Bijzondere situatie verkoop woning

nookie
Topic Starter
Berichten: 44

Bijzondere situatie verkoop woning

#1 , 13 nov 2014 20:24

Beste

Onze huidige situatie is de volgende: mijn grootmoeder is eigenaar van een woning in Vlaams-Brabant. Haar partner heeft het vruchtgebruik van deze woning. Nu wordt deze woning te koop aangeboden aangezien mijn grootmoeder in Antwerpen verblijft (bij mijn moeder) en haar partner (niet mijn feitelijke grootvader) dement is.

Nu wordt de woning te koop aangeboden maar blijkbaar gaat dit niet zomaar: er moet een voogd aangesteld worden voor haar partner (rechtbank, papieren enzovoort...) en dit allemaal binnen een bepaalde termijn (14 dagen?). Het probleem is dat die woning 75 km van onze woonomgeving verwijderd is. Het is ook voor ons onmogelijk om constant over en weer te rijden. Nu had het immokantoor aangeboden om tegen een bepaalde prijs (500€) alles over te nemen van ons van administratie.

Nu is mijn vraag of er geen mogelijkheid bestaat om (sorry voor het oneerbiedig te verwoorden) haar partner hier op papier buiten te houden en het zo te regelen en dan de opbrengst van de woning in 2 delen (zij en haar partner voor zijn verzorging).


Alvast bedankt.



Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 14 nov 2014 08:06

Neen, hij heeft levenslang vruchtgebruik, wat wil zeggen dat de woning zonder zijn toestemming (of die van zijn voogd) niet verkocht kan worden. Hij alleen beslist wat hij met de woning doet (buiten verkopen, dat kan hij uiteraard ook niet): er zelf wonen, verhuren, ...

Wel een vraag; Hij is blijkbaar de partber van je grootmoeder, maar je grootmoeder leeft nog: HOE kan hij dan vruchtgebruik hebben? Dat verkrijg je normaal bij overlijden van je partner

nookie
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 14 nov 2014 08:25

Blijkbaar is dat zo vroeger opgenomen geweest in een contract/overeenkomst.

Mijn grootmoeder woont nu in bij mijn moeder (kan niet meer voor zichzelf zorgen) in afwachting van een rusthuis en haar partner is dement.

Bedankt voor het antwoord duma! Spijtig dat het zo ingewikkeld is!



Groeten!

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 14 nov 2014 11:15

En wat staat er dan in dat contract?
Ik blijf het vreemd vinden, dat vruchtgebruik.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 nov 2014 11:54

En wat staat er dan in dat contract?
Ik blijf het vreemd vinden, dat vruchtgebruik.
Ik ook!
Mijn buikgevoel zegt me dat die partner dat vruchtgebruik eerst krijgt NA overlijden grootouder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”