Betwisting provisie syndicus

dudie
Topic Starter
Berichten: 6

Betwisting provisie syndicus

#1 , 28 okt 2014 12:43

Heeft een syndicus het recht om werken te laten uitvoeren in een appartementsblok (herstelling lift), zonder expliciete goedkeuring van de eigenaars ? Zo ja, voor welk bedrag ?
Achteraf blijkt dat de panne/schade aan de lift te wijten is geweest door een onzorgvuldigheid van een externe firma tijdens dakwerken. De syndicus beweert dat ze die firma hierover heeft aangesproken maar “de firma reageert niet”. Zo is het gemakkelijk natuurlijk ...
Nu vraagt de syndicus een bijkomende provisie aan de eigenaars om de herstellingskosten van de lift te kunnen betalen (totaal 6400 Euro).
Kan dit zomaar (onder het mom van hoogdringendheid), en welk verweer hebben de eigenaars hiertegen ? Kan ik weigeren om die provisie te betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 okt 2014 12:49

Een lift die niet meer werkt, of niet meer veilig werkt, is inderdaad een hoogdringende zaak. Dan moet de syndcicus dringende maatregelen nemen.
Is "blijkt" rechtsgeldig, dus op tegenspraak, vastgesteld???? Of is het een uitspraak uit de losse pols gebaseerd op vermoedens?
U kunt alleszins niet weigeren te betalen.
Het enige wat u kunt doen is tegenstemmen op de AV mbt het punt "kwijting syndicus" indien u van oordeel bent dat de liftpanne niet moest verholpen worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dudie
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 28 okt 2014 13:34

De schade aan de lift is vastgesteld door de firma die de herstelling heeft uitgevoerd.
Ik betwist uiteraard niet dat de lift niet moest hersteld worden, maar het is de manier waarop dit gebeurd is.
Welke (gerechtelijke) stappen kan ik ondernemen ? Of moet de synidicus dit doen ? Kan die zich zo maar neerleggen bij het feit dat de dakherstellers niet reageren en/of de schade betwisten ?
Of moeten de eigenaars het heft in eigen handen nemen, en met welke kans tot slagen (en kost) ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 okt 2014 14:18

De schade aan de lift is vastgesteld door de firma die de herstelling heeft uitgevoerd.
Ik betwist uiteraard niet dat de lift niet moest hersteld worden, maar het is de manier waarop dit gebeurd is.
Welke (gerechtelijke) stappen kan ik ondernemen ? Of moet de synidicus dit doen ? Kan die zich zo maar neerleggen bij het feit dat de dakherstellers niet reageren en/of de schade betwisten ?
Of moeten de eigenaars het heft in eigen handen nemen, en met welke kans tot slagen (en kost) ?
Dat heeft echter niets te maken met de vraag ivm betalen van provisie.

Om te dagvaarden moet er toelating worden gegegeven aan de syndicus door de vereniging van mede-eigenaars.
Punt op agenda AV plaatsen en daarover stemmen.

Kosten: kosten advocaat, kosten deskundige, kosten rechtzaak,....
Indien niet te ingewikkeld, reken toch maar minstens 3 000 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dudie
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 28 okt 2014 14:43

Dat heeft echter niets te maken met de vraag ivm betalen van provisie.

Om te dagvaarden moet er toelating worden gegegeven aan de syndicus door de vereniging van mede-eigenaars.
Punt op agenda AV plaatsen en daarover stemmen.

