Kattenoverlast - Ten einde raad

Oplosser
Topic Starter
Berichten: 3

Kattenoverlast - Ten einde raad

#1 , 22 okt 2014 19:37

De rustige woonwijk in Evergem waar ik sinds 18 jaar woon wordt de laatste maanden geteisterd door een plaag katten. De overlast gaat van het openscheuren van vuilniszakken door hongerige katten, het doen van behoefte in de tuinen tot het kapotscheuren van raamgaas en afsluitingen en het vernielen van veranda's. Terwijl ik dit schrijf zie ik een 7-tal katten in mijn tuin rondlopen...
Sommige van die katten zijn normale huiskatten terwijl andere half verwilderde zwerfkatten zijn. Een dame, die vorig jaar in onze wijk kwam wonen, geeft de meeste van die katten voedsel waardoor ze onze wijk als een geliefkoosd territorium beginnen te beschouwen. Buren tellen soms meer dan 30 katten bij haar in de voortuin...
De gemeente heeft herhaaldelijk algemene zwerfkattencampagnes gehouden waarbij katten worden gevangen, gesteriliseerd en... worden teruggeplaatst op de plaats waar ze zijn gevangen. Dit zal waarschijnlijk het probleem op termijn uitroeien, maar, vermits katten geen fruitvliegjes zijn, zullen we nog jaren overlast hebben.
Ik begrijp uiteraard dat katten buiten moeten kunnen rondlopen, maar er zijn mijns inziens grenzen. De gemeenteambtenaren zijn al een paar keer bij de 'katten-dame' op bezoek geweest waarbij ze haar vriendelijk hebben gevraagd de katten niet meer te voederen. Zij stellen dat zodra iemand zwerfkatten begint te voederen hij/zij daar eigenaar van wordt. Dus kunnen zij niks doen want zij kunnen enkel zwerfkatten (dus katten die niemands eigendom zijn aanpakken). Gesprekken met de dame leveren niks op. Zij vertelt dat al die katten gesteriliseerd zijn en dat het niet haar katten zijn. Dat die katten toevallig altijd bij haar in de voortuin zitten...
Dus ik moet maar naar de vrederechter stappen. Maar ik realiseer me terdege dat het voor mij quasi onmogelijk is om gelijk te halen voor zo'n vrederechter omdat ik moet bewijzen dat de katten die overlast bezorgen, door haar worden gevoederd. En uiteraard zijn er nog de kosten die verbonden zijn aan zo'n procedure.
Heeft iemand een (humane) oplossing voor dit probleem? En ja, ik heb al alles gelezen over hoe je katten verjaagt uit je tuin. Maar dat verplaatst alleen het probleem naar mijn buren...
Elke goede suggestie is van harte welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 okt 2014 20:47

Rotweiler.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 22 okt 2014 21:28

Verhuizen :p das de katvriendelijke oplossing

Reclame

FreelancerIT
Berichten: 1206

#4 , 22 okt 2014 21:30

Vragen dat ze de katten ergens anders voedert? Voor de rest ga je miets kunnen doen vrees ik.

octopus
Berichten: 235

#5 , 28 okt 2014 19:16

katten vangen in kattebak en 20 km verder terug buitenzetten??????

eylis
Berichten: 8840

#6 , 28 okt 2014 19:43

hou inderdaad een hond in je tuin. Maar dan moet iedereen in de buurt dat eigenlijk doen om ook kattenvrije tuinen te hebben. De katten zullen niet meer in jullie tuinen komen vergaderen. Maar dan is het probleem van de opengescheurde vuilniszakken nog niet opgelost.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 30 okt 2014 10:02

katten vangen in kattebak en 20 km verder terug buitenzetten??????
Excuseer????

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”