kosten cyndicus???

kizmet
Topic Starter
Berichten: 17

kosten cyndicus???

#1 , 09 okt 2014 20:22

Ik ben sinds kort eigenaar van een eengezinswoning. Vroeger bestond blijkbaar deze gezinswoning uit twee gedeelten. Het gelijkvloer werd verhuurd en had een aparte ingang en de twee boven verdiepingen behoorde tot de rest van de woning.
De twee boven verdiepingen waren te bereiken via de ene voordeur.
De gelijkvloers was te bereiken via een voordeur aan de zijkant van de woning.
Later werd er een appartementsgebouw geplaatst en werden beide voorgevels aan elkaar aangesloten, edoch de zijgevel van mijn huis is nog steeds vrijstaand.
De doorgang die hierdoor ontstaat werd afgesloten met een nieuwe voordeur, waar de vroegere eigenaars van mijn woning blijkbaar ruzie over hadden.
Bovendien weed ik van een van de bewoners van het appartementsgebouw dat de nieuwe voordeur, die gemeenschappelijk is nooit goed werd geplaatst en al van bij plaatsing gebreken vertoonde.

Om duidelijk te zijn. De tweede voordeur die gemeenschappelijk is leidt door middel van een gang die precies in de helft van de breedte de grens trekt tussen beide gebouwen naar de aan elkaar aangrenzende tuintjes.
Het appartementsgebouw beschikt daarbij over een overdekte fietsstalling die enkel door de appartement bewoners gebruikt wordt.

Momenteel gebruik ik de gemeenschappelijke deur iet, maar ze is wel handig als je iets wil verhuizen of als een van mijn kinderen beslist autonoom op het gelijkvloers te gaan wonen. Ik wil deze gemeenschappelijke uitweg dus nog niet kwijt.
Vooral ook omdat het de enige toegang is tot onze tuin.

Nu is het zo dat ik een brief ontving waarin mij verteld wordt dat ik door erfrecht het medegebruik heb en voor 50% eigenaar ben van die voordeur, en dat ik de kosten voor de herstelligen aan die deur voor 50% dien te betalen. Ze waren zo vriendelijk mij te melden dat ze me op de hoogte zoude houden van de te betalen kosten.

Als ik effectief voor 50% van de kosten moet opdraaien dan veronderstel dat ik ook recht heb op inzage van de offertes en het recht heb zelf offertes te laten opstellen om er dan de meest voordelige uit te kiezen en ik niet moet betalen zonder enig inzicht, laat staan inspraak?

Ik vraag me echter af, aangezien het gaat om een appartementsgebouw dat door alle bewoners van het gebouw naast mijn woning gebruikt wordt om de fietsstallig te bereiken of die kosten dan niet dienen gedeeld te worden door de gebruikers.
Hiermee bedoel ik -stel dat er 5 appartementen zijn en ik ben de andere partij- is het dan niet zo dat ik slechts 1/6 moet betalen?
Het gangetje is zo breed als de voordeur -dus nog geen meter breed- men loopt dus net zo goed over mijn stuk grond als over die van de het appartementsgebouw.

Ik wil helemaal niet moeilijk doen en wil goed overeen komen met buren maar ik stel me serieus wat vragen, vooral omdat mij bevolen wordt en ik al blij mag zijn dat ik op de hoogte gesteld ben dat ik binnen kort een factuur mag verwachten, in plaats van eens even met mij te komen praten/overleggen.
Daarom wil ik nu graag weten wat mijn rechten zijn en wil ik op mijn strepen staan. Ten slotte is er al onenigheid ontstaan omdat er in mijn tuin (die volledig mijn grond is) een speeltuig staat voor de kinderen.

Met vriendelijke groeten
Kizmet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 09 okt 2014 21:10

U bent dus blijkbaar eigenaar van de helft van de GROND tussen de beide panden.
Wie heeft die deur geplaatst.... hebt u toen ook meebetaald?
Eens op kadaster of gemeente de plannen opvragen...

kizmet
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 09 okt 2014 23:29

Ik heb het huis van de vorige eigenaar gekocht.

Het gebouw naast mijn woning is pas later gebouwd. Er zou dus altijd een vrije doorgang geweest zijn van de zij (voor) deur naar de straat. Die Zijdeur is de enige deur die toegang geeft -via een stuk gemeenschappelijke weg- naar mijn tuin.

Voor zover ik weet heeft de vorige eigenaar het gelijkvloers altijd verhuurd en woonde ze zelf met haar gezin op de eerste en tweede verdieping.
Naar ik vernam van een bewoner van een appartement, is eerst het gebouw naast mijn woning geplaatst. Dat moet ongeveer 6 à 8 jaar geleden zijn.
De man die de beneden huurde van de vorige eigenaar van mijn woning had tijdens de bouw van het buurgebouw nog steeds een vrije doorgang naar zijn deur (aan de zijkant van het huis-gaat nu om een rijhuis dat vroeger een hoekwoning zal geweest zijn).
De voorgevel werd aangebouwd aan de voorgevel van mijn woning, maar het gebouw zelf staat geheel los van mijn zijgevel. Ik heb trouwens ook een heel groot raam dat op nog geen meter uitzicht geeft op een grijze muur van de buur en waarbij ook nog eens het buurgebouw vanaf de eerste verdieping buiten zijn oorspronkelijke zijmuur bouwt zodat de helft van het weggetje door woonruimte van de buur bouw wordt overdekt.

