Mag mede-eigenaar stedenbouwkundige vergunning aanvragen?

HDKU
Topic Starter
Berichten: 11

Mag mede-eigenaar stedenbouwkundige vergunning aanvragen?

#1 , 13 okt 2014 23:00

Beste allemaal,

Ik zit met volgende vraag:

Mag een mede-eigenaar bij de gemeente een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor de bestemmingswijziging van een private kavel of komt deze bevoegdheid enkel aan de syndicus toe?
Het gaat dus louter om de handeling van het indienen van de aanvraag bij het gemeentebestuur (Niet om het wijzigen van de bepalingen in de statuten).

Volgens Art. 577-7 § 1:

De algemene vergadering beslist : 2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen... b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel ervan.

en volgens Art. 577-8 § 4:

Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede-eigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht : 3° de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren.

Mijn eigen gedacht:
Een logisch gevolg van een positieve beslissing voor het wijzigen van de bestemming zal zijn dat de syndicus de statuten zal (laten) wijzigen. En als ik het goed begrijp is enkel de syndicus bevoegd om dit te doen. Als ik deze lijn doortrek is ook enkel de syndicus bevoegd om de handeling te stellen om de stedenbouwkundige vergunning aan te vragen.

En als het voorgaande klopt: Wat als er geen beslissing werd genomen en een mede-eigenaar op eigen houtje een aanvraag indient voor het wijzigen van de bestemming. Gaat dit dan in tegen het Burgerlijk Wetboek?

Alvast bedankt voor uw inbreng

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 14 okt 2014 08:53

Iedereen kan een vergunningsaanvraag indienen. Zelfs een vreemd persoon.
Of hij die vergunning mag uitvoeren is een andere zaak.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 14 okt 2014 09:39

Stedenbouwkundige vergunning voor een privatief kavel: deze vergunning zal de initiële vergunning van het volledige gebouw wijzigen.

Aanvraag:
- door de betrokken mede-eigenaars (ALLE mede-eigenaars van het betrokken kavel moeten ondertekenen)
- dossier voor te leggen aan de VME via punt op dagorde eerstvolgende AV
- indien statutenwijziging noodzakelijk afzonderlijk punt op de dagorde
- dossier over te maken aan de gemeente door de VME, met de beslissing van de AV (ook indien negatief)

Daarna:
- de gemeente beslist (houdt normaal rekening met de beslissing van de AV).
- zo toegestaan, de eventuele wijziging van de statuten doen uitvoeren.
- nadat de statutenwijziging is omgezet in een authentieke akte, kan de mede-eigenaar binnen de voorziene duur zijn vergunning uitvoeren.

Alle kosten van de VME inzake deze aanvraag ten laste van de mede-eigenaars van het betrokken privatief kavel

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”