brandhaspels - rol van de syndicus

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

brandhaspels - rol van de syndicus

#1 , 05 nov 2014 09:04

Wij zijn 1 van 4 mede-eigenaars in een kantoorgebouw.
Er dienen brandhaspels voorzien te worden in de privatieve delen om nadien een keuring te laten uitvoeren.

1 van de andere mede-eigenaars weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen en weigert halstarrig het nodige te doen voor de plaatsing van de haspels, waardoor de mede-eigendom geen keuring kan laten uitvoeren.

De overige, wel meewerkende ME dringen bij de syndicus aan om de weigerende ME in gebreke te stellen en desgevallend zelf het nodige te laten doen.

De Syndicus weigert dit op zijn beurt...

En zo zijn we in een vicieuze cirkel beland...

Wat is de rol van de syndicus hier eigenlijk in? (of althans: welke rol zou hier hierin moeten opnemen?)
Wat zijn de volgende stappen die de overige ME zouden kunnen nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 05 nov 2014 10:28

De brandhaspels zijn een onderdeel van een gemeenschappelijke installatie, waarvoor enkel de VME bevoegd is. De syndicus voert de beslissingen van de AV uit.

Suggestie:

Stuur een aangetekende brief aan de VME, met een afschrift ervan per aangetekende brief aan de syndicusfirma. Beschrijf in de brief beknopt het probleem en meld dat de ondertekenaars de procedure voorzien in Art. 577-9 §4 BW zullen toepassen.

Vraag in diezelfde brief aan de syndicus om binnen de 30 dagen een BAV samen te roepen met als enige punten:
1. Informatie door de syndicus inzake de verplichte werken aan de brandbeveiligingsinstallatie in toepassing van Art. 577-7 §1. 1) e) BW
2. Voorleggen en goedkeuren van het lastenboek inzake verplichte werken aan de brandbeveiligingsinstallatie. (NB: Deze goedkeuring en deze BAV is niet strikt noodzakelijk als de syndicus onmiddellijk Art. 577-8 § 4 4° BW toepast).
3. Uitvoeren om dringende redenen dor de syndicus, van voornoemde werken, in toepassing van Art. 577-8 § 4 4° BW

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 05 nov 2014 10:34

Hartelijk dank Luc voor uw duidelijke en vlugge reactie.

Ik verwonder mij wel over het feit dat u zegt dat de brandhaspels een gemeenschappelijke installatie zijn.

De overige ME hebben zelf moeten instaan voor de installatie hiervan. (om duidelijk te zijn: installatie in hun respectievelijke privatieve delen!)
Waarom bent u van het standpunt dat deze gemeenschappelijk is?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 nov 2014 10:45

Brandhaspels hebben gewoonlijk een leidingennet nodig met een grotere diameter dan een gewone waterleiding.
Ze worden aangesloten VOOR de privatieve watermeter.
Hoe hebben die andere ME deze dan aangesloten. Om een gunstige keuring te krijgen moet deze aansluiting aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een tuinslang aansluiten op uw kraan zal geen goedkeuring krijgen.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#5 , 05 nov 2014 11:02

Het gaat niet om de aansluiting mava, wel over het PLAATSEN van deze haspels. Dit hebben alle ME voor hun eigen privatief in orde moeten brengen...
ik neem aan dat voor de aansluiting het keuringsverslag er zal moeten zijn...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 nov 2014 12:18

Een geplaatste haspel die niet is aangesloten in totaal nutteloos.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#7 , 05 nov 2014 12:24

Een geplaatste haspel die niet is aangesloten in totaal nutteloos.
Zover zijn we ook...
vandaar dat we dringend een keuringsattest nodig hebben, maar hiervoor gehinderd worden door een andere ME die geen haspels plaatst in zijn privatief.

Vandaar mijn vraag in hoeverre de syndicus hier stappen kan ondernemen...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 05 nov 2014 12:44

Info over brandhaspels:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandslang" onclick="window.open(this.href);return false;
http://brandveilig.be/?page_id=170" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Onafh ... dienst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brandveiligheid is van openbare orde.
In een mede-eigendom is een brandhaspel een privatief of gemeenschappelijk (zie de statuten) onderdeel van een gemeenschappelijke installatie inzake brandveiligheid. Dit is analoog aan de radiatoren van een centrale verwarming.

De VME is bevoegd om op te treden, EN is zowel burgerlijk als strafrechtelijk aansprakelijk indien zij niet optreedt.

Reëel voorbeeld: Een buur VME in mijn straat en zijn syndicus hebben grote problemen gehad enkele jaren geleden toen op het 15de de brandhaspel niet bleek te functioneren (nooit getest) en een kind in de brand bleef.

Op basis van het volgende artikel kan de VME steeds optreden, mits dat de syndicus het technisch verslag (= bvb. zijn synthese plus de brief van de gemeente) notifieert aan alle leden van de AV.
Art. 577-7. § 1. De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
e) mits bijzondere motivering, over de werken aan bepaalde privatieve delen, die, om economische of technische redenen, zullen worden uitgevoerd door de vereniging van mede-eigenaars.
Deze beslissing wijzigt geenszins de verdeling van de kosten voor deze werken over de mede-eigenaars.
En als de syndicus niets doet: zie mijn vorige suggestie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”