onverdeeldheid, blijven wonen van oudste zoon na overlijden

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

onverdeeldheid, blijven wonen van oudste zoon na overlijden

#1 , 07 nov 2014 10:37

mijn broers hebben achter mijn rug het zo geregeld dat de oudste zoon nog 2 jaar kan blijven wonen in de ouderlijke woning nadat onze moeder in juli 2014 overleden is.
mijn jongere broer heeft dat allemaal zo geregeld zonder mij daar ook maar over geraadpleegd te hebben...
KAN DIT ZO MAAR?

de prijs voor de huur die de oudste maandelijks betaald is 120 euro per erfgenaam (x5 dus = 600 euro) om te blijven wonen in een huis met 3 grote en 1 kleine slaapkamers op een bouwgrond van 60 are vind ik dat VEEL te weinig!

ikzelf verhuur in mijn woning een kamer, dus GEEN ganse woning, aan 250 euro + kosten wat zelfs hier rond Leuven héél weinig is .

kan ik, misschien door een advokaat in de arm de nemen hier nog iets aan doen en een hogere prijs bedingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 nov 2014 10:57

Pak die 120 € aan. Of ga je die ook aan de advocaat geven?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

patjebrussel
Berichten: 627

#3 , 07 nov 2014 15:29

Nee, dat kan niet. Hoe hebben ze dat 'geregeld' zonder jouw akkoord als deeleigenaar ?
Is alvast niets waard zonder ook jouw akkoord.
EIS je deel, zoniet, naar de rechtbank ermee en bezettingsvergoeding vragen. Verliezen kan je niet.
Die belachelijke lage huur dat je daar gaat krijgen, maar wel de onkosten voor grote herstellingen,...maak je rekening.

In de veronderstelling dat je volle eigenaar bent van je deel natuurlijk,...

Reclame

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#4 , 08 nov 2014 08:48

dank je patje,
dat is wat ik OOK dacht over deze zaak!
maandag heb ik al een afspraak met een advokaat hierover;
en ja, ik ben voor 1/6 volle erfgenaam omdat we met 6 broers zijn;
wat WANTON me daar verteld is zever!
als ik 1 keer 100 euro aan de advocaat betaal om later nog 2 jaar i.p.v. 120 euro misschien 200/220 euro te krijgen dan doe ik dus we degelijk profijt!
het is me ook niet alleen om het geld te doen maar ik zie het eerder als een terugslaan en op mijn rechten staan die in deze wel degelijk geschonden zijn.
met een pensioentje van 1.250 euro kan ik dat geld wel zéér goed gebruiken ook!!!!

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 08 nov 2014 08:54

dank je patje,
dat is wat ik OOK dacht over deze zaak!
maandag heb ik al een afspraak met een advokaat hierover;
en ja, ik ben voor 1/6 volle erfgenaam omdat we met 6 broers zijn;
wat WANTON me daar verteld is zever!
als ik 1 keer 100 euro aan de advocaat betaal om later nog 2 jaar i.p.v. 120 euro misschien 200/220 euro te krijgen dan doe ik dus we degelijk profijt!
het is me ook niet alleen om het geld te doen maar ik zie het eerder als een terugslaan en op mijn rechten staan die in deze wel degelijk geschonden zijn.
met een pensioentje van 1.250 euro kan ik dat geld wel zéér goed gebruiken ook!!!!
Hebt u ook een afspraak met die advocaat dat u "1 keer 100 euro aan de advocaat betaal" t ?

Ik zou u aanraden nog eens goed en realistisch de kosten-baten analyse te maken.

patjebrussel
Berichten: 627

#6 , 08 nov 2014 09:02

dank je patje,
dat is wat ik OOK dacht over deze zaak!
maandag heb ik al een afspraak met een advokaat hierover;
en ja, ik ben voor 1/6 volle erfgenaam omdat we met 6 broers zijn;
wat WANTON me daar verteld is zever!
als ik 1 keer 100 euro aan de advocaat betaal om later nog 2 jaar i.p.v. 120 euro misschien 200/220 euro te krijgen dan doe ik dus we degelijk profijt!
het is me ook niet alleen om het geld te doen maar ik zie het eerder als een terugslaan en op mijn rechten staan die in deze wel degelijk geschonden zijn.
met een pensioentje van 1.250 euro kan ik dat geld wel zéér goed gebruiken ook!!!!
Goed zo. Die onkosten gaan toch voor de massa zijn,...
Zorg dat je daar je deel krijgt, en dat je met je geld kan doen wat je wil. 1/6 eigenaar en akkoord gaan met zo iets, is vragen om miserie; nu en later.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 nov 2014 11:01

