kelder onder ons eigendom zonder ons weten

puppypatje
Topic Starter
Berichten: 9

kelder onder ons eigendom zonder ons weten

#1 , 16 nov 2014 19:44

Hebben 3 jaar geleden een winkelpand gekocht om zelf een kledingwinkel te starten. Spijtig genoeg niet gelukt, winkel gestopt. Te huur gezet. Enkele huurders enkele malen tegengehouden door de gemeente (nachtwinkel, pita-bar, ...) telkens personen met een migratie verleden. Eindelijk een huurder gevonden die contract tekent en vraagt om enkele veranderingswerken te mogen uitvoeren. Het gaat om een "podium" dat aan 1 zijde in de winkel 75 cm oprijst en 3 m op 1 m oppervlakte heeft. Volledig in hout dachten wij... Tijdens de breekwerken komt de huurder in een kelder terecht. Hij ziet wijn liggen en denkt dat dit onze wijnkelder is. Hij tast de flessen veilig weg. Dan komt de buurman zeggen dat het zijn kelder is en moet stoppen. De huurder zelf is niet aanwezig en zijn personeel spreekt slechts gebrekkig Nederlands en zij werken verder. 's avonds komen wij in de winkel, schrikken ons een hoedje en verwittigen de buurman die onze huurder de huid vol scheldt de politie opbelt en dreigt met advocaten. Wij willen direct de schade herstellen en verontschuldigen ons. Dat is niet genoeg het moet gedaan worden door een erkende aannemer en zijn kelder die duidelijk al lang niet onderhouden is (bezetting die loskomt, schimmel, etc...) moet terug bezet en geschilderd worden. Tevens eist hij betonnen welfsels als plafond terwijl dit een houten roostering was. Wij weigeren deze onredelijke eisen. Na over de zaak te hebben nagedacht komen we tot de slotsom dat dit een abnormale situatie is en gaan op onderzoek. Volgens onze notaris heeft de buurman geen recht op deze verhoging van zijn kelder in onze winkel integendeel zij stelt dat hij inbreuk pleegt op onze eigendom. Zij zet dit samen met een lijvig dossier op papier.De buurman heeft wel in zijn akte staan dat hij een kelder heeft ONDER het naastgelegen pand. Hij heeft zijn eigendom 28 jaar geleden gekocht. Dus ook geen 30 jaar. Daar de notaris zei dat we alles mochten platgooien en dichtleggen tot op straatniveau en hij alsnog zijn kelder behoudt hebben we deze werken dus uitgevoerd. We zijn hierdoor gedagvaard. Onze advocaat vond het niet nodig om mee te gaan naar de eerste zitting omdat zij enkel om uitstel gingen vragen. De rechter stond geen uitstel toe en heeft een expert aangesteld. Van onze advocaat ondertussen al 14 dagen geen woord meer. Een commissaris van de politie die de zaak onderzocht vanwege de klacht van de buurman kon ook geen PV opmaken daar hij ook geen inbreuk kon vaststellen na onderhoud met 4 notarissen. Hij raadde ook aan om verder te gaan met de werken. De buurman werd ook verzocht om hen niet meer op te bellen omdat ze toch niets konden doen.
Sorry voor dit uitgebreid verslag, maar het is nu eenmaal een complexe zaak.
Mijn vraag is nu wat is onze kans om deze zaak alsnog te winnen? Alle personen die ter plaatse zijn geweest,waaronder ook de schepen van ruimtelijke ordening, vonden dit een onmogelijke situatie en vonden dat wij in ons recht waren. Hoe komt het dan dat er een vonnis is waarin gesteld wordt dat wij alles moeten herstellen zoals het was? De bovenbuur zijn kelder zit ook ONDER onze winkel, dus wel normaal. Heb bewijzen op foto dat de kelder in stadia is uitgebreid. Heb ondertussen ook terug een afspraak met onze advocaat die het normaal vindt dat hij een gepeperde rekening stuurt, enkelom uitstel te vragen die hij niet heeft gekregen, maar die het niet nodig vindt om te antwoorden op een mail om te vragen wat er gezegd is en op welke feiten de rechter die beslissing heeft genomen.
mvg,
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje
Berichten: 475

#2 , 16 nov 2014 19:55

Wat stond daarover in jullie aankoopakte?
Van wie is de grond?
Eigenaar grond is ook eigenaar van wat er op is gebouwd.

U spreekt van een vonnis. Wat zegt dat letterlijk?
Waar een weg is is een wil.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 nov 2014 20:02

Komt is stedelijke gebieden regelmatig voor. Kan in Antwerpen centrum zeker 10 huizen aanwijzen waar kelder ofwel onder de openbare weg ligt of zelfs helemaal onder de gebuur. Komt omdat destijds soms het gebouw werd afgebroken, met behoud van de kelders, en er nadien een nieuw gebouw word opgebouwd volgens de toen heersende rooilijnplannen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 nov 2014 20:12

TS spreekt tegelijk over een lopende rechtszaak en een vonnis. Onduidelijk...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

puppypatje
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 17 nov 2014 12:35

Meesje: in onze aankoopakte staat hierover niets vermeld. onze notaris heeft ook de vorige aktes opgevraagd er staat niets in over erfdienstbaarheden. daarom zette ze ook op papier dat de buurman inbreuk pleegt op onze eigendom en niet andersom.
Het huis is in twee gesplitst. een winkelpand en een appartement erboven die eigenaar is van de tuin en de onderliggende kelder. deze kelder ligt daadwerkelijk onder het huis en geen 75 cm in onze winkel.
Het vonnis stelt dat de toestand voor onze breekwerken moet hersteld worden. Er is een expert aangesteld om de kosten te schatten. Ik ben op het moment op het werk, de exacte woorden ken ik niet van buiten. Er wordt verwezen naar de akte van de buur waarin staat dat hij eigenaar is van de kelder ONDER ons pand. dus ook hier opnieuw onder!

Roharro: sorry maar het is voor mij ook niet duidelijk, is het nu al een echt vonnis of iets anders? Moeilijk voor mij vooral omdat mijn advocaat niets van zich liet horen op mijn vraag. Ik ben helemaal niet op de hoogte van het rechtssysteem. ben er gelukkig nog nooit mee in kontakt gekomen.

Mava105: ik heb ook geen problemen met de kelder van de buur als hij onder onze winkel loopt zoals normaal een kelder hoort te zijn, maar niet in mijn winkel!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”