Telenet / upgrade weg van reignet.

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

Telenet / upgrade weg van reignet.

#1 , 09 nov 2014 12:17

Goede morgen,
In woon en heb de maatschappelijke zetel van mn vennootschap in mn flat gelegen op de tweede verdieping van een appartement opgericht in 1970 die ik enkele jaren geleden heb gekocht. Sinds de bouw van het gebouw is nog geen enkele upgrade/verbeteringen uitgevoerd aan de telefoon en telenet leidingen. Het is te zeggen, telefoonleiding loopt verticaal doorheen alle appartmenten en Telenet leidingen zijn nog van het 'oude' reignet welke geen interactieve toepassingen (interactieve tv / internet ) toelaat.

Reeds enkele jaren naeen verwerpt de AV van medeeigenaars de upgrade van het Telenet reignet naar de volledige interactieve infrastructuur. Blijkbaar is hiervoor een bijzondere meerderheid nodig en aangenzien ongeveer de helft van de 12 appartementen in het gebouw verhuurd zijn, zien 50% van de eigenaars het nut niet om de kosten te maken voor de upgrade naar een performantere infrastructuur.
Ik zie evenwel een paar mogelijkheden maar weet niet waar ik 'mee weg kom' om zo te zeggen.
1. Ik laat de telenet technicus aan de buitengevel van het gebouw een nieuwe telenet kabel leggen die op de tweede verdieping mijn appartment binnenkomt. Hiervoor moet niets binnen in het gebouw worden gedaan met uitzondering van een gat boren vanuit mn leefruimte om de telenetkabel binnen te laten.
2. ik vraag de telenet technicus om de kabel een kabel te leggen via de gemeenschappelijke kelder en verluchtingskoker tot in mn appartment.
De eerste oplossing zou bezwaren kunnen opleveren aangezien aan de rand van de gevel een zichtbare kabel zal zijn. De tweede oplossing zal zeker bezwaren opleveren omdat deze door gemeenschappelijke ruimtes loopt.
MIjn voorkeur gaat uiteraard uit naar alternatief 1. Wat mij echter nog niet duidelijk is is of voorafgaandelijke mn intenties aan de syndicus doorgeef of gewoon de werken laat uitvoeren en reacties afwacht.
Ik kijk met belangstelling uit naar uw reactie.
Beste groeten, en dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 nov 2014 18:30

Telenet legt zelf geen "drop" kabels meer - dat is de kabel van straatkant naar binnen.
Moet de klant zelf voor zorgen (elektricien of zelf doen), zowel aankoop als aanleggen - RG6 buitenkabel (zwarte), in 1 stuk.
Telenet sluit die wel aan.

Je wil zo'n dropkabel niet al te lang hebben wegens signaalverlies.

Distributiekabels op gevel zijn niets abnormaals.
Eventueel stop je die in een proper buisje.
Zit de distributie ondergronds, of loopt ze langs de gevels ?


Eerste stap is Telenet vragen of ze je als een deeltje van een rijgnet willen aansluiten.
Werd indertijd niet altijd gedaan als niet alle aangeslotenen overstapten naar een aparte installatie.

An Darcy
Berichten: 79

#3 , 10 nov 2014 16:57

Ons gebouw had ook zo'n rijgantenne en we moesten via een elektricien contact opnemen met Telenet.
Telenet ging individuele aansluitingen toestaan enkel wanneer alle 28 appartementen in het gebouw akkoord waren. Op de AV heeft 76% van de ME "ja" gestemd.
Er komt zo'n metalen buis verticaal langs de gevel met daarin individuele aansluitingskabels voor elk appartement.
Kostprijs: +/- 200 euro per appartement (aansluiting vanuit de Telenet "hub" -ondergronds denk ik- tot binnen het appartement).

Reclame

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

#4 , 13 nov 2014 18:30

Dank je wel voor de feedback.
Morgenvoormiddag heb ik een onderhoud met iemand van Telenet.
Een akkoord via AV van Medeeigenaars is niet mogelijk aangezien helft van eigenaars niet zelf in gebouw wonen en die 200 euro niet willen ophoesten. Dus moet ik solo gaan want het TV beeld via reignet is ver van optimaal en geeft regelmatig blokkenpatroon. Overstappen naar Belgacom TV? ... de telefoonleidingen zijn ook reeds meer dan 50 jaar oud... hier dus ook geen up to date oplossing te verwachten.
Beste groeten
Nomic

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”