erfdienstbaarheid

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

erfdienstbaarheid

#1 , 05 nov 2014 22:35

In mijn akte staat dat ik recht heb op een erfdienstbaarheid om de straat te bereiken.(in het voordeel van koop1 ..)
In een veel oudere akte wordt deze erfdienstbaarheid echter gevestigd voor nog geen 1/4 van de grond die ik heb aangekocht, veel van de grond is later door de vorige eigenaars aangekocht.
Heb ik dan wel het recht om van deze extra grond naar de straat te gaan ? ( op die grond heb ik een garage gebouwd.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 nov 2014 22:47

Dat gaat toch via die ene uitweg?
Wat is het probleem?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 06 nov 2014 08:23

de erfdienstbaarheid is voor 1/4 van de grond dan is het toch een uitbreiding van een erfdienstbaar en daar zijn hele boeken overgeschreven,dat dat niet kan ?

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 06 nov 2014 08:38

Als ik het goed begrijp wil je niet van het bijkomende (aanliggende) stuk grond naar het originele stuk grond rijden om vandaar via de erfdienstbaarheid op de openbare weg te geraken, maar direct van het bijkomende stuk naar de openbare weg.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 06 nov 2014 09:09

Citybird,
ja en nee MOET ik van het bijkomend stuk een andere weg nemen naar de openbare weg ,en zo ja dan staat er toch een fout in mijn akte die het heeft over koop 1 en geen onderscheid maakt tussen de oude en nieuwe grond?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 06 nov 2014 12:34

Ik begrijp er niets van.
Blijkbaar is er een grondstuk gegroeid en is het daardoor vier keer zo groot geworden.
Het is nog steeds één stuk grond.
Dat stuk grond had een uitweg toen het nog kleiner is.
Nu het is het stuk grond groter. De uitweg is er nog steeds.

Wat kan dan het probleem zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 nov 2014 12:42

Een gokje:
Erfdienstbaarheid was voor het oorspronkelijke kleinere stuk grond.
TS koopt er een stuk bij zodat het hele perceel 4 x grote wordt.
Mag hij nog van deze erfdienstbaarheid gebruik maken, ook als hij van het nieuwe stuk grond komt, of moet hij voor dit nieuwe stuk een andere uitgang nemen.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 06 nov 2014 13:33

het is moeilijk uit te leggen maar:
In 1930 wordt een stuk grond verdeeld tussen A en B en een erfdienstbaarheid ingesteld zodat B de openbareweg kan bereiken over de grond van A.
in de loop der jaren koopt B er grond bij achter het bestaande stuk.
Ik koop de grond van B ,in mijn acte wordt vermeld dat ik recht heb op een erfdienstbaarheid over A om de openbare weg te bereiken .(voor de hele koop )
Maar de grond die tot de oorspronkelijke verdeling van 1930 behoorde is maar een 1/4 van de grond die ik kocht.
Is dat dan een uitbreiding van de erfdienstbaarheid ?, "A" heeft nooit schriftelijk ingestemd met deze verruiming van de erfdienstbaarheid, was allemaal familie !

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 06 nov 2014 14:03

Ik koop de grond van B ,in mijn acte wordt vermeld dat ik recht heb op een erfdienstbaarheid over A om de openbare weg te bereiken .(voor de hele koop )
Waarom twijfelt u dan? Het kan toch niet duidelijker?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 06 nov 2014 14:38

Omdat een erfdienstbaarheid niet uitgebreid mag worden ,B heeft het aan mij verkocht maar wat als A zegt dat het beperkt moet blijven tot de oorspronkelijke erfdienstbaarheid ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 06 nov 2014 14:46

Welk probleem hebt u nu echt?

Ik zie er geen.
Over uw eigen gronden mag u toch zoveel rijden en bewegen als u wil?
Zolang u maar de erfdienstbaarheid gebruikt die is toegekend om van uw eigendom te gaan naar de openbare weg.

Wat er in uw koopakte staat is toch duidelijk?

Maar mijn buikgevoel zegt me dat er toch een probleem is dat u niet toelicht....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 06 nov 2014 15:00

Roharro
Nee als je een stuk grond er bij koopt heeft dat niet de rechten op de erfdienstbaarheid van het oorspronkelijke stuk ,je mag een erfdienstbaarheid niet verzwaren.
volgens mij is de notaris die het aan mij verkocht in de fout gegaan door mijn hele koop een erfdienstbaarheid te geven waar ik geen recht op heb?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 06 nov 2014 17:32

Men kan toch geen erfdienstbaarheid toekennen aan slechts een deel van een perceel......
Het zou er dan op neerkomen dat alnaargelang waar u op uw grond hebt rondgelopen u niet meer van uw grond mag/kan weggeraken.

Indien u het perceel verkavelt en aan verschillende kopers verkoopt zal de erfdienstbaartheid herzien moeten worden.
Waarschijnlijk zal u dan aan die afgesplitste percelen op uw beurt doorgang dienen te verlenen. Elk ingesloten perceel heeft immersrecht op een uitgang.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 06 nov 2014 18:42

Roharro,
Wat mijn vraag dus is, de erfdienstbaarheid is bij de oorspronkelijke deling aan een stuk toegekend dat na de deling vergroot is door aankopen,moet er dan geen nieuwe erfdienstbaarheid met de partijen diebij die oorspronkelijke deling betrokkon waren worden afgesloten?
Mijn verkopers B hebben het aan mij verkocht met een andere erfdienstbaar (groter stuk grond ) dan bij de oorspronkelijke deling

platijzer
Topic Starter
Berichten: 8

#15 , 02 dec 2014 21:18

Roharro,
Wat mijn vraag dus is, de erfdienstbaarheid is bij de oorspronkelijke deling aan een stuk toegekend dat na de deling vergroot is door aankopen,moet er dan geen nieuwe erfdienstbaarheid met de partijen diebij die oorspronkelijke deling betrokkon waren worden afgesloten?
Mijn verkopers B hebben het aan mij verkocht met een andere erfdienstbaar (groter stuk grond ) dan bij de oorspronkelijke deling

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”