Kosten: kosten advocaat, kosten deskundige, kosten rechtzaak,....
Indien niet te ingewikkeld, reken toch maar minstens 3 000 EUR.
Hier vreesde ik al voor.
Ben niet juridisch geschoold, maar wat is de kans op slagen als de tegenpartij pertinent alles betwist en weigert om samen te werken ?
En kan de blokpolis (rechtsbijstand) hiervoor aangesproken worden ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 okt 2014 15:27

Poster zou waarschijnlijk liever eerst eventuele gebruikers laten verongelukken in deze lift. Laat me raden: poster woont op gelijkvloers of 1ste verdieping, en al zeker niet op de hoogste verdieping.

dudie
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 28 okt 2014 15:50

Poster zou waarschijnlijk liever eerst eventuele gebruikers laten verongelukken in deze lift. Laat me raden: poster woont op gelijkvloers of 1ste verdieping, en al zeker niet op de hoogste verdieping.
Beste, leer misschien eerst even lezen. Ik betwist de herstelling als dusdanig niet, wel de financiële afhandeling.
Of zou u het leuk vinden om 900 Euro te moeten ophoesten voor schade waarvoor een andere partij verantwoordelijk is ?
Maar laat mij raden, u bent waarschijnlijk een steenrijke rentenier en 900 Euro is voor u peanuts.
Trouwens, waar bemoeit u zich mee ? Ik kom hier voor juridisch advies en niet voor betweterige commentaar van een gepensioneerde ...
PS. Het appartement bevind zich toevallig op de hoogste verdieping.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 28 okt 2014 17:11

wat is de kans op slagen als de tegenpartij pertinent alles betwist en weigert om samen te werken ?
En kan de blokpolis (rechtsbijstand) hiervoor aangesproken worden ?


Kans is klein tot onbestaand indien er geen bewijs is dat de schade werkelijk door de tegenpartij werd veroorzaakt.
Indien er geen vaststellingenwerden gedaan waaruit dat aantoonbaar blijkt kunt u het best vergeten.

Of de blokpolis kan aangesproken worden voor rechtsbijstand kan enkel worden beanwtoord na kennis te hebben genomen van die polis.
Evenwel is in alle gevallen mij bekend de rechtsbijstand beperkt tot die gevallen van schade die vallen onder de verzekerde risico's.
Schade aangebracht door derden tijdens uitvoeren van werken valt daar niet onder.

Voor 900 EUR is een rechtszaak totaal zinloos.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38600

#9 , 29 okt 2014 19:42

Bedrag is € 6400 ... maar de syndicus had ook best direct verzekering in kennis moeten stellen en de dakwerkfirma in gebreke gesteld.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 29 okt 2014 20:04

Bedrag is € 6400 ... maar de syndicus had ook best direct verzekering in kennis moeten stellen en de dakwerkfirma in gebreke gesteld.
Blokpolis dekt dat niet. Ik heb dat al vele malen moeten ervaren.
Enkel rechtsbijstand ingeval van brandschade, waterschade, ... niet voor contractueel uitgevoerde werken en de gevolgen ervan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 29 okt 2014 20:38

Bedrag is € 6400 ... maar de syndicus had ook best direct verzekering in kennis moeten stellen ... .
En ook zijn eigen verzekering BA.

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 30 okt 2014 11:24

“Art.577-7.§ 1.De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...d) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is, behalve voor de in artikel 577-8,§4,4°, bedoelde daden...Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...14° aan de gewone algemene vergadering een evaluatierapport voor te leggen in verband met de overeenkomsten voor geregeld verrichte leveringen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘(herstelling lift)’ kan dringend zijn en dan onder toepassing vallen van art.588-8,§4,4°.

Art.577-8,§4,14° is ook van toepassing voor levering van diensten,zoals eventueel (dringende) herstellingen van de lift .

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...6° de vereniging van medeëigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen...”(B.W.).

‘Achteraf blijkt dat de panne/schade aan de lift te wijten is geweest door een onzorgvuldigheid van een externe firma tijdens dakwerken. De syndicus beweert dat ze die firma hierover heeft aangesproken maar “de firma reageert niet”’.

Het was/is aan de syndicus om namens de VME die externe firma, als bewarende maatregel , aangetekend in gebreke te stellen en daarover verslag uit te brengen aan de raad van medeëigendom en aan de algemene vergadering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”