mijn broers hebben achter mijn rug het zo geregeld dat de oudste zoon nog 2 jaar kan blijven wonen in de ouderlijke woning nadat onze moeder in juli 2014 overleden is.
mijn jongere broer heeft dat allemaal zo geregeld zonder mij daar ook maar over geraadpleegd te hebben...
KAN DIT ZO MAAR?
dat kan niet zomaar. Zij dienen hierover met jou een afspraak te maken.
de prijs voor de huur die de oudste maandelijks betaald is 120 euro per erfgenaam (x5 dus = 600 euro) om te blijven wonen in een huis met 3 grote en 1 kleine slaapkamers op een bouwgrond van 60 are vind ik dat VEEL te weinig!
in het verleden sprak u over 6 erfgenamen. Het is niet omdat hij zelf niet betaalt aan zichzelf, dat u de huur die gerekend wordt niet moet rekenen op 6 personen. De huur die afgesproken zal zijn, is dus meer dan waarschijnlijk 720 euro.
ikzelf verhuur in mijn woning een kamer, dus GEEN ganse woning, aan 250 euro + kosten wat zelfs hier rond Leuven héél weinig is .
in een vorige post verklaarde je dat je huurder ook gebruikt mag maken van de badkamer, garage, ... Je verhuurt dus méér dan enkel de kamer.
kan ik, misschien door een advokaat in de arm de nemen hier nog iets aan doen en een hogere prijs bedingen?
U kan dit doen. Via gerechtelijke weg zal u dit mogelijks honderden euro's tot duizenden euro's kosten indien u een advocaat in de arm neemt.

Als het over uw ouderlijke woning gaat en er weinig tot geen renovaties gebeurd zijn in de laatste decennia, dan moet u geen hoge huurprijs verwachten. Huizen met een slechte isolatiewaarde/slecht confortpeil gaan niet hoog in huurwaarde. 200 euro x 6 = 1200 euro. Dat is zeker geen standaard huurprijs voor een woning.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 08 nov 2014 12:38

Ik denk inderdaad dat je van een kale reis zal thuis komen. Advocaten die voor éénmalig 100 € werken... Ik ken er zo geen. En zeker geen valabele.
Finaal neem ik aan dat de woning verkocht zal worden zodat elke erfgenaam zijn deel krijgt. je kan nu met je broers afspreken dat je het pand al te koop aanbiedt terwijl de oudste broer er woont.
je moet beseffen dat actueel panden 9 maand tot een jaar gemiddeld te koop staan vooraleer ze verkocht raken.
Het is niet slecht dat die woning intussen bewoond is door uw broer. Een onbewoonde woning raakt vlug in verval.
Twee jaar woonrecht versus de normale verkoopperiode... Daar zit niet heel veel speling op.
En als uw broer elders huurt krijgt u niets terwijl de woning onbewoond is.
Last but not least is de relatie met mijn naaste familie me iets meer waard dan 80 € vermeende minderopbrengst gedurende 24 maand.
Neemt niet weg dat u uw jongste broer assertief kan meedelen dat in dergelijke aangelegenheden alle broers mee beslissen, en dat solo slim spelen nooit een goede techniek is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 08 nov 2014 13:00

Als uw broer aan de 5 mede-eigenaars elke maand 120 € betaalt, is de huur niet 600 maar 720 € , want hij heeft ook recht op 120 € als mede-eigenaar. En tweehonderd € krijgen betekent dus 1400 € aan huur per maand. Dat is ook niet realistisch.

En ook : het is = wat wanton daar vertelT
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 08 nov 2014 13:07

Heeft uw broer wel een contract of is het een bezetting ten bede.
U schrijft KAN blijven wonen dus hij woonde er al...
Heeft moeder nog een contract getekend voor ze stierf - dat kan inderdaad in samenspraak met de andere familieleden zijn geweest... hoe u gaat bewijzen dat dat vb onder dwang was of dat uw moeder niet meer handelingsbekwaam was laat ik in het midden.

