Meebetalen in gerechtskosten rechtszaak tegen mede-eigenaar?

john13
Topic Starter
Berichten: 4

Meebetalen in gerechtskosten rechtszaak tegen mede-eigenaar?

#1 , 07 okt 2014 23:38

Hallo,

Ik heb al wat rondgekeken op dit forum maar vond het geen specifiek antwoord op deze vraag, dus stel ik hem hier.

Ik woon in een mede-eigendom van tien wooneenheden. Er is al een geruime tijd een rechtszaak bezig tegen één van de mede-eigenaars (ivm. handel in haar appartement).
Op de algemene vergadering is er gestemd geweest of de rechtszaak verder zou gaan (er was een uitspraak en we konden de zaak neerleggen) en er is met een nipte meerderheid (6 van de 10 stemmen) gestemd dat de rechtszaak verder zal gaan.

Nu, mijn vraag is de volgende: ik ben van het begin af aan tegen de rechtszaak geweest. Ik heb in het afgelopen jaar braaf de kosten betaald ook al ging deze zaak mij niet aan, ik steunde de bepaalde buurman zelf. Nu lopen de kosten hoger op en weet ik niet of ik er onder uit kan.

1. Of deze rechtszaak tegen één van de mede-eigenaars (vanuit de raad van de mede-eigenaars) doorgaat, met welke meerderheid moet dit gestemd worden? In artikel 577-7,§ 1 van het Burgerlijk Wetboek vind ik hier niets over terug. Is dit de helft of gaat het hier om drie vierden (of zelf om vier vijfden?)
2. Is het normaal dat ik (als persoon die hier niets mee te maken wil hebben, iedereen doet wat hij wil in zijn woning volgens mij) mijn deel in de gerechtskosten moet blijven betalen tot aan het einde van de rechtszaak of is er een manier waarop ik dit niet hoef te betalen? Dit kan best wel hoog oplopen en ik weet niet of ik dit zal kunnen blijven betalen.

Alvast bedankt voor alle informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 okt 2014 00:02

1. 50 percent
2. ja u moet uw deel betalen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 08 okt 2014 00:26

Jawel, u bent gebonden door de beslissing van de meerderheid.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 08 okt 2014 07:20

Jawel, u bent gebonden door de beslissing van de meerderheid.
Tenzij john13 binnen de vier maand de geldigheid van de beslissing betwist bij de vrederechter.
iedereen doet wat hij wil in zijn woning volgens mij
NEEN.
De gemeente (en de VME) hebben inspraak.

Handel drijven is een wijziging van bestemming, die de toelating moet hebben van de gemeente.
Maar het is ook een activiteit die een impact heeft op korte termijn (overlast, lasten ivm onderhoud, ... ) en op langere termijn (waarde van het gebouw)

john13
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 08 okt 2014 07:44

Bedankt voor de antwoorden. :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”