onverdeeldheid, blijven wonen van oudste zoon na overlijden

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

Re: onverdeeldheid, blijven wonen van oudste zoon na overlij

#16 , 09 nov 2014 07:28

allemaal hartelijk bedankt voor de info.
zoals vroeger al verteld gaat dit NIET ENKEL over geld maar eis ik mijn rechten op die ik niet gekregen heb door nooit betrokken geweest te zijn bij enige beslissing!
ik weet zelfs niet of er een huurcontract met mijn oudste broer opgemaakt is!
mijn jongste broer die ik bij mij thuis uitgenodigd had om ook eens aan iemand MIJN standpunt uit te leggen omdat ik met hem nog het beste contact heb, heeft me laten verstaan dat als ik weiger om te tekenen dat zij over veel meer geld beschikken en ze OOK kunnen weigeren te tekenen en dat ik dan zelfs 10 jaar op mijn geld moet wachten...
zij, de andere 5 broers hebben dat geld zelfs niet nodig en weten dat ik dat wel héél goed kan gebruiken...
maar als ze mij met de rug tegen de muur zetten dan ben ik op mijn best en dan bijt ik terug!!!
ze wensen nu niet verkopen omdat ze binnen 2 jaar willen verkavelen om dan een meeropbrengst te genereren.
ik had gevraagd om mij uit te kopen en ze waren akkoord om mijn 6de deel van de geschatte huidige waarde uit te betalen maar dat heb ik naast me neergelegd omdat ik nu tot de laatste eurocent wil, ook van de meerwaarde.
ze denken dat ze slim zijn omdat ik mij in een slechte positie zonder enig spaargeld, noch andere middelen bevind maar dan misrekenen ze zich haha.
desnoods verkoop ik mijn eigen woning op lijfrente...
vorig jaar was ik daar trouwens al mee bezig omdat ik centen nodig had.
dan kunnen ze me niet meer onder druk zetten omdat ik dan evengoed kan wachten en intussen mijn huis "opsoupeer"!
met dat maandelijkse extra inkomen kan ik luxueuzer leven (naar mijn bescheiden normen) en kan ik zolang ik leef in mijn eigen huis blijven wonen.

wat die advocaat betreft: ik heb alleen een afspraak gemaakt om raad te vragen.
ik denk dat mijn familie het ook niet tot een zaak voor de rechtbank zal laten komen...want wat gaan anders de mensen van het dorp dan wel niet zeggen!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 09 nov 2014 08:47

Beste,
ik had al langer het gevoel dat het om meer ging dan die 120 €.
Voor uw gemoedsrust : laat het deze twee jaar zo en profiteer dan mee van de meerwaarde. Van de andere kant, men mag er toch van uit gaan dat de inwonende broer alle kosten als O.V., verzekering, klein onderhoud voor zijn rekening neemt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

patjebrussel
Berichten: 627

#18 , 09 nov 2014 09:22

Meerwaarde binnen 2 jaar Samaiphon ? Waarom nu niet ?
In die 2 jaar kan er veel gebeuren, bijv. een broer die sterft en wiens kinderen in de plaats komen, en dan ?? Zwaaien met een ondertekend kontrakt ? Of die ene broer die spontaan uit de woning zal vertrekken ?
Ze komen nu zogezegd overeen, wie zegt dat dat zo zal blijven.
Kies voor je geld, en koop zonnepanelen, isoleer je woning, dat brengt je gegarandeerd meer op.
En ik weet niet of jij kinderen hebt, indien niet : maak een testament op, want je weet nooit wat er kan gebeuren, of wil je die broers gaan bevoordelen mocht je intussen iets overkomen ?
Ze zetten je nu aan de kant, en dat zal ook zo zijn binnen 2 jaar.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#19 , 09 nov 2014 10:12

Patje, je weet toch dat als ze nu die meerwaarde proberen te realiseren ze een groot deel aan de fiscus afgeven als bijkomende successierechten. Daarom begrijp ik dat ze die twee jaar willen wachten.
Voor de rest stel je alles nogal negatief voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#20 , 09 nov 2014 10:40

inderdaad het gaat erom geen overbodige successierechten te moeten betalen!!!
en ik heb me daar zo maar bij neer te leggen.
dan kennen ze mij nog niet!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#21 , 09 nov 2014 11:23

Samaiphon heeft voortdurend last van hoge bloeddruk!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 09 nov 2014 12:46

inderdaad het gaat erom geen overbodige successierechten te moeten betalen!!!
en ik heb me daar zo maar bij neer te leggen.
dan kennen ze mij nog niet!
Niemand zegt dat je je daar moet bij neerleggen.
U kan eisen om de onverdeeldheid stop te zetten.
Niemand kan dat beletten.
Dus doen! Beter dan met uw rug tegen de muur te gaan staan en te bijten.
Maar de kans bestaat dat u dan meer successierechten gaat betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 09 nov 2014 16:48

heeft me laten verstaan dat als ik weiger om te tekenen dat zij over veel meer geld beschikken en ze OOK kunnen weigeren te tekenen en dat ik dan zelfs 10 jaar op mijn geld moet wachten...
Ik heb hier al dikwijls gelezen dat men niemand kan verplichten in onverdeeldheid te blijven.

