eigenaar maar geen toegang

Hanz1987
Topic Starter
Berichten: 1

eigenaar maar geen toegang

#1 , 20 okt 2014 18:10

Hallo,

sinds 3 jaar zijn ik & mijn zus naakte eigenaar van een woning waarvan mijn moeder het levenslange vruchtgebruik heeft.
Graag had ik geweten of het wettelijk verplicht is om ons een sleutel te geven van de woning waarvan mijn moeder vruchtgebruik heeft.

Alsook hoop ik op een antwoord op de volgene onderwerpen.

- kan iemand een vruchtgebruik erven zonder de begrafeniskosten, zijnde huur aula,koffietafel & deel vd lijkwagen te vergoeden.

- kan ik als eigenaar een onverwachtse plaatsbeschrijving laten opmaken of moet dit aangekondigd worden aan de persoon die het vruchtgebruik heeft?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 20 okt 2014 19:09

Kosten van begrafenis enz worden door de gemeenschap betaalt vooraleer er een verdeling van erfenis gebeurt. Indien er roerende goederen zijn (gelden, rekeningen...) worden die kosten daarvan betaald vooraleer rest verdeeld wordt;
Vruchtgebruiker heeft - net als een huurder - het recht op ongestoord genot en gebruik van de woning. U heeft dus geen recht op een sleutel. Als u even zoekt op rechten en plichten vruchtgebruiker en huurder zal u heel wat info terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 20 okt 2014 23:29

Een onverwachte PB? Hoe gaat u dit doen? U heeft geen recht op toegang tot de woning, tenzij mits toestemming van de bewoner. Vruchtgebruiker kan zelfs de woning verhuren zonder uw toestemming of medeweten.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 okt 2014 23:56

Kosten van begrafenis enz worden door de gemeenschap betaalt vooraleer er een verdeling van erfenis gebeurt. Indien er roerende goederen zijn (gelden, rekeningen...) worden die kosten daarvan betaald vooraleer rest verdeeld wordt;
Dat gaat enkel indien iedereen evenveel erft (en in dezelfde verhouding tussen onroerend en roerend) en er voldoende geld in de erfenis zit om alle erfenisrechten te betalen. Zoniet zouden sommige erfgenamen de erfenisrechten van andere erfgenamen meebetalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 21 okt 2014 09:14

Roharro,

Bijna altijd worden kosten gerelateerd aan het overlijden (begrafenis, koffietafel maar ook laatste kosten ziekenhuis, laatste kosten nutsvoorziening enz) betaald van tegoeden op rekening vooraleer de verdeling plaatsvindt. In de meeste erfenissen zijn er verschillen in verdeling (doorgaans langstlevende en kinderen, kleinkinderen van vooroverleden kinderen.)
Wat de erfenisrechten betreft : betrokken kosten worden in mindering gebracht van de gemeenschap of van het passief van de overledene en geven derhalve geen aanleiding tot het heffen van succesierechten. het is op de netto nalatenschap dat de rechten berekend worden : dus na kosten en ieder op het eigen erfdeel.


Wanneer de nalatenschap voldoende actief bevat kunnen de begrafeniskosten vooraf uit het actief van de nalatenschap worden betaald.

Dit belet echter niet dat een van de erfgenamen de begrafeniskosten kan betalen en hierna de kosten op de andere erfgenamen kan verhalen, zonder dat hierbij de vereffening en verdeling van de nalatenschap dient afgewacht. De juridische grondslagen van deze vordering is artikel 870 van het Burgerlijk Wetboek, stellende dat elke erfgenaam moet bijdragen in de betaling van de schulden en de lasten van de nalatenschap, ieder naar evenredigheid van wat hij daaruit ontvangt

De betaling van de begrafeniskosten kan bewezen worden met alle middelen van recht, met inbegrip van de getuigenis en vermoedens.

Zie hof van beroep Gent 26 april 2006 RABG 2007/11 pagina 723.

Het voorrecht van de begrafeniskosten is in België volgens artikel 19, 2°, van de Hypotheekwet een voorrecht op alle roerende goederen van de overledenen. In de praktijk zal dit voorrecht worden ingeroepen door een begrafenisondernemer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 22 okt 2014 11:13

“Art.578.Vruchtgebruik is het recht om van een zaak waarvan een ander de eigendom heeft, het genot te hebben, zoals de eigenaar zelf, maar onder verplichting om de zaak zelf in stand te houden.”(Burgerlijk Wetboek).

De vruchtgebruiker is niet verplicht u een sleutel te geven van de woning of een onverwachte plaatsbeschrijving te laten opmaken, omdat dit zijn genot aantast en kan leiden tot huisvredebreuk(= schending art.439 Strafwetboek).

“Art.826...Behoudens andersluidende beslissing van de rechtbank, worden de onverdeelde goederen bestemd ter voldoening van het passief, in de onderstaande volgorde : 1° het geld en de bankrekeningen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”