U kan altijd 'eisen' dat het pand direct verkocht wordt ... niemand dient in onverdeeldheid te blijven en kan dus vragen dat de (on)roerende goederen verkocht worden en verdeeld.
Eerste lijns info bij advocaten:
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS : Wanton vertelT geen zever .... die weet het maar al te goed hoe het werkt 8_)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 08 nov 2014 14:29

Uw broers hadden u moeten betrekken in het afsluiten van het huurcontract met één van de broers.
Maar op grond van de gevens is het geen slechte deal.
Ieder ander alternatief zal meer geld kosten + waarschijnlijk een overgangsperiode met leegstand.

Maar mijn buikgevoel vertelt me dat er meer aan de hand is wat we niet weten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel
Berichten: 627

#12 , 08 nov 2014 17:51

Uw broers hadden u moeten betrekken in het afsluiten van het huurcontract met één van de broers.
Maar op grond van de gevens is het geen slechte deal.
Ieder ander alternatief zal meer geld kosten + waarschijnlijk een overgangsperiode met leegstand.

Maar mijn buikgevoel vertelt me dat er meer aan de hand is wat we niet weten.
Dat is wel een slechte deal hé Roharro. Ook voor die andere broers.
Wat heb je daar nu aan met een stukje woning en een pruts van een huur ? Eens onkosten, ben je jaren huur kwijt.
Ik zit daar momenteel ook met stukjes eigendom : niks heb ik eraan en dus moet dat verkocht worden, zodat ik eigenaar kan zijn over mijn centen.

Maar misschien is er inderdaad meer aan de hand.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 08 nov 2014 18:01

Uw broers hadden u moeten betrekken in het afsluiten van het huurcontract met één van de broers.
Maar op grond van de gevens is het geen slechte deal.
Ieder ander alternatief zal meer geld kosten + waarschijnlijk een overgangsperiode met leegstand.

Maar mijn buikgevoel vertelt me dat er meer aan de hand is wat we niet weten.
Dat is wel een slechte deal hé Roharro. Ook voor die andere broers.
Wat heb je daar nu aan met een stukje woning en een pruts van een huur ? Eens onkosten, ben je jaren huur kwijt.
Ik zit daar momenteel ook met stukjes eigendom : niks heb ik eraan en dus moet dat verkocht worden, zodat ik eigenaar kan zijn over mijn centen.

Maar misschien is er inderdaad meer aan de hand.
Dat probleem is hier niet aan de orde.
TS vermeldt niet dat hij zijn aandeel wenst uitbetaald te krijgen.

Trouwens dat kan hij nog steeds. Hij kan een openbare verkoop vorderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patjebrussel
Berichten: 627

#14 , 08 nov 2014 18:39

Dat probleem zal wel aan de orde komen als de OP slim is, en dat is hij. Naar een advocaat stappen, een rechtszaak stappen om voor een paar euro's *misschien* meer. Wat hij wel met 100% zekerheid kan en zal winnen is uit onverdeeldheid treden voor dezelfde prijs,...(straffer nog, het komt in de massa,...)
Dat akkoord van die broers is gewoon dom.
Alle andere 'adviezen' die ik hier soms lees van je erbij neer te leggen,...
vechten moet je doen voor je rechten, en zeker als je op voorhand weet dat je niet kan verliezen.
Dus OP : niets tekenen als ze toch zouden afkomen met iets anders,.... laat die boel daar verkopen, je hebt daar toch niets aan behalve de lasten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 08 nov 2014 19:13

Dat probleem zal wel aan de orde komen als de OP slim is, en dat is hij. Naar een advocaat stappen, een rechtszaak stappen om voor een paar euro's *misschien* meer. Wat hij wel met 100% zekerheid kan en zal winnen is uit onverdeeldheid treden voor dezelfde prijs,...(straffer nog, het komt in de massa,...)
Dat akkoord van die broers is gewoon dom.
Alle andere 'adviezen' die ik hier soms lees van je erbij neer te leggen,...
vechten moet je doen voor je rechten, en zeker als je op voorhand weet dat je niet kan verliezen.
Dus OP : niets tekenen als ze toch zouden afkomen met iets anders,.... laat die boel daar verkopen, je hebt daar toch niets aan behalve de lasten.
Mag TS daar nog zelf over beslissen?????
Dat was zijn vraag niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”