Maar ik vind het voorstel van uw broers nu wel echt niet zo slechts. Zoals al werd aangetoond is de huurprijs helemaal niet onder de marktprijs (gerekend op 6 eigenaars) en is het in uw eigen voordeel het huis nog een paar jaar te laten staan tot er een meerwaarde op kan gemaakt worden.

Ik begrijp dat U gekwetst bent omdat de overige vijf deze zaken onderling geregeld hebben en u met de rug tegen de muur staat, maar probeer dit even weg te slikken en met een beetje geduld ga je misschien veel meer in de wacht kunnen slepen.

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#24 , 09 nov 2014 18:20

geduld? ik wordt volgende maand wel 67 hé!!!!
gans mijn leven moeten krabben om mijn huis te kunnen verwerven en dan nu nog effe geduld hebben???
ik wil ook wel nog iets hebben in mijn leven hé!
dat geld zal ik niet kunnen meenemen als mijn tijd gekomen is!
ik heb me nooit een nieuwe auto kunnen permitteren en dat ga ik ook nu niet doen als ik mijn centen krijg.
ik koop bijna alles 2dehands omdat ik anders niet rondkom.
mijn huidige auto een Opel Corsa van bouwjaar 2000 heb ik voor 1.145 euro gekocht.
dat betaalt een ander voor zijn omnium elk jaar...
ik betaal sinds januari 2014 een huis af in de Filippijnen en dat 15 jaar lang voor de grote som van 82 euro per maand + de maandelijkse kosten voor water, electriek, vuilophaling en zo.
in de toekomst wil ik elke winter daar 6 maanden gaan overwinteren; DAT IS WAT IK MET MIJN GELD WIL DOEN.
ginds leef ik goedkoper dan thuis en thuis ben ik extra zuinig maar daar laat ik het geld rollen omdat de mensen daar zo vriendelijk zijn.
mijn broers verklaren mij daarom zot maar ja, saaie azijnpissers moeten er ook zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#25 , 09 nov 2014 20:04

QED
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#26 , 09 nov 2014 20:11

Beati pauperes spiritu, quoniam ipsorum est regnum Filipinum!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 09 nov 2014 21:22

Samaiphon,

je hebt het recht om uit de onverdeeldheid te gaan, maar kan niet eisen dat je een toekomstige waarde nu al uitbetaald zal worden. Wil je dus je geld, zal je moeten kiezen om ofwel nu it de onverdeeldheid te gaan en op basis van de huidige waarde je geld te krijgen, ofwel om 2 jaar te wachten en dan je (hoger) deel te krijgen.

Verder lijken me hier geen adviezen meer nodig.

patjebrussel
Berichten: 627

#28 , 10 nov 2014 17:55

Patje, je weet toch dat als ze nu die meerwaarde proberen te realiseren ze een groot deel aan de fiscus afgeven als bijkomende successierechten. Daarom begrijp ik dat ze die twee jaar willen wachten.
Voor de rest stel je alles nogal negatief voor.
Negatief misschien, maar wel nuchter.
Over welke sommen spreken we hier eigenlijk, en over welke meerwaarde ? Weten we ondertussen de leeftijd van de OP : 67 dus,....

Ik ga je alles niet vertellen om niet herkend te worden, maar bij onze erfenissen had iemand beter naar mij geluisterd en de zaak meteen geregeld ipv te zeggen dat er tijd genoeg is...die persoon is intussen overleden, waardoor de zaak ingewikkelder is geworden.

De OP heeft al zijn rekening gemaakt, successierechten kunnen nooit zoveel zijn als rechtstreekse erfgenaam, dat in rekening met een mogelijke meerwaarde, 2 jaar wachten (allemaal niet zeker), maar wel zijn leeftijd : nu 67, dan 69, en dan mag er niemand van zijn broers overlijden, of hij zal nooit iets zien van zijn erfenis.

Ben ik te negatief dan ? Misschien, maar het kan de realiteit zijn.
Ik zou nu graag ook mijn centjes hebben hoor Wanton, maar ga daarom ook niet met alles zomaar akkoord.

Ik begrijp de OP.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 10 nov 2014 20:04

het probleem is dat de broers hem net aanbieden waar hij wettelijk recht op heeft, namelijk 1/6e van de huidige waarde.
ik had gevraagd om mij uit te kopen en ze waren akkoord om mijn 6de deel van de geschatte huidige waarde uit te betalen maar dat heb ik naast me neergelegd omdat ik nu tot de laatste eurocent wil, ook van de meerwaarde.
De meerwaarde is iets waar hij nu nog geen recht op heeft en pas kan na verkavelen. Hoogstens kan hij nu eisen om te verkavelen, maar ik vermoed dat een verkaveling maar kan mits akkoord van alle 6 de eigenaars (ken ik te weinig van om over te kunnen oordelen). De andere 5 zullen wss om fiscale redenen een verkaveling nu niet zien zitten.

samaiphon
Topic Starter
Berichten: 57

#30 , 12 nov 2014 08:20

ok allemaal bedankt voor jullie replieken.
ik heb dus een afspraak gemaakt met een advocaat en weet nu véél meer, zeker ook wat mijn rechten zijn.
ik ga de discussie hiermee afsluiten.
hartelijk dank voor alles omdat ik van niks moeten beginnen ben omdat ik bij het begin er niets van kende en dus zéér in het nadeel was.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”