de agenda doen plaatsen (AS aan de syndicus) en uitleg vragen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 19 nov 2014 18:56

Begin dan maar met aan syndicus een lijst van alle eigenaars van het gebouw te vragen...is wettelijk verplicht dat te geven.
Bij weigering kan u naar vrederechter en dan dwangsom per adres en per dag vragen.... Ook de raad van VME kan u hierop aanspreken.
Ken een case waar een halsstarrige syndicus en dwarsliggende VME veel geld heeft gekost.
U kan dan die eigenaars zelfs al aanschrijven.

Myriam2
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 20 nov 2014 12:04

Bedankt voor de reacties!

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 nov 2014 11:13

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.),tenzij er een bijzondere verjaring is,wat hier niet het geval is.

“Art.577-9.§ 1. De vereniging van medeëigenaars is bevoegd om in rechte op te treden, als eiser en als verweerder. Niettegenstaande artikel 577-5, § 3, heeft de vereniging van mede-eigenaars het recht om, al dan niet samen met een of meer mede-eigenaars, op te treden ter vrijwaring van alle rechten tot uitoefening, erkenning of ontkenning van zakelijke of persoonlijke rechten op de gemeenschappelijke delen, of met betrekking tot het beheer ervan. Zij wordt geacht de hoedanigheid en het vereiste belang te hebben om deze rechten te verdedigen...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”