Kabel voor gebuur via onze zolder

Tanja37
Topic Starter
Berichten: 8

Kabel voor gebuur via onze zolder

#1 , 11 okt 2014 21:41

Is het normaal dat de kabel van Telenet bestemd voor mijn gebuur langs mijn zijgevel loopt om dan via mijn zolder mijn gebuur te voorzien?
Wij zijn namelijk van plan om onze gevels te laten restaureren en het is echt geen zicht om die zwarte lelijke kabel daar weer op te monteren.
We zijn ook van plan om ons zolderdak te isoleren en zo zou die kabel onder die isolatie komen te zitten.
Heeft Telenet trouwens het recht om onze woonst te betreden mocht er zich een probleem met die kabel voordoen, of kunnen we hen de toegang weigeren?
Wijzelf zijn geen klant bij Telenet, mocht dat al een verschil uitmaken.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 11 okt 2014 23:20

Op de gevel mag en daar kan u zelfs niets tegen doen ..wordt beschouwd als 'openbare dienst'.
Via uw zolder kan niet maar jaren gelden was van alles mogelijk. U kan hen de toegang weigeren - Grondwet voorziet wie en wanneer iemand en op welke wijze bij u binnen kan komen.
Als u geen kabel OP uw gevel wil en u gaat uw gevel 'restaureren en isoleren' voorzie een buis waar kabels door kunnen dan kan er nooit enig probleem zijn.

Tanja37
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 11 okt 2014 23:31

Als we toevallig bij het isoleren een nietje door die kabel schieten zal Telenet wel een andere oplossing moeten zoeken, want als ze geen recht hebben om mijn woonst te betreden zullen ze dat dan ook niet doen. Een buis voorzien is allemaal goed en wel maar dan zal Telenet daar wel moeten voor zorgen, tenslotte zullen die toch moeten gecontacteerd worden om die kabel door die buis te loodsen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 11 okt 2014 23:38

Trouwens hoe weet u dat het een telenet kabel is.
In een door mij goed gekende winkel werd enkele jaren geleden de ganse elektriciteitsinstallatie vernieuwd.
Plots had de gang van het appartementsgebouw en alle garages achter de winkel geen elektriciteit meer.
De vorige eigenaar van de zaak was ook eigenaar van het appartementsgebouw en van de garages... kosten gingen naar de firma. Alleen was het al lang zijn firma niet meer.
Nieuwe eigenaar van gebouw en garages zat dus plots met een probleem.

Tanja37
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 11 okt 2014 23:48

Is kabeldistributiekabel en is van Telenet, hadden we vroeger ook maar zijn bij Belgacom gegaan en hebben kabel opgezegd

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 okt 2014 09:57

Mits betaling kan je de kabel ondergronds laten leggen. 3 Huizen verder in mijn straat werd een huis afgebroken en een nieuwbouw gezet. Telenet had kabel voorlopig in een PVC buis gestoken en los op de grond gelegd met de bedoeling deze later terug op de gevel te plaatsen. Eigenaar van de nieuwbouw wilde dit echter niet, en heeft na veel discutie en procedure bij vrederechter moeten betalen om de kabel ondergronds in de stoep te plaatsten. De 2 buurhuizen ( open bebouwing) zitten nu wel met een verticale buis op hij zijgevel om de kabel naar de ondergrond te leiden.

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 21 okt 2014 11:34

Ik begrijp de oorspronkelijke denkgang, toen kabel en telefoon nog publieke netwerken waren. Maar nu zijn Telenet, Belgacom ed private bedrijven, en toch hebben zij nog steeds meer rechten dan natuurlijke personen? Wat als Jupiler ineens een pijpleiding langs mijn gevel wil trekken naar het aanliggend café? Dienen zij geen gebruiksrecht te betalen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 21 okt 2014 11:43

Wat als Jupiler ineens een pijpleiding langs mijn gevel wil trekken naar het aanliggend café? Dienen zij geen gebruiksrecht te betalen?
Dan zou ik daar snel een aftappunt op installeren :lol:

jef007
Berichten: 1679

#9 , 21 okt 2014 14:29

:lol: een bierbad schijnt goed voor de huid te zijn (mag verwijderd worden na controle webmaster)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 okt 2014 14:52

Vriendin heeft ook een nieuwe gevel en telenet heeft dit zeer proper opgelost, door de kabel mooi bijna onzichtbaar onder de dakgoot te plaatsen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 21 okt 2014 14:57

Ik begrijp de oorspronkelijke denkgang, toen kabel en telefoon nog publieke netwerken waren. Maar nu zijn Telenet, Belgacom ed private bedrijven, en toch hebben zij nog steeds meer rechten dan natuurlijke personen? Wat als Jupiler ineens een pijpleiding langs mijn gevel wil trekken naar het aanliggend café? Dienen zij geen gebruiksrecht te betalen?
Nutsmaatschappijen hebben een soort erfpachtregeling op het openbaardomein.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 01 nov 2014 00:22

Wat als Jupiler ineens een pijpleiding langs mijn gevel wil trekken naar het aanliggend café? Dienen zij geen gebruiksrecht te betalen?
Dan zou ik daar snel een aftappunt op installeren :lol:
Het gaat hier wel niet over bier maar over Jupiler. Ik denk dat je dan eerder een milieuvergunning klasse II gaat nodig hebben...


navigator
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mar 2018 01:05

Wanneer een privé firma gelijk telenet of proximus kabels tegen een gevel plaatst zonder overleg te plegen met de eigenaar vind ik dit een schending van het eigendomsrecht. Tevens veranderen ze de architectuur van mijn gevel door hun willekeurige bekabeling. Men moet deze bekabeling op de minst hinderlijke plaats aanbrengen en dit met een plannetje van de gevel waar de kabels geplaatst worden en dit minstens 14 dagen voor aanvang der werken welke ter goedkeuring dient afgetekend te worden door de eigenaar. Het wilt dus niet zeggen dat de “nutsmaatschappijen” vrij spel hebben om naar willekeur bekabeling te plaatsen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 28 mar 2018 07:28

Dit probleem is waarschijnlijk al meer dan 4 jaar opgelost.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”