beginnende syndicus

Streets
Topic Starter
Berichten: 9

beginnende syndicus

#1 , 06 okt 2014 09:42

hallo allerbeste raadgevers.

we zijn een kleine (4) eenheden groot appartement, aan zee.
het betreft vooral 2de verblijven.
op dit moment is de syndicus, de huidige eigenaar die alle appartementen verkocht, het laatste wordt volgende maand geschreven en dan wil zij ook geen syndicus meer zijn.

Nu vraagt ze aan iemand van de 4 of er iemand geroepen is om haar taak over te nemen.

Ik heb al zitten zoeken op het net en deze site maar is er iemand die ergens een handleiding heeft voor een vrijwilliger die de functie van een syndic zou willen opnemen?
zijn er valkuilen om dit op te nemen?
Mag dit uberhaubt wel?
er is een basisakte maar ik heb nog geen zicht hoe het daarmee verder moet? dienen we een VME- vzw te worden.?

met dan voor alle adviezen

streets

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
An Darcy
Berichten: 79

#2 , 06 okt 2014 11:20

De beste handleiding is de mede-eigendom wet (Burgerlijk Wetboek) :D

In ieder geval eens de 4 appartementen verkocht zijn moet er een AV van ME komen waar de beslissing over een syndicus zal moeten genomen worden: een professionele syndicus of een mede-eigenaar.

Lukt het niet dan zal u moeten naar de vrederechter, die een syndicus zal benoemen d'office.

M.i. bent u beter af met een syndicus die u zelf kiest.

An Darcy

Streets
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 06 okt 2014 11:44

het zal zeker een mede eigenaar worden.
voor enkele lampen in de trapkoker lijkt dit mij anders een onnodige kost.
de andere 3 zijn er ook al mee akkoord, maar op wat dienen we te letten dat we geen misstappen begaan?

Streets

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 okt 2014 12:09

voor enkele lampen in de trapkoker lijkt dit mij anders een onnodige kost.
Er komt wel wat meer bij kijken hoor!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 okt 2014 12:33

[Er komt wel wat meer bij kijken hoor!
Gezamenlijke rekeningen beheren, Agenda voor de AV opstellen, budget opmaken, jaarlijks samenroepen van de AV, aanwezigheidslijst opmaken, verslag opmaken, aannemers contacteren voor kuis en herstellingen algemene delen, Jaarlijkse afrekening maken enz..., enz...;

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 06 okt 2014 12:41

[Er komt wel wat meer bij kijken hoor!
Gezamenlijke rekeningen beheren, Agenda voor de AV opstellen, budget opmaken, jaarlijks samenroepen van de AV, aanwezigheidslijst opmaken, verslag opmaken, aannemers contacteren voor kuis en herstellingen algemene delen, Jaarlijkse afrekening maken enz..., enz...;
....zoals: verzekeringspolissen afsluiten en beheren, tussenpersoon spelen bij schadegevallen, de VME vertegenwoordigen bij rechtszaken, nodige stappen ondernemen voor herstellingen aan de gemene delen, dringende maatregelen nemen indien nodig, de rekeningen betalen, wanbetalers op de hielen zitten......
en uiteraard zich GRONDIG op de hoogte stellen van de vigerende wetgeving alsook van de constante opvolging van mogelijke wijzigingen daarvan.....
en last but not least zijn verantwoordelijkheid indekken door het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.
Laatst gewijzigd door roharro op 06 okt 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 okt 2014 15:22

Dat stond allemaal onder mijn enz...enz.. :lol: .

SyndicusOnline
Berichten: 3

#8 , 07 okt 2014 09:36

... en ook een website opzetten om documenten te delen met de rest van de mede-eigenaars, zoals http://www.syndicusonline.com!

An Darcy
Berichten: 79

#9 , 07 okt 2014 10:03

Ik dacht ergens vernomen te hebben dat een website voor het gebouw niet meer wettelijk verplicht is...

An Darcy

An Darcy
Berichten: 79

#10 , 07 okt 2014 10:03

Ik dacht ergens vernomen te hebben dat een website voor het gebouw niet meer wettelijk verplicht is...

An Darcy

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 07 okt 2014 15:37

Hou er alleszins rekening mee dat de syndicus verplicht een aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Streets
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 07 okt 2014 17:43

en uiteraard zich GRONDIG op de hoogte stellen van de vigerende wetgeving alsook van de constante opvolging van mogelijke wijzigingen daarvan.....
en last but not least zijn verantwoordelijkheid indekken door het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.
daar wou ik dan wat meer over weten.
de wetgeving, iemand een beknopte site?

streets

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 08 okt 2014 07:22

Ik dacht ergens vernomen te hebben dat een website voor het gebouw niet meer wettelijk verplicht is...

An Darcy
Maar het is niet verboden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 08 okt 2014 07:42

en uiteraard zich GRONDIG op de hoogte stellen van de vigerende wetgeving alsook van de constante opvolging van mogelijke wijzigingen daarvan.....
en last but not least zijn verantwoordelijkheid indekken door het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.
daar wou ik dan wat meer over weten.
de wetgeving, iemand een beknopte site?

streets
http://cursus.smartsyndic.be/ (geen syndicus, is wel een actieve mede-eigenaar)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”