Ik vernam ook dat op een bepaald moment die man die de benedenverdieping huurde thuis kwam en er plots een deur stond die hem de toegang naar zijn ingang versperde en waar hij ook geen sleutel van had.
Hoe dat allemaal juist in elkaar steekt weet ik niet, maar er zou daarop een ruzie onstaan zijn tussen mijn vorige eigenaar en zijn huurder en de bouwmaatschappij van het nieuwe appartementsgebouw.

Ik ga dus momenteel van de veronderstelling uit dat het inderdaad om een stuk grond gaat en niet om gemeenschappelijke muren, gezien er achter de voorgevelsteen en de betwiste voordeur geen enkele gemeenschappelijke muur bestaat.

Wel weet ik dat heel vaak fietsen tegen mijn muur geplaatst worden en op mijn stuk grond gerepareerd worden of worden schoongemaakt. Logisch ook want in de stalling is hiervoor geen plaats. Ik heb hier dan ook geen probleem mee en heb hier nog nooit wat van gezegd. Wel krijg ik vaak opmerkingen over mijn tuin. Dat de kinderen in plaats van de vroegere voor (zij) deur te gebruiken liever langs het raam naar binnen en buiten gaan. Dat het licht in de slaapkamer blijft branden. Of gewoon dat mij raam open staat, om nog maar te zwijgen van het feit dat telkens als er iets in de gemeenschappelijke gang ligt dat er niet hoort ze bij mij komen aankloppen om het op te ruimen. Eveneens vind ik vaak spullen in mijn tuin die in de vuilbak horen maar die onmogelijk van mij of de kinderen kunnen zijn gezien het om verpakkingen van producten gaat die ik nooit in huis heb.

Mijn tuin zelf is eerlijk gezegd niet netjes. Er staat onkruid en vaak vind ik ook spullen van de kinderen terug die daar blijven liggen. Daar ik zelf bijna nooit in de tuin kom, heb ik er weinig zicht op.

Enfin diezelfde buur vertelde mij ook dat de deur al van bij plaatsing niet correct werkte, waarbij ik dan ervan uit ga dat de aannemer nog aansprakelijk is voor de herstelling gezien het nog geen 10 jaar geleden is geplaatst. De woning naast mij is zelf ook nog geen 10 jaar oud en de deur is pas helemaal op het laatst gezet, zoals ik al zei zonder medeweten van de vorige eigenaars van mijn woning en bij gevolg dus ook zonder dat zij een sleutel daarvan hadden.

Ik stel me dan ook verder de vraag als er een nieuwe deur geplaatst wordt en ik moet daar uiteraard een sleutel van hebben, of ik dan ook 50% van de sleutels moet betalen, gezien het appartementsgebouw zelf 5 sleutels nodig heeft?
Dit kan toch niet correct zijn? Maar uiteraard is de prijs van een akkefietje als een sleutel onbelangrijk tegen de kostprijs van een hele deur, waarbij mogelijks nog andere kosten zullen komen gezien er ook een scheur zit in de muur van de buur ter hoogte van die deur.

Waar ik over val is de mededeling dat ik op de hoogte zal gehouden worden over de 50% van de kostprijs die ik moet betalen.
Als ik die werkelijk moet betalen, dan hoor ik toch ook mee inzage in de offertes te krijgen? Te bekijken of er geen betere offertes zijn dan deze die zij aanbrengen? En uiteindelijk ook inspraak?

Maar zoals u het stelt bezit ik enkel maar de helft van de grond dacht ik. er staat letterlijk in hun schrijven:
..."De tussengang tussen de appartementen en de woning nr. 35-37 is een gezamenlijke erfdiensbaarheid."...
Dit wijst volgens mij niet op een gezamenlijke deur maar op een gezamelijk stuk grond.
En zoals het verhaal van die bewoner duidelijk maakt, waren vorige eigenaars niet betrokken bij de aankoop, plaatsing, noch beslissing om deze weg af te sluiten met een voordeur, gezien de eigenaars in eerste instantie in hun eigen woning niet meer binnen konden.

Mocht de brief zijn opgesteld in de trant van: wij overwegen om de deur van de gezamelijke weg te repareren of te vervangen zou het mogelijk zijn om hier samen eens voor rond de tafel te zitten...
Iets zakelijker gesteld dan maar met deze intentie, dan zou ik heel anders reageren.

Het zijn trouwens allemaal gekochte appartementen, want in de aflsuitzin staat:
"Hoogachtend namens de vereniging van mede-eigenaars..."
Vandaar dat ik dus dacht dat ik maar 1/6de diende te betalen i.p.v. 50%

Als buren zouden we iets anders met elkaar mogen omgaan i.p.v. we zullen dat kleintje van naast ons eens laten zien wie wij "mede-egeigenaars verening" zijn en haar de prang op de neus zetten.

Dank wel reeds voor het antwoordden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 10 okt 2014 00:00

Wat staat er in uw aankoopakte...inzake een mogelijke erfdienstbaarheid.
Ofwel bent u eigenaar van 50% van de grond ofwel hebt u enkel een erfdienstbaarheid dus WAT staat er in het contract?
Misschien toch maar eens contact opnemen met UW notaris...

kizmet
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 10 okt 2014 00:18

ga ik zeker doen. morgen onmiddelijk en laat het hier zo snel mogelijk weten
. dank je

kizmet
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 10 okt 2014 07:21

Oja het gaat om een servitudeweg.

kizmet
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 10 okt 2014 09:17

Naar notaris gebeld en die mensen zouden me de juiste info geven ergens begin volgende week. Heel vriendelijke mensen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”