Snoeien

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

Snoeien

#1 , 15 okt 2014 17:39

ik weet dat je mag snoeien hetgeen over jouw kant van de scheiding hangt, maar mag de buur dat zelf doen??
Zomaar, zonder iets te zeggen??

(en in dit geval is het niet van "oei, misschien stoort het hen, we zullen het zelf doen", maar ik heb de indruk dat ze het alweer doen om ons te pesten.)

Maar hun idiote den die over ons stuk hangt, zal nu door mij genadeloos onder handen genomen worden ook, ja toch??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 okt 2014 19:07

Best afblijven van de bomen van uw buur ook al hangen de takken OVER uw grond
Veltwetboek is daarin meer dan duidelijk is VERBODEN. Indien de buur et niet doet deze in gebreke stellen met een AS en daarna naar de vrederechtbank.

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2846,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus AFBLIJVEN.

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 16 okt 2014 09:43

"Voor laagstammige bomen dient een afstand van minimum 0,5m van de perceelsgrens in acht genomen te worden." is niet het geval, staat tegen de scheiding.
Maar wat over mijn eerste vraag?

Reclame

Rica
Berichten: 303

#4 , 16 okt 2014 15:08

je mag takken van je buur die overhangen dus NIET zelf snoeien, zoals Franciscus zegt. Buur hierover aanspreken, in gebreke stellen per AS en dan naar vrederechter (best eerst verzoeningsprocedure lijkt mij).

chantika
Berichten: 961

#5 , 16 okt 2014 15:18

Ja de buur mag zijn bomen snoeien. Als hij daarvoor niet op u eigendom moet zijn hoeft hij u niet te verwittigen.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 16 okt 2014 15:19

Buur van wie de boom is mag in feite moet dat snoeien.
Hij heeft wat wordt genoemd ladderrecht dat wil zeggen dat hij daarvoor zelfs uw eigendom mag betreden om beter te kunnen snoeien en dan het snoeisel mee terug over de muur nemen.
Staat eveneens in het veldwetboek
Artikel 31 van het Veldwetboek:

"De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.”

U moet dus bijgevolg conform artikel 31 van het Veldwetboek toestemming verlenen dat men eigendom mag/kan betreden. Hij kan dat evenzo via vrederechter afdwingen.

Indien deze echter schade veroorzaakt aan het eigendom kan u vergoeding vragen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”