Studenten in toekomstige appartementen

Bart 01
Topic Starter
Berichten: 153

Studenten in toekomstige appartementen

#1 , 09 okt 2014 16:00

Wij kijken uit naar een investering. Een appartement in een stad. Ons oog viel recent op een nieuwbouwproject met bouwpromotor.

Wie bepaalt er in zo een geval of er bvb studenten toegelaten zullen worden? Zou immers met oog op kinderen zijn die gaan studeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 okt 2014 16:14

eigen kinderen?

Bart 01
Topic Starter
Berichten: 153

#3 , 09 okt 2014 16:22

Ja.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 okt 2014 16:32

ik dacht dat er contractueel in de verkoop bepaald worden dat het appartement bestemd is voor uitsluitend hoofdbewoning. Je kan natuurlijk je studenten apart laten domicilieren daar...

Anderen zullen wss een uitgebreider antwoord kunnen geven.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 09 okt 2014 17:13

Ik dacht dat al of niet hoofdbewoning een zaak tussen eigenaar/verhuurder en huurder is.
In onze stad zijn er x appartementen als 2de verblijf - studenten of zelfs vergaderruimte.
Zal van basisakte afhangen en dan nog.

Bart 01
Topic Starter
Berichten: 153

#6 , 09 okt 2014 17:17

Het is dus niet zo dat een VME dit nadien bij gewone meerderheid kan invoeren?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 09 okt 2014 20:00

Waarom zou een student geweigerd kunnen worden -door DERDEN! - als bewoners van een huis dat eigendom is van die student of van de ouders van die student?
Als men een hond niet mag weigeren dan zie ik niet in waarom dat wel zou kunnen voor iemand die studeerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 okt 2014 20:08

ik dacht hieraan: http://www.schamper.ugent.be/529/brokke ... amenhokken" onclick="window.open(this.href);return false; .

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 09 okt 2014 20:15

ik dacht hieraan: http://www.schamper.ugent.be/529/brokke ... amenhokken" onclick="window.open(this.href);return false; .
Dat gaat eerder over het de facto opdelen van een woning in studentenkamers met het oog op het verhuren van die kamers.
Als student verblijven in een appartement dat eigendom is van de ouders kan m.i. niet verboden worden door gemeentebesturen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bart 01
Topic Starter
Berichten: 153

#10 , 10 okt 2014 10:09

Dat het niet verboden kan worden door gemeentebesturen kan ik mee akkoord gaan. Ik doel eerder op een intern regelement? Mijn zus zit nu op kot, zij keek uit naar een klein appartement samen met haar vriend. In twee gevallen hebben wij te horen gekregen van de eigenaar dat er geen studenten toegelaten worden volgens 'het reglement'. Toen niet verder op doorgegaan.
Een eigenaar beslist natuurlijk zelf aan wie hij wil verhuren, dus akkoord als hij geen studenten wil in zijn eigendom. Maar als een eigenaar wel studenten in zijn appartement wil toelaten, kan dit dan door de medebewoners gecontesteerd worden?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 10 okt 2014 11:40

Dat het niet verboden kan worden door gemeentebesturen kan ik mee akkoord gaan. Ik doel eerder op een intern regelement? Mijn zus zit nu op kot, zij keek uit naar een klein appartement samen met haar vriend. In twee gevallen hebben wij te horen gekregen van de eigenaar dat er geen studenten toegelaten worden volgens 'het reglement'. Toen niet verder op doorgegaan.
Een eigenaar beslist natuurlijk zelf aan wie hij wil verhuren, dus akkoord als hij geen studenten wil in zijn eigendom. Maar als een eigenaar wel studenten in zijn appartement wil toelaten, kan dit dan door de medebewoners gecontesteerd worden?
Ze kunnen wel in het reglement opnemen dat er geen uitbating van studentenhuis, dus studentenkamers, mag plaatsvinden in het app. gebouw.
Maar ze kunnen niet beletten dat een student of een studentenkoppel als gewone bewoner een appartement betrekt. Dat zijn immers twee totaal verschillende zaken.

Zoniet zou men in het reglement van mede-eigendom even goed kunnen specifiëren dat er geen mensen met het beroep van bakker of beenhouwer mogen wonen. Of dat enkel bewoners met een IQ van minstens 14O worden toegelaten.
Dergelijke clausules zijn discriminatoir.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 10 okt 2014 12:02

Er kan wel instaan dat het appartement alleen mag indien dienende voor inschrijving hoofdbewoning. Dus domiciliëring.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 10 okt 2014 12:20

Er kan wel instaan dat het appartement alleen mag indien dienende voor inschrijving hoofdbewoning. Dus domiciliëring.
Ik denk niet dat het wettig is, tenzij het gebouw niet voldoet aan de voorschriften voor permanente bewoning.
Bijv. semi camping.
Het zou anders nogal simpel zijn om tweedeverblijvers te verdrijven uit een app. gebouw.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

An Darcy
Berichten: 79

#14 , 11 okt 2014 10:44

In ons gebouw zijn er ook diegenen die een appartement gekocht hebben om zoonlief daar te laten wonen tijdens zijn studies, plus verhuring van de tweede slaapkamer aan een collega student om de gemeenschappelijke kosten te dekken.
Zodus blijkbaar mag Bart 01 gerust zijn studerende kinderen in zijn eigendom laten wonen want niemand kan of mag het verbieden (dixit onze syndicus tgv klachten over lawaaioverlast...)

An Darcy

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 11 okt 2014 11:31

In ons gebouw zijn er ook diegenen die een appartement gekocht hebben om zoonlief daar te laten wonen tijdens zijn studies, plus verhuring van de tweede slaapkamer aan een collega student om de gemeenschappelijke kosten te dekken.
Zodus blijkbaar mag Bart 01 gerust zijn studerende kinderen in zijn eigendom laten wonen want niemand kan of mag het verbieden (dixit onze syndicus tgv klachten over lawaaioverlast...)

An Darcy
Onderverhuring kan wel verboden worden via de